۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۴۲۴۶۶
مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

طلاب برای تأثیرگذاری اجتماعی و اقامه مطلوب ارزش‌های دینی برنامه‌ریزی کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دفاع از دین، فهم و درک دین، تلاش برای تحقق آموزه های دینی و دین‌شناسی زیر مجموعه های اقامه دین به شمار می روند.
جلسه درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، پژوهشگر و مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ظهر امروز در جلسه اخلاق که ویژه طلاب در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، با اشاره به رسالت حوزه های علمیه بیان داشت: اقامه و فهم دین، تحقق بخشیدن به دین و تشکیل جامعه دیندار و دین شناس از مهم ترین فعالیت ها و اعمالی است که باید حوزه علمیه آنها را به ثمر برساند.

وی بیان این که مقوله اقامه دین به چهار سرفصل مجزا تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: دفاع از دین، فهم و درک دین، تلاش برای تحقق آموزه های دینی و دین‌شناسی زیر مجموعه های اقامه دین به شمار می روند.

حجت الاسلام عالم زاده نوری به صفت کارآمد بودن طلبه اشاره و تصریح کرد: طلبه ای که بتواند عمل سازنده و تأثیرگذاری در جامعه داشته باشد، طلبه کارآمدی است.

این پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان ساخت: طلبه در راه تبلیغ باید از لذت های دنیوی پرهیز کند؛ چرا که اگر شخص طلبه به شهوات زودگذر دنیوی روی آورد به یقین دیگری هیچ تبلیغی صورت نخواهد گرفت.

مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به رسالت طلبه تأکید کرد: تبلیغ صحیح دین به گونه ای باشد که برای مخاطب لذت بخش باشد و دین را یکی از دغدغه‌های زندگی خویش بداند و نه یک حکم که بر وی تحمیل شده باشد، رسالت طلبه است.

در تحقیق به زوایای پنهان هم توجه شود

حجت الاسلام عالم‌زاده نوری با بیان این که طلبه ای که فهم دین نداشته باشد به یقین زمانی که تحقیقی را دنبال می کند یک گزارش و تحقیق خوب و کاربردی نمی شود، بیان داشت: وقتی طلبه تنها ظاهر تحقیق را دنبال می کند و از مسائل پنهان آن غافل یا چشم پوشی می‌کند به یقین این فرد در آینده مبلغ خوبی نخواهد شد.

مدیر نهاد سرپرستی طلاب مدرسه معصومیه قم ابراز داشت: در انتقال مفاهیم و آموزش‌ها باید به گونه ای عمل کنیم که وقتی مخاطب این سخنان را از ما می شنود برای او دلنشین باشند؛ چرا که اگر سخنی از ته دل و با نیت خالصانه بیرون آید به یقین بر دل مخاطب خواهد نشست.

حجت الاسلام عالم زاده نوری در ادامه سخنانش به مقام دفاع از دین و شریعت اشاره و بیان کرد: در این مقام کسی می تواند از دین و شریعت در مقابل منکرات قد علم کند و مقابل ظلم ستم ایستادگی کند که از صمیم جان خود با آنها روبه‌رو شود و هیچ لغزشی را در روح و وجود خود راه ندهد.

مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که اگر قشر روحانیت خواهان قراردادن مردم بر مدار دین هستند باید خود دیندار و زندگی و معیشت دینی را تجربه کرده باشند.

وی با بیان این که زمانی می توان جامعه اسلامی تشکیل داد و ساختارها و غرایز را به مدار اسلام سوق داد که مردم دغدغه دین داشته باشند، افزود: آن زمان است که اسلام در جامعه نهادینه خواهد شد./9458/پ202/س

ارسال نظرات