۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۵۱۷۱۴

معرفی کتاب «تاریخ اجتماعى، فکرى شیعه اثناعشرى در هند»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تاریخ اجتماعى، فکرى شیعه اثناعشرى در هند» در دو جلد، از سوی مرکز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به تهیه کنندگی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) منتشر شده است.
کتاب
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نویسنده کتاب «تاریخ اجتماعى، فکرى شیعه اثناعشرى در هند» سیداطهرعباس رضوی است و ترجمه جلد اول این کتاب از سوی منصور معتمدی و ترجمه جلد دوم به همت عبدالحسین بینش انجام شده است.
بر اساس این گزارش، مطالعه در جنبه‏هاى گوناگون زندگى شیعیان هند که امروزه به صورت اقلیتى چشمگیر در آن کشور زندگى مى‏کنند، ما را با فضایى بس متنوع آشنا مى‏سازد.
شیعیان آن سرزمین هم بر مذاهب پیرامون خود تأثیر گذاشته و هم از آن‏ها تأثیر پذیرفته‏اند، اما در مجموع، در حفظ اصالت‏هاى مذهبى خود، به شدت پاى فشرده‏اند، با آن‏که تشیع در اقلیت بوده ولى پیوسته و در همه صحنه‏هاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى حضور فعال داشته است.
جلد نخست این کتاب، موسوم به تاریخ اجتماعى فکرى شیعیان اثناعشرى در هند به تاریخ دوره نخست شیعیان و نیز زندگى فکرى و اجتماعى آنان در هند از سده هفتم تا پایان سده شانزدهم اختصاص یافته و زندگانى و تلاش‏هاى فکرى قاضى‏نوراللّه‏ شوشترى، تا اندازه‏اى در آن به تفصیل مورد بحث واقع شده است.
جلد دوم این کتاب هم به تلاش‏هاى شیعیان براى حفظ وجودشان در هند شمالى از سده هفدهم تا پایان سده نوزدهم اختصاص دارد، این مبحث با گزارشى درباره علماى شیعه در دوران حکومت شاه‏جهان و اورنگ‏زیب آغاز مى‏شود و تا موضوع نقش علماى شیعى سده‏هاى هجدهم و نوزدهم در دهلى، پنجاب، کشمیر، بیهار و بنگال ادامه پیدا می کند.
نقش شیخ‏على‏حزین، غفران مآب، فرزندان و شاگردانش، به صورت کامل بیان، و میراث غفران‏مآب تجزیه و تحلیل شده است، فصل مربوط به علما با شرح مفصلى درباره خاندان کِنتورى به پایان رسیده است.
در فصلى کمک‏هاى شیعه به فلسفه و علم، شاه‏فتح‏الله شیرازى و برخورد او با فلسفه و علم در سده‏هاى هفدهم و هجدهم در هند بیان شده‏ است، جنبه‏هاى مربوط به تأثیر شیخ‏ بهاءالدین‏ محمد عاملى و فیلسوفان شیعى ایرانى بر علماى سنى و حوزه‏هاى علمیه اهل‏تسنن نیز به شرح آمده است.
دانشمندخان از علماى دربار شاه‏جهان و اورنگ‏زیب به فلسفه و علوم غربى علاقه‏اى بى‏نظیر داشت، در سده هجدهم، علامه‏ تفضل ‏حسین و ابوطالب لندنى شیوه دانشمندخان را احیا کردند، خلاقیت شاعران شیعى در دربار مغولان با پیمودن راهى طولانى، تاریخ ادبیات هند را در سده‏هاى شانزدهم تا هجدهم بسیار برجسته کرده است.
این اثر در صدد نشان دادن این واقعیت است که گرچه شیعیان نتوانستند نظام سیاسى هند را تغییر و تحول بخشند، اما بر تاریخ فکرى و سیاسى آن سرزمین تأثیرى ماندگار گذاشتند.
این پژوهش عمدتا بر منابع معاصر فارسى و نیز منابع عربى مبتنى است، علاوه برآن تألیفات موجود در زبان‏هاى هندى و اروپایى که فهرست آن‏ها در پایان جلد یکم آمده، نیز به‏ صورت کامل بررسى شده ‏است./907/د102/ق
ارسال نظرات