۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۱۵۶۰۵۸
حجت‌الاسلام آقاتهرانی:

برخی به دنبال تحمیل نظر خود بر رهبری هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی خود به دنبال ولایت کردن بر دیگران هستند، می‌خواهند کاری کنند که ایشان دیگران را تحمل کند، برخی به دروغ دلیل کاندیدا شدن خود را اجرای خواسته رهبری ذکر می‌کنند.
حجت‌الاسلام آقاتهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق حوزه علمیه و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شنبه شب در سلسله نشست‌های بصیرت که در مسجد اهل‌بیت(ع) قم برگزار می‌شود، گفت: تنها خالق انسان بر انسان ولایت دارد و انبیا نیز در جایگاه خداوند و در عرض او قرار ندارند، باید توجه داشت که در ولایت‌مداری نیز باید موحد بود.

وی افزود: شعار همه انبیای الهی «لا اله الا الله» بوده است، اگر خداوند به کسی ولایت ببخشد او نیز ولایت دارد، به این دلیل که خداوند این ولایت را به او عنایت کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پیامبر(ص) نیز خود را بنده و عبد خداوند می‌داند و به آن افتخار می‌کند، خاطرنشان کرد: ولایت انتصابی است، «الله یعلم حیث یجعل رسالته» پیامبر(ص) می‌داند که رسالت خود را به چه کسی دهد.

وی ادامه داد: حوزه ولایت را نیز خداوند تعیین کرده است، گاه یک نفر نسبت به یک شهر، یک استان، یک کشور و گاه جهان ولایت دارد، که این امر با امتحان از سوی خداوند معلوم می‌شود.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به این‌که آیات، روایات و عقل انسان، ولایت را اثبات می‌کند، گفت: پیامبر(ص)، امیرمؤمنان(ع) را از سوی خداوند معرفی کردند، اما عده‌ای نشستند و گفتند که ولایت انتخابی است، همه فقیر الهی هستیم و قدرت گرفتن یا بخشیدن ولایت به کسی را نداریم.

وی ابراز داشت: امام علی(ع) مظلوم‌ترین انسان است، ایشان حتی در میان شیعیان نیز مظلوم هستند، ما بعد از این همه تحقیقات و گذشت 1400 سال معنای ولایت را آن‌ چنان‌که باید نمی‌دانیم.

ولایت‌پذیری برخی تا وقتی است که منافع شان تأمین شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر انسان خودش زمینه گمراهی را فراهم کند به حال خود رها می‌شود و از تحت ولایت الهی و ائمه(ع) خارج نمی‌شود، شیطان نمی‌تواند بر انسان ولایت داشته باشد مگر این‌که خود شخص بخواهد.

وی با اشاره به ولایت‌گریزی برخی در زمان ائمه(ع)، ادامه داد:‌ معاویه‌ها، عمروعاص‌ها و افراد دیگری خود را از زیر ولایت ائمه(ع) خارج کردند، برخی زمانی این ولایت را پذیرفتند و بعد خارج شدند، برخی نیز تا زمانی که منافع شان تأمین می‌شد حضور داشتند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در توقیعی به یک از نواب خود نوشتند که ما شما را به حال خود رها نکرده‌ایم، امام زمان(عج) به طریق اولی جامعه اسلامی را به حال خود رها نمی‌کند و برای اداره آن تمهیدی در نظر گرفته است.

وی گفت: قرآن به مسلمانان توصیه کرده است که کافر به طاغوت شوند، آنان مأمور شده‌اند که به کافر طاغوت شوند، هر حاکمیت غیر الهی طاغوت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که در زمان غیبت نیز حاکمیت الهی از آن فقیهی است که شرایط ویژه‌ای داشته باشد، ابراز کرد: داشته‌های ما زمانی شکل گرفته است که ولایت فقیه جلو آمده و به حرف وی توجه شده است، همچنین زمین خوردن‌های ما در جایی اتفاق افتاده است که از ولایت فقیه پیروی صورت نگرفته است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب از آن‌چه که فکر می‌کنید خودساخته‌تر و مهذب‌تر است، همچنین در هر زمینه‌ای که در مباحث فرهنگی وارد شدیم دریافتیم که رهبر انقلاب از همه خوب‌تر، کامل‌تر و جامع‌تر است.

بعد از وجود ائمه بهترین نعمت ولایت فقیه است

حجت‌الاسلام آقاتهرانی ادامه داد: رهبر انقلاب در عمل بهترین مدیریت، تدبیر و خیرخواهی را برای امت اسلامی نشان داده است، جامعه اسلامی است اما از رهبر انقلاب فاصله بسیار دارد و این فاصله در میان مسؤولان بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: در مشکلات جامعه اگر انگشت حلال ایشان نباشد، مشکلات بیشتر می‌شود، ایشان همواره توصیه‌های راهگشا می‌دهند اما در جایی که این توصیه‌ها عمل نمی‌شود، مشکلات اضافه می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بعد از وجود ائمه(ع) بهترین نعمت، نعمت ولایت فقیه است، خاطرنشان کرد: سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی نیز نیاز به کسی همچون رهبری را احساس می‌کنند تا در مشکلات حرف آخر را بزنند.

وی گفت: اگر امام خمینی(ره) در کشور وجود نداشت، در بزنگاه‌ها کشور می‌ماند و پیش نمی‌رفت، امام خمینی(ره) در شب 22 بهمن 57 دستور لغو حکومت نظامی را دادند و اشاره کردند که این مسأله از سوی امام زمان(عج) توصیه شده است.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در داستان فتنه به جمکران رفت‌ و آمد فراوانی داشتند، ایشان با ایجاد ارتباط با امام زمان(عج) از امدادهای غیبی در مشکلات استفاده می‌کنند.

برخی به دنبال ولایت کردن بر دیگران هستند

وی با بیان این‌که عصمت شرط ولایت نیست، اظهار داشت: خود ائمه(ع) در زمان حیات شان به غیرمعصوم ارجاع داده‌اند، نباید گفت که ایشان معصوم نیست، باید توجه داشت که اطاعت از ولایت فقیه پایین‌ترین سطح ولایت‌مداری است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برخی خود به دنبال ولایت کردن بر دیگران هستند، می‌خواهند کاری کنند که ایشان دیگران را تحمل کند، برخی به دروغ دلیل کاندیدا شدن خود را اجرای خواسته رهبری ذکر می‌کنند.

وی ابراز داشت: راهپیمایی 22 بهمن واجب است، زیرا رهبر معظم انقلاب آن را تأیید کرده و خواسته است، به ما گفته‌اند که ایشان حجت است، اطاعت از ایشان اطاعت از ولی‌ است.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی افزود: هر کدام از مسؤولان یا اشخاصی در حد مراجع از رهبری و ولایت فقیه فاصله گرفتند به همان اندازه زمین خوردند، فردی که از ولایت فقیه فاصله نگرفته باشد، عزیز و موفق می‌ماند.

وی گفت: در روایات ذکر شده است که اگر کسی در برابر ولی بایستد، با خداوند اعلام جنگ کرده است، اعلام جنگ با خدا درباره رباخواری و درباره پیروی نکردن از ولی ذکر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم به پرسشی درباره امکان اتحاد برخی علیه رهبری خاطرنشان کرد: برخی با هم علیه رهبری متحد می‌شوند، برای ماندن خود نیاز به وحدت دارند، در زمان پیامبر(ص) نیز این‌گونه بود.

به اصلح باید رأی داد، خواه رأی بیاورد یا نیاورد

وی به سؤالی درباره ویژگی کاندیدای اصلح این گونه پاسخ داد: برای شناخت کاندیدای اصلح از تعلقات خود دست برداریم و اصلح را شناسایی کنیم، ما برای ازدواج تحقیقات فراونی صورت می‌دهیم، چطور می‌شود که برای رییس‌جمهوری که کمتر از ازدواج نیست، تحقیق نکنیم.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی بیان داشت: برای این نظام خون دل‌های بسیاری خورده شده، شهیدان فراوانی تقدیم شده است و بسیاری از رنج‌ها را ما خبر نداریم.

وی گفت: باید به دنبال بهترین فرد رفت و حساب رأی آوردن یا رأی نیاوردن کسی را نکرد، کاندیدای اصلح باید ولایت‌مدار، کاری، پرتوان، جوان، قانونمند، متشرع و شجاع باشد، کسی را انتخاب کنید که بین خود و خدا حجت داشته باشید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این انقلاب زمین خورد برای همیشه اجازه نمی‌دهند که مسلمانان پیشرفت کنند، جای عقب‌نشینی نیست، باید پای کار و انقلاب ایستاد، مانند این است که ما در برابر ناموس خود حساسیت به خرج می‌دهیم.

وی ادامه داد: نباید فریب افراد را خورد، رهبر معظم انقلاب شرایط را می‌گویند، همچنین روحانیان نیاز به دقت بسیاری دارند، در این زمینه باید امین بود و درست به مردم خط داد.

آوردن نیروهای خاکستری در انتخابات

حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت:  قیامتی وجود دارد و در برابر حمایت از یک کاندیدا باید جواب پس داد و به غیر از رضای خدا چیز دیگری را دخالت ندهیم، اگر بهترین فرد را انتخاب کردیم و پای او ایستادیم به طور حتم رأی خواهد آورد.

وی ابراز داشت: گروه‌های دیگر مهره‌های سوخته و سیاه را نمی‌آورند، بلکه کسی را می‌آورند که خاکستری باشد، باید توجه داشت که بهترین فرد را انتخاب کرد، خواه رأی بیاورد و خواه رأی نیاورد، ما مأمور به وظیفه هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کاندیدای احتمالی جبهه پایداری بیان داشت: برخی افراد از ابتدا حالشان معلوم است، باید به افراد نمره داد و اشخاص را گزینش کرد تا به شخصی رسید، اگر اصلح پیدا شد، آن را معرفی خواهیم کرد و نباید کاری به ائتلاف‌های دیگر نداشته باشیم.

واکنش به ائتلاف

وی ادامه داد:‌ من به آقای حداد عرض کردم که شما ائتلاف کردید سبب محدود شدن رأی مردم است، یعنی این‌که مردم یا باید به شما رأی دهند یا رأی ندهند، با ائتلاف کردن ممکن است گروه‌های دیگر از شما سوء استفاده کنند و شما را در کنار کسی که در فتنه ساکت بوده قرار دهند و در نهایت ایشان را کاندیدای کارآمدتری معرفی کنند، ایشان گفتند نه این‌گونه نیست، اما آقای حداد اشتباه می‌کند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: در جبهه پایداری به دنبال این هستیم که گفتمان شناخت کاندیدای اصلح را در جامعه گسترش دهیم، تا مردم خود با دیدن حسن و قبح به فرد اصلح دست یابند.

وی در پاسخ سؤال دیگری با اشاره به تفاوت این مجلس با مجلس‌های گذشته گفت: ولایت‌مداری افراد در مجلس متفاوت است، باید توجه داشت که همیشه حالت مجلس، حالت عادی نیست، گاه مجلس باید گوشی برای شنیدن داشته باشد، در یکشنبه گذشته جای اخلاق نبود بلکه هر کس به دنبال سخن گفتن خود بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: وزیر کار تا ظهر یکشنبه در مجلس شورای اسلامی به طور قطعا رأی آورد، اما زمانی که آقای احمدی‌نژاد و آقای لاریجانی در بعد از ظهر صحبت کردند، ناگهان کار چرخید.

گفتنی است درحالی که حجت‌الاسلام آقاتهرانی مشغول پاسخ‌گویی به سؤالات حاضران بود، ساعت نه شب 21 بهمن‌ماه فرارسید و بانگ «الله اکبر» برخاست.

افراد حاضر در جلسه در حین سخنرانی حجت‌الاسلام آقاتهرانی و بدون پایان یافتن آن در جهت بزرگداشت یاد و خاطره شب 22 بهمن 57  بانگ «الله اکبر» سر دادند؛ این مراسم در ادامه با شعارهایی همچون «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر آمریکا» و مرگ بر انگلیس» پایان یافت./914/پ503/ج

ارسال نظرات