۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۴۷۸۴۲
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری:

قدر عاشورا همانند قرآن ناشناخته است

خبرگزاری رسا - استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که عاشورا همانند قرآن ناشناخته است، گفت: قریب به هزار و سیصد و هفتاد و سه سال از شهادت سیدالشهدا(ع) می‌گذرد و در این مدت کتا‌ب‌ها، ‌مقالات و شعرهای فراوانی درباره امام حسین(ع) نوشته و سروده شده اما هنوز مقام اباعبدالله الحسین(ع) نا شناخته است.
حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم سوگواری عاشورای حسینی که در دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، گفت: روز عاشورا از زوایای مختلفی همچون سفر، کربلا، حضرت اباالفضل(ع) و حضرت زینب(س) مورد بررسی قرار گرفته و کتاب‌های زیادی در مورد آن نوشته شده است اما هنوز عاشورا همانند قرآن کریم شناخته نشده است.

وی ادامه داد: هنگام ظهور، حضرت ولی‌عصر(عج) به گونه‌ای قرآن کریم را تفسیر می‌کند که مسلمانان خیال می‌کنند ایشان کتاب قرآن جدیدی را آورده از این‌رو باید بگوییم هنوز قرآن تفسیر و تعریف نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این‌که امام حسین(ع) همانند قرآن شناخته نشده است، اظهار داشت: قریب به هزار و سیصد و هفتاد و سه سال از شهادت سیدالشهدا(ع) می‌گذرد، در این مدت کتا‌ب‌ها، ‌مقالات و شعرهای فراوانی نوشته و سروده شده اما هنوز هم مقام اباعبدالله الحسین(ع) نا شناخته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به بررسی ابعاد زندگی سیدالشهدا(ع) پرداخت و بیان داشت: یکی از ابعاد زندگی اباعبدالله الحسین(ع) مبنای توحید و عرفان ایشان است.

وی اضافه کرد: در تاریخ نقل شده؛ فردی برای امام حسین(ع) نوشت که «آقا من را از خیر دنیا و آخرت با خبر کن»، امام(ع) در جواب نویسنده نوشت «هر فردی که در کارها رضای خدا رامد نظر قرار دهد، هر چند مردم از او غضب‌ناک بشوند خیر دنیا و آخرت را خواهد داشت و فردی که به دنبال رضای مردم باشد و خدا را به غضب بیاورد زیان دنیا و آخرت را خواهد داشت».

این استاد حوزه تصریح کرد: مراد امام حسین(ع) این است که در همه امور رضای خدا را در نظر داشته باشیم و فردی که تنها برای رضای خدا کاری را انجام دهد خدا برای او کافی است هر چند مردم او را تنها بگذارند، همچنین فردی که برای رضای مردم کاری را انجام دهد خدا کارهایش را به مردم محول می‌کند و مشخص نیست مردم بر سر او چه بیاورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری بیان داشت: در دعای عرفه می‌خوانیم « خدایا کسی که تو را دارد چه کم دارد و کسی که تو را ندارد چه دارد».

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که سیدالشهدا(ع) همواره به دنبال رضای خدا و تسلیم در برابر امر او بود، خاطرنشان کرد: چه بسا یک مرد از مرگ نمی‌ترسد ولی از ناله زن و دختر خود تنش می‌لرزد.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا بعد از دیدن هفتاد داغ عظیم و گریه، ناله همسران و فرزندان خود، صورت مبارک را به خاک می‌گذارد و می‌فرماید «الهی راضیم به رضای تو و در برابر امر تو تسلیم هستم»، این نشان از عشق و محبت ویژه اباعبدالله الحسین(ع) نسبت به خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری مبنای سیاسی و ظلم ستیزی را از دیگر ابعاد زندگی سیدالشهدا(ع) دانست و ابراز داشت: در روایتی از پیامبر(ص) وارد شده «فردی که در برابر سلطان ظالم نایستد و او را سرزنش نکرده، موضع گیری نکند برای خدا است که این فرد را با همان سلطان ظالم محشور کند».

وی ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) نیز بنابر فرموده رسول‌الله(ص) در برابر یزید فاسق و فاجر که خود را امیرمؤمنان می‌دانست، ایستاد و فرمود: «من سزاوارترین از همه خلق هستم که در مقابل این افراد ظالم بایستم» از این‌رو است که امام حسین(ع) مورد محبت مردم حتی غیر مسلمانان است.

استاد حوزه علمیه قم مبنای اخلاقی و اجتماعی را از ابعاد دیگر زندگی سیدالشهدا(ع) خواند و گفت: زندگی امام حسین(ع) درس زندگی برای دنیا و آخرت است.

وی اضافه کرد: اباعبدالله الحسین(ع) در روایتی فرمودند «هر فرد بخواهد به خواسته‌ای از طریق خیانت و معصیت برسد آن خواسته از او دور می‌شود و آن‌چه  نمی‌خواهد به او نزدیک می‌شود» یزید دوازده پسر داشت و امام حسین(ع) یک پسر بیمار و چگونه این پسر که کوثر بی‌انتها است سبب افتخار ایشان شد در حالی که هیچ اثری از یزید نمانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در پایان اضافه کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده «معامله و کسبی که در روز عاشورا باشد بی‌برکت خواهد بود و فردی که به دنبال خوشگذرانی باشد با بنی‌امیه محشور می‌شود چرا که روز عاشورا روز شادی آل‌امیه و آل‌زیاد است»./993/پ201/پ

ارسال نظرات