۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۴۳۰۵۱
به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ؛

نرم‌افزارهای ویژه حج و زیارت عرضه شد

خبرگزاری رسا ـ معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم‌افزارهای جدید این مرکز را که به صورت مشترک با بعثه مقام معظم رهبری تولید شده است، معرفی کرد.
مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر خوانساری، معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه و ایام حج تمتع به معرفی مجموعه نرم‌افزارهای جدید این مرکز که به صورت مشترک با بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت تولید شده است، پرداخت.

وی در ادامه تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی و خدمات‌دهی به کلیه دستگاه‌های تابعه دفتر مقام معظم رهبری و نهادها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که قصد تولید نرم‌افزار در حوزه علوم اسلامی دارند را از وظایف اصلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برشمرد و از تولید دویست عنوان نرم‌افزار برای مجموعه‌های مختلف به صورت مشترک خبر داد.

حجت‌الاسلام خوانساری از کتابخانه جامع حج به عنوان نخستین نرم‌افزار در حوزه حج و زیارت نام برد و گفت: در این نرم‌افزار متن کامل 700 جلد کتاب و مجله از آثار منتشر شده حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و متن «کتاب الحج»، «کتاب العمرة» و «کتاب المزار» برگرفته از 262 عنوان اثر فقهی و حدیثی شیعه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به چشم می‌خورد.

 

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: آثار منتشر شده حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت شامل موضوعات احکام و مناسک حج، اسرار و معارف حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، تاریخ مکه و مدینه، سفرنامه و خاطرات، مباحث اجتماعی و سیاسی حج، عتبات عالیات و سوریه، ادعیه و حدیث، نشریات و مرجع است.

 

وی از احکام و مناسک حج به عنوان دومین نرم‌افزار نام برد و گفت: این نرم‌افزار شامل متن کامل 54 جلد کتاب در زمینه احکام و مناسک حج، همچون احکام دین مطابق با فتاوای مراجع بزرگ دین، آشنایی با احکام، اسرار و معارف عمره دانش‌آموزی، جامع الفتاوای مناسک حج، حج و عمره در آینه فقه مقارن، درسنامه احکام مبتلابه حجاج، درسنامه مناسک حج، فهرست مناسک حج و مناسک نوین است.

 

حجت‌الاسلام خوانساری اظهار کرد: این نرم‌افزار همچنین متن کامل 59 عنوان مقاله در موضوع احکام و مناسک حج، مانند مشکل قربانی در منا، نگرشی نو به میقات، خصوصیت فقهی محدوده کعبه، محرمات احرام، احکام اختصاصی مکه و مسجدالحرام، حلق و تقصیر، جدال در حج، رساله حجیه، قربانی در حج تمتع، فقه حج از نگاه امام علی‌(ع)، حج کودک را در خود جای داده است.

 

وی کتابخانه اماکن و آثار اسلامی را به عنوان نرم‌افزار بعدی معرفی کرد و گفت: متن کامل 52 جلد کتاب در زمینه اماکن و آثار اسلامی همچون آثار اسلامی مکه و مدینه، تاریخ حج گزاری ایرانیان، تاریخ حرم ائمه بقیع‌(ع) و آثار دیگر در مدینه، حجاز در صدر اسلام، حجر اسماعیل، زمزم، سرزمین یادها و نشانه‌ها، سیری در اماکن سرزمین وحی و شناخت عربستان در این نرم‌افزار جمع‌آوری شده است.

 

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: متن کامل 266 عنوان مقاله در موضوع اماکن و آثار اسلامی مانند احد در بستر تاریخ، تاریخچه پوشش کعبه، راه غدیر، فرهنگ‌نامه جغرافیایی حرمین شریفین، تاریخچه مسجدالنبی، تحقیقی پیرامون شعب ابی طالب، مقام ابراهیم و سیر تاریخی آن، صفا و مروه، پیدایش حرم و محدوده آن و سرزمین عرفات از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار است.

 

وی با اشاره به نرم‌افزار کتابخانه اسرار و معارف حج، گفت: در این نرم‌افزار متن کامل 68 جلد کتاب در موضوع اسرار و معارف حج مانند آشنایی با احکام، اسرار و معارف عمره دانش‌آموزی، اسرار عرفانی حج، اسرار عرفانی عمره، حج در آینه عرفان، حج گنجینه اسرار، سیری در اسرار عرفانی حج، فلسفه و اسرار حج، نمادها و رمزواره‌های حج گردآوری شده است.

 

حجت‌الاسلام خوانساری ادامه داد: متن کامل 178 عنوان مقاله در زمینه اسرار و معارف حج همچون اسرار حج از دیدگاه روایات، نگرشی به بعد تبلیغی حج، گوشه‌ای از اسرار حج، نگرشی بر اسرار معنوی حج، اسرار سعی و عرفات، اسرار حج در کتاب خداوند، حج در آیینه ادب عرفانی، سری از اسرار حج، اسرار حج و مناسک آن نیز بخش دیگری از نرم‌افزار کتابخانه اسرار و معارف حج است.

 

وی از عتبات عالیات و سوریه به عنوان دیگر نرم‌افزار جدید و مشترک مرکز تحقیقات نام برد و ابراز کرد: در این نرم‌افزار متن کامل 82 جلد کتاب در موضوع عتبات عالیات و سوریه مانند احکام فقهی سفر زیارتی عتبات، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات، ادعیه و زیارت عتبات عالیات، ره توشه عتبات عالیات، ‌زائر کربلا، سرزمین پیامبران، سلمان محمدی، عاشورا حماسه جاویدان، فرهنگ زیارت، ادعیه و زیارات شام و اماکن زیارتی سیاحتی سوریه آورده شده است.

 

وی گفت: کتابخانه اعتقادات و پاسخ به شبهات عنوان نرم‌افزار دیگری است که در آن متن کامل 205 جلد کتاب در موضوع اعتقادات و پاسخ به شبهات مانند آشنایی با پیشینه، مبانی و دیدگاه‌های جریان وهابیت، بررسی جایگاه اهل بیت در قرآن، پاسخ به شبهات در شب‌های پیشاور، پاسخ‌های ما به پرسش‌های اهل سنت، تحریف‌ناپذیری قرآن، توسل و رابطه آن با توحید، شیعه‌شناسی و پاسخ به شبهات، غدیر در پرتو کتاب و سنت، پاسخ‌های اهل سنت به شبهه‌های وهابیت، پژوهشی درباره خمس و پاسخ به شبهات آن گردآوری شده است.

 

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان این‌که سفرنامه و خاطرات حج از دیگر نرم‌افزارهای جدید این مرکز است، گفت: متن کامل 39 جلد کتاب در موضوع سفرنامه و خاطرات حج همچون با کاروان ابراهیم، برکات سرزمین وحی، به سوی ام القری، داستان‌ها و حکایت‌های حج، در راه خانه خدا، سفرنامه حجاز، مراة الحرمین، مکه و مدینه از دیدگاه جهانگردان اروپایی و همراه با خلیل از جمله مطالب این نرم‌افزار است.

 

وی یادآور شد: متن کامل 126 عنوان مقاله در زمینه سفرنامه و خاطرات حج مانند شنیدنی‌های سفر حج، در حریم دوست، با قاریان در دیار وحی، یادی از سفر پرشکوه حج، حاجی‌نامه، در حریم عشق، خاطرات حج، حج محدث قمی، پرواز در بهشت، هجرت از وادی خود به خدا، سفری از فرش تا به عرش، خاطرات سرزمین وحی در نرم‌افزار سفرنامه و خاطرات حج به چشم می‌خورد.

 

حجت‌الاسلام خوانساری «مکتبة الحج» را به عنوان دیگر نرم‌افزار معرفی کرد و گفت: متن کامل 147 جلد کتاب از آثار منتشر شده حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت شامل موضوعات احکام و مناسک حج، اسرار و معارف حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، تاریخ مکه و مدینه، سفرنامه و خاطرات، مباحث اجتماعی و سیاسی حج، عتبات عالیات و سوریه، ادعیه و حدیث و متن 34 جلد از مجلات میقات الحج در این نرم‌افزار جمع‌آوری شده است.

 

وی با اشاره به نرم‌افزار کتابخانه زائر که ویژه زائران حج تمتع و عمره مفرده تولید شده و شامل متن کامل 80 عنوان کتاب در موضوعات احکام و مناسک حج، اسرار و معارف حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، اماکن مدینه منوره و مکه مکرمه، سفرنامه و خاطرات، تاریخ مکه و مدینه، مباحث اجتماعی و سیاسی حج است، از گلچین شدن مجموعه این کتاب‌ها در سه مرحله و تبدیل آنها به نرم‌افزار تلفن همراه با نام کتابخانه زائر خبر داد.

 

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین افزود: با توجه به تولید 448 نرم‌افزار جدید، جمعا 550 عنوان کتاب با بیش از 700 جلد کتاب در یک نرم‌افزار ویژه تلفن همراه قابل نصب روی گوشی‌های جاوا و سیمبین تولید شده که تمامی نرم‌افزار در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز به نشانی www.noorsoft.org به صورت رایگان قرار داده شده است.

 

وی در پایان از تولید نرم‌افزار عمره دانشجویی به عنوان جدیدترین نرم‌افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حوزه حج و زیارت نام برد و گفت: این نرم‌افزار که با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بعثه مقام معظم رهبری در دست تولید است، تا ایام عمره در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. /920/پ201/ن

ارسال نظرات