۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۶۳۵۹۶

نشست نیازشناسی کلامی جامعه علمی افغانستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی، پژوهشی نیازشناسی کلامی جامعه علمی افغانستان باهمکاری اداره پژوهش انجمن کلام اسلامی مدرسه تخصصی خواهران المصطفی مشهد برگزار شد.
نيازشناسي کلامي جامعه علمي افغانستان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، نشست علمی پژوهشی نیازشناسی کلامی جامعه علمی افغانستان، با حضور اعضای انجمن کلام اسلامی و پژوهشگران و باهمکاری اداره پژوهش انجمن کلام اسلامی مدرسه تخصصی خواهران المصطفی مشهد برگزار شد.
در این نشست که با هدف آشنایی پژوهشگران و طلاب با نیازهای علمی جامعه افغانستان و سوق دادن پایان نامه‌های علمی مقطع ارشد در پاسخ به نیازهای فعلی جامعه افغانستان برگزار شد، سید حسین همایون مصباح، با مهم و کاربردی خواندن این موضوع در شرایط فعلی و تأکید بر ضرورت تبیین کلید واژه‌های«جامعه»، «جامعه علمی» و «نیاز» گفت: در بحث از جامعه چهار محور کلی سازه‌های جامعه، سطوح جامعه، جامعه در حال گذار و جامعه علمی، قابل طرح است و تا این چهار عنوان تبیین نشود طرح موضوع فوق در خلأ، نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: در رابطه با سازه‌های جامعه، تحلیل کردن جامعه‌شناس سه عنصر ضروریات، نیازمندی‌ها و تحقیقات را برای جامعه و قانون‌گذاری لازم می‌دانند و از این سه عنصر ضروریات قوام دهنده جامعه است و وجود جامعه به آن بستگی دارد و مصداق بارز آن امنیت و ایدئولوژی و نیازمندی‌هایی چون عدالت و عقلانیت فراهم کننده بستر تکامل اجتماع و تحسینیات همچون رفاه، شاداب کننده زندگی یک اجتماع است.
عضو انجمن فلسفه و کلام اسلامی جامعه المصطفی- واحد مشهد، در تبیین سطوح جامعه یادآور شد: در تقسیم سطوح برخی جامعه را به سه سطح جهان بینی، اقتصادی و سیاسی و برخی به چهار سطح جهان بینی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی تقسیم کردند که برخی چون مارکسیست‌ها اقتصاد را تعیین‌کننده و برخی چون نئومارکسیست‌ها علاوه بر اقتصاد، سیاست و جهان بینی را نیز از عوامل تعیین کننده بر شمرده اند.
وی درباره رابطه این مباحث با موضوع نیازشناسی کلامی جامعه افغانستان گفت: موضوعات این‌چنینی گاه در خلأ مطرح می‌شود و این بار می‌خواهیم در رابطه با واقعیات اجتماعی و زیستی از زاویه‌ای دیگر به موضوع بنگریم کما این‌که در آثار نویسندگان و اندیشمندان کلامی جهان امروز این نوع نگاه کاملا مشهود است.
استاد همایون مصباح خاطرنشان کرد: کلام چه به صورت مسائل و چه به صورت موضوع همواره از درون جامعه بیرون آمده کما این‌که مسأله جبر از یک نظام حاکم برآن زمان با هدف پیشبرد اهداف به وجود آمد و دارای یک عقبه فکری بوده و هم چنین سایر مسائل کلامی جزء واقعیات سیاسی زمان خود و معمولا از رأس جامعه مطرح می‌شد.
وی با تأکید بر عقبه فکری داشتن اندیشه‌های کلامی گفت: برخی مسائل کلام اسلامی به ویژه در قرن دوم به دلیل گسترش جغرافیایی اسلام در تعامل با فرهنگ‌های دیگر همچون هند، ایران و روم پدید آمد، بنابراین طرح بحث نیازشناسی باید با توجه به تعامل دین با واقعیات‌های روز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مسؤول انجمن فلسفه و کلام اسلامی جامعةالمصطفی واحد مشهد، ضمن توضیحاتی در رابطه با جامعه گذار، جامعه گذار را به چهار قسم تعارضی، چرخشی، تکامل و توازنی تقسیم و افغانستان را جامعه‌ای در حال گذار چرخه‌ای و تعارضی دانست.
وی ایدئولوژی، ایدئولوژیک، رهبری، تکنولوژی، جمعیت و جغرافی را از عوامل مهم گذار خواند و با اشاره به جامعه علمی گفت: منظور از جامعه علمی اعتقاد به مجموعه از مفاهیم، نظریات، روش‌ها و هنجارها و توانایی استفاده و پیاده کرده در اجتماع دانست و در جامعه علمی برخلاف دیگر جوامع، رنگ، نژاد و ثروت مطرح نیست و صرفا نظام آموزش لازم است.
همایون مصباح در ادامه افزود: وظیفه علم کلام اثبات مبانی، تبیین مدعیات و معارف دینی، دفع شبهات، پاسخ به مسائل و ارزیابی و نگاه به دین از منظر بیرونی است.
وی از بین محورهای بحث شده، دین شناسی و تبیین مدعیات و معارف دینی را از مهم‌ترین نیازهای کلامی جامعه علمی افغانستان دانست و خاطرنشان کرد: در نگاه به دین از منظر بیرونی کلام سبقه شریعتی و قانون گزاری به خود می‌گیرد کما این‌که متکلمان جهان عرب و غیر عرب در حال حاضر متمرکز بر این محورند./907/د102/ن
ارسال نظرات