۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۵۰۴۵۸
معاون رییس شورای استان بصره عراق در گفت‎وگو با رسا:

امام خمینی با الگوی حکومت‎ولایی جهان را متحیر ساخت/ پیوند فکری مستمر بین حوزه های علمیه قم و نجف برقرار است

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای عراق ولایت فقیه را موضوعی مورد اتفاق همه علمای شیعه عنوان کرد و ابراز داشت: در دوران معاصر امام خمینی (ره) موفق شد با ارئه الگویی جدید از حکومت در جهان امروزی، تمام کشور های جهان را متحیر سازد.
حجت الاسلام  شيخ احمد سليطي
 حجت الاسلام شیخ احمد ثجیل ربیع السلیطی معاون رییس شورای استان بصره در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به نقش پژوهش در یادگیری دروس حوزه های علمیه گفت: درس های حوزوی دارای موضوعات مهمی است که درآن نظریه ها وادله های مختلف ارزیابی می شود.
معاون رییس شورای بصره ادامه داد: درحوزه علمیه روش های درسی به صورت کلاسیک سنتی و همچنین روش های دانشگاهی ارائه می شود که البته بیشتر روش های تدریس به طریق سنتی قدیم است، استادان دانشگاه روش درس حوزوی سنتی را ستایش می کنند زیرا دراین روش دانش آموختگان به بحث وگفت و گو های آزاد دسته جمعی با استاد می پردازند، در این روش طلبه ها به یک بار علمی خوب دست می یابند و این سبک درسی  بهترین سبک در طول تاریخ نزد بیشترین علمای حوزه های علمیه است .
حوزه های علمیه قم و نجف دو قطب مهم علوم حوزوی شیعه هستند
 وی با بیان اینکه ارتباط فعال با حوزه علمیه قم تاثیر بر روند آموزشی حوزه های علمیه عراق دارد، تصریح کرد: استان قم مقدس یکی از پایتخت های مهم علم است، بنده به این استان آمده ام و از نزدیک دیدم که در هر دقیقه چه کتاب های در این استان منتشر می شود که در واقع رقابتی برای انتشار ایجاد شده است.
شیخ احمد ثجیل ربیع السلیطی افزود: کتابخانه بزرگ اسلامی توصیف نشدنی تشکیل شده است که با وجود علمای برجسته درهای علمی خود را به تمام کشور های اسلامی گشوده است و شهر نجف اشرف نیز به خاطر وجود حرم مقدس امیر المومنین (ع) و اندیشه های نورانی علمی روحانیون که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند، یکی از شهر های باارزش واصیل اهل علم است.
این عالم عراقی اضافه کرد: علمای بسیاری از حوزه علمیه قم به شهر نجف آمده و تجربه های علمی خود را در شهر نجف پیاده و اجرا کرده اند و طلبه های حوزه های علمیه شهر نجف از آن ها  استفاده کردند، همانطور که در سال های گذشته علمای نجف به خاطر وجود حاکمان مستبد به اجبار به شهر قم مقدس مهاجرت کرده اند و بار علمی خود را در شهر مقدس منتشر ساختند.
 حجت الاسلام شیخ سلیطی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بسیاری از علمای ایرانی هم برای کسب معارف دینی به شهر نجف می آمدند و از استادان و عالمان بزرگ استفاده می کردند، اظهار داشت: می توان گفت یک پیوند فکری مستمر بین حوزه های علمیه قم مقدس و نجف عراق برقرار است که معتقدم برگزاری نمایشگاه های علمی و همایش ها مشترک می تواند در استمرار این پیوند کمک می کند. وجود حرم مطهر امیرالمومنین(ع) در نجف و حرم حضرت معصومه (ع) در قم عامل مهمی برای ایجاد پیوند میان این دو شهر علمی شده است.
 وی با بیان اینکه حوزه های علمیه عراق برای پاسخگویی به شبهات دینی روز اقداماتی را انجام داده اند خاطر نشان کرد: امروزه با در مجامع علمی و کلاس های درسی حوزه نجف شبهات بررسی و مورد بحث قرار می گیرند، که البته در ماه های محرم و ماه مبارک رمضان این پاسخگویی به صورت عمومی تری انجام می گیرد.
مراکز تخصصی برای پاسخگویی به شبهات، فضای عمومی جامعه را در نظر بگیرند
معاون رییس شورای بصره تاکید کرد: بی شک امروزه مردم به مباحث علمی نیاز دارند، آنان باید پاسخ شبهات دینی را درک کنند و خود بایستی به مطالعه بپردازند. وجود مراکز تخصصی برای پاسخ به شبهات همچون مراکز آموزشی تخصصی امام مهدی(عج) و نیز دهها مرکز اینترنتی می تواند بستر مناسبی برای رفع شبهات و پاسخ به آنها باشد.
وی تاسیس مدرسه های علمیه در شهر های مختلف کشور های اسلامی و تدریس طلاب فاضل در این مدارس را یکی از راهکارهای تثبیت آموزش ها دانست و گفت:  ارتباط علمی بین حوزه ها ودانشگاه ها یک امر مهمی است که می تواند یک نقش بزرگی در رشد علم ایجاد کند.
این عالم عراقی اضافه کرد: امروزه موسسه های علمی برای ارتباط بین حوزه های علمیه ودانشگاه ها تاسیس شده است، بیشتر استادان دانشگاه های مختلف کشور های اسلامی به کشور عراق مسافرت می کنند و از شهر نجف زیارت می کنند و با علم، فرهنگ و تمدن این شهر مقدس آشنا می شوند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین روش برای مقابله با عرفان های نوظهور اظهار داشت: این بدعت ها در دین از زمان بدو اسلام بوده و تا به امروز ادامه دارد، ما نمی توانیم همه اندیشه های مردم را کنترل کنیم، مهمترین مساله این است که بتوان اندیشه درست را بر اندیشه ها حاکم کرد تا قدرت تفکر مردم در تشخیص حق از باطل بالا رود، به فرموده مولا امیرمومنان(ع) «اعرف الحق تعرف اهله» یعنی باید ملاک حق را در دست مردم داد، درغیر این صورت حمله اندیشه های گمراه به مردم را نمی توان کنترل کنیم و باید با معرفی ملاک های حق و حقیقت وارد میدان شد تا مردم با فطرت خود بتوانند در این بازار افکار وارد شده کالای خود را انتخاب کنند.
ولایت فقیه موضوعی مهم برای شیعیان و مورد توافق همه علما است
حجت الاسلام سلیطی با اشاره به توافق همه علمای شیعه بر موضوع ولایت فقیه ابراز داشت: امروزه در دروس خارج موضوع ولایت مطرح می شود، این موضوع وسعت و پهنای بسیاری دارد و همه عالمان ولایت را قبول داشته و به آن ایمان دارند البته نظریات عالمان مجتهد و فقیه در مسأله ولایت با یکدیگر متفاوت است، برخی آن را مطلق و برخی آن را محدود می دانند.
وی ادامه داد: این موضوع برای اهل شیعه امر مهمی است، در دیگاه آنان امام کسی است که رهبری و پیشوای امور دین ودنیا را هدایت می کند، در انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) با تعالیم برگرفته از اهل بیت(ع) موضوع ولایت را اجرایی کرد و موفق شد که با ارئه الگویی جدید از حکومت در جهان امروزی تمام کشور های جهان را متحیر سازد.
فعالیت خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار حوزوی کار بی نظیری است
معاون رییس شورای استان بصره فعالیت خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار حوزوی را موضوعی مهم و شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: بدون شک این تجربه یکی از تجربه های خارق العاده و بی نظیر است که سابقه ای نداشت که در مورد حوزه های علمیه وعالمان روحانیون اخبار تهیه شود این امر جای تشکر دارد که قبلاً خبری از فعالیت های علمی حوزه های علمیه تهیه نمی شد در حالی که حوزه های علمیه یکی از ارکان اساسی جامعه اسلامی است و باید این فعالیت های علمی حوزه ها به مردم رسانده شود./9456/ب911/ک
ارسال نظرات