۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۶۰۹۱۵
در دانشگاه قم؛

چهارمین سوگواره یاس ارغوانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین سوگواره یاس ارغوانی به مناسبت سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) به همت معاونت فرهنگی دانشگاه قم برگزار شد.
سوگواره ياس ارغواني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین سوگواره یاس ارغوانی به مناسبت سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام دیرباز عسگر سرپرست دانشگاه قم، اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه قم پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار و در این سوگواره به بیان گوشه‌ای از مظلومیت بانو فاطمه هرا(س) در قالب شعر، ارائه نمایش، سخنرانی و مداحی پرداخته شد.
در این سوگواره حجت‌الاسلام محمد مهدی معماریان، مدیر آموزش‌های عمومی مرکز تخصصی امامت به بیان مطالبی درباره این‌که وظایف شیعیان در برابر حضرت زهرا(س) چیست پرداخت و گفت: همان‌گونه که حضرت فاطمه(س) کارها و تلاش‌های فراوانی را برای ما شیعیان انجام داده ما نیز نسبت به حضرت وظایفی را داریم.
وی با بیان این‌که نفس بشری و انسانی هر فرد وقتی سخن از مهربانی می‌‌شود به سمت مادر سوق پیدا می‌کند، افزود: حتی ما وقتی می‌خواهیم مهربانی خداوند را مورد توجه قرار دهیم می‌گوییم خداوند بسیار مهربان است حتی مهربان‌تر از مادر.
مدیر آموزش‌های عمومی مرکز تخصصی امامت اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) فرموده‌اند: «مادرم یک شب تا به صبح مشغول دعا بود به صورتی که حتی یک دعا هم برای خود ما نکرد و وقتی به ایشان عرض کردم مادرجان چرا خودمان را دعا نمی‌کنید فرمود: « الجار ثم الدار؛ یعنی اول همسایگان و دیگران بعد اهل خانه».
حجت‌الاسلام معماریان با اشاره به این‌که حضرت برای همه مسلمانان دعا می‌کرد، خاطرنشان کرد: افرادی که حضرت زهرا(س) برای آنها دعا می‌کرد افراد خاص و سرشناسی نبودند بلکه عموم مردم بودند مردمی که بعدها به دشمنی با ایشان پرداختند و یا اگر دشمنی هم نکردند سکوت اختیار کردند و به دفاع از حضرت نیامدند.
وی گفت: رحمت و شفقت حضرت فاطمه(س) بسیار بالا و عمیق است و مهم‌ترین این رحمات بر شیعیان است به صورتی که امام باقر(ع) می‌فرمایند:« در روز قیامت که همه شیعیان حتی انبیای الهی محتاج شفاعت هستند حضرت زهرا(س) شفاعت می‌کنند.
مدیر آموزش‌های عمومی مرکز تخصصی امامت با اشاره به این‌که آیات امیدوارکننده‌ای برای شیعیان در قرآن وجود دارد، افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند «امیدبخش‌ترین آیه قرآن برای شیعیان در قرآن آیه (و لسوف یعطیک ربک فترضی است؛ در روز قیامت خداوند به شیعیان خود چنان عنایت کند که تو(پیامبر) را راضی کند)».
حجت‌الاسلام معماریان ابراز داشت: امام باقر(ع) درباره امیدبخش‌ترین آیه قرآن می‌فرمایند « وقتی پیامبر اکرم(ص) در بستر مرگ بود دست حضرت فاطمه(س) را گرفت و فرمود: والله لا ارضی حتی ترضی؛ فاطمه جان خداوند از بندگان خود راضی نمی‌شود و آنها را راضی نمی‌کند مگر این‌که تو از آنها راضی باشی و تأییدشان کنی».
وی با بیان این‌که حضرت زهرا(س) هنگام ازدواج با امیرمؤمنان(ع) شفاعت گنهکاران شیعیان حضرت علی(ع) را از خداوند درخواست کرده و مهر خود قرار داده است، گفت: خداوند این درخواست حضرت را قبول کرده است و این یکی از عنایات و رحمات خاصه حضرت فاطمه(س) بر ما شیعیان است.
مدیر آموزش‌های عمومی مرکز تخصصی امامت خاطرنشان کرد: مهم‌ترین جلوه مهربانی حضرت زهرا به مردم تلاش برای هدایت مردم و ولایت‌پذیری آنان در این 75 تا 95 روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) است یعنی پیام ایشان دفاع از ولایت بود.
حجت‌الاسلام معماریان با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است و دین بزرگی بر دوش ما شیعیان دارد، افزود: وظیفه ما شیعیان در قبال زحمات و تلاش‌های بانو فاطمه(س) به غیر از عزاداری و زنده نگه داشتن یاد ایشان این است که پیام حضرت زهرا(س) که اعلام ولایت امیرمؤمنان علی(ع) بود را دریافت و تبلیغ کنیم.
وی اظهار داشت: در مقابل رأفت و مهربانی حضرت فاطمه(س) که دنیا و آخرت ما را آباد کرده و شفاعت شیعیان را ضمانت کرده است ما باید ولایت امیرمؤمنان(ع) را برای غائبان اعلام کنیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.
گفتنی است، در پایان این سوگواره از بین دل‌نوشته‌های تمام حاضران قرعه کشی انجام شد و به دو نفر از برادران و خواهران کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و به چهار نفر از برادران و خواهران کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا شد./907/پ201/پ
ارسال نظرات