۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۴۰۴۲۸
به مناسبت میلاد امام رضا؛

ویژه‌نامه اینترنتی «آفتاب مشرق» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «آفتاب مشرق » به مناسبت ولادت امام رضا(ع) در پایگاه اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
امام رضا(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «آفتاب مشرق» به مناسبت ولادت امام رضا(ع) در پایگاه اینترنتی مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
بر اساس این گزارش، کلیپ‌ها، نواهنگ ها، گالری تصاویر، تصاویر ویژه رضوی، موبایل اسلامی، قفسه کتاب، مقالات، پمجره ملکوت، مدح خورشید و ویژه نامه‌های پیشین از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.
در بخش قفسه کتاب این ویژه نامه، دانلود کتب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)، کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) و بانک جامع مقالات امام رضا(ع) قابل دسترسی است.
آستان قدس عقل
در بخش مقالات این ویژه نامه و در مقاله‌ای با عنوان «آستان قدس عقل» آمده است: « عقل است که به وسیله آن مدّعی صادق و واقعی نبوّت شناخته می شود، پس عقل، او را تصدیق می کند و (باز هم عقل است) که مدّعی دروغگو و جعلی را می شناسد و او را تکذیب می کند. آری باز هم عقل است که مرحله بعدی راه سعادت را می نمایاند.
 
تصدیق به خدای متعال و قبول آن ذات سبحان فقط با عقول امکان پذیر است. و این ارزشمندترین و سعادت آفرین ترین ارمغان عقل است.
یوسف خراسان یا عزیز طوس
«یوسف خراسان یا عزیز طوس» از دیگر مقالات این ویژه نامه است، می خوانیم: « شرط قبول شدن توحید و یکتا پرستی و بلکه شرط تحقق یافتن توحید به معنی واقعی ، ولایت اهل بیت علیهم السلام می باشد که امام رضا علیه السلام یکی از آنان است ، ولی چون تنها امامی بود که امامت وی به شدت مورد انکار دشمنان و بسیاری از به ظاهر شیعیان واقع شد ، فرمود: « وأنا من شروطها».
 
گر چه او را به حق غریب نامیده اند و خود نیز از آن خبر داد اما غربتش فقط از این جهت نبود که از شهر جدّش و اهل و عیالش دور بود و در بین دشمنان زندگی می کرد بلکه بعضی از مردم حرمتش را هم نگه نمی داشتند.
پای درس اعتقادات عالم آل محمد
 همچنین در مقاله‌ای با عنوان «پای درس اعتقادات عالم آل محمد» می‌خوانیم: « از کلام رضوی برداشت می شود که چون انسانها از خصوصیات لازم برای دارا بودن مقام امامت آگاهی ندارند و قادر به تشخیص این خصوصیات در افراد نیستند بنابراین نمی توانند امام را خود انتخاب کنند.
 
امام کاظم علیه السّلام به فرزندانش مى‏فرمود: «این- اشاره به امام رضا- برادر شما على بن موسى الرّضا، عالم آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله است، مسائل دینى خود را از او بپرسید، و آنچه به شما مى‏فرماید، آن را حفظ کنید.
 
رد جسمانیت خداوند
 ابراهیم بن ابى محمود گوید: به امام رضا علیه السّلام گفتم : یا ابن رسول اللَّه چه می فرمائى در حدیثى که مردم‏ از رسول خدا باز گویند که فرمود: خداى تبارک و تعالى هر شب به آسمان دنیا نازل شود،  فرمود: خدا آنان که سخن را از جاى خود بگردانند لعنت کند! رسول خدا چنین نفرموده؛ همانا فرموده: خداى تعالى، هر شب در ثلث آخر، فرشته ای به آسمان دنیا نازل کند و شب جمعه از اول شب و به او دستور دهد که جار کشد: آیا سائلى هست که به او عطا کنم؟ تائبى هست که از او بپذیرم؟ آمرزش جوئى هست که برایش بیامرزم؟ اى خیرخواه بیا، اى بدخواه کوتاه کن. و این دعوت را تا سپیده دم ادامه دهد و چون سپیده دمد بجاى خود در ملکوت آسمان برگردد . پدرم از جدم از پدرانم از رسول خدا این طور برایم باز گفتند.
«آنجا که سکوت نشانه رضایت نیست» از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن آمده است: « در میان پادشاهان بنی عباس، مأمون از همه داناتر بود و بسیار نیز دانش را دوست می داشت و در ابتدا شاید به نظر رسد که به همین دلیل بوده که از امام رضا علیه السلام دعوت کرده است که در مجلس مناظره با بزرگان یهودی و مسیحی و زردشتی و غیره حاضر شود. اما در واقع این هم یکی از اقدامات زیرکانه مأمون بوده است.
 
دوست داری بدانی مأمون در چه موقع پشیمان خواهد شد؟ هنگامی که استدلال من را با اهل تورات به تورات آنها و با اهل انجیل به انجیل آنها و با زبوریان به زبور آنها و با هیربد (پارسی میانه) ها به پارسی و با رومیان به رومی و با فرقه های مختلف به زبان خودشان بشنود و ببیند که زبان همه این‌ها بند آمده است.
انحرافی مشترک 
 تفکر یهودیان و زرتشتیان هرچند ظاهرا متفاوت است و دو دین جدا از هم حساب می شوند، اما طرز تفکر پیروان این دو، در ریشه به هم شبیه است. زرتشتیان و یهودیان هر دو در اعتقاد خود توقف کرده اند و اجازه نمی دهند که ایمانی که از طریق زرتشت و موسی علیهما السلام به خدا دارند، توسط انبیاء بعدی هم نوسازی شود. این در حالی است که مۆمنان واقعی به همه انبیاء و فرشتگان و کتب آسمانی اعتقاد دارند و بین انبیاء تفاوت نمی گذارند؛ اما در عین احترام به همه پیامبران، همیشه پیرو آخرین پیامبر خدا، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله هستند.
 اهتمام ویژه امام هشتم به نماز اول وقت
همچینین در مقاله‌ای با عنوان «نماز اول وقت در هر شرایطی» آمده است: « برای اقامه نماز در اول وقت هیچگونه عذری برای افراد عادی و مسئولین حکومت اسلامی باقی نمی‏ماند و پیروان آن حضرت نباید از این حقیقت چشم پوشی کرده و به بهانه‏های مختلف آنرا سهل بشمارند».
امام هشتم (علیه السلام) خود نیز چنین بود و به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی‏داد حتی در مهمترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیت می‏داد.
قاطعیت یا تسامح در دین
«قاطعیت یا تسامح در دین» از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن می‌خوانیم: « امام رضا علیه‏السلام در یکی از گفتگوهایش با مأمون به او فرمود: خداوند به من امر کرده متعرض تو نشوم و (برای مصلحت امت) در زیر دست تو، کار خود را آشکار سازم، چنانکه خداوند به یوسف علیه‏السلام فرمان داد که زیر دست فرعون مصر، کار کند».
حضرت رضا علیه‏السلام هنگامی که با مأمون خلوت می‏کرد؛ او را بسیار موعظه می‏نمود، و او را در مورد کارهای زشتش سرزنش می‏کرد، و از عذاب الهی هشدار می‏داد. مأمون در ظاهر می‏پذیرفت، ولی در باطن ناراحت می‏شد.
قاطعیت در رد خلافت
مأمون می‏خواست، خلافت و مقام رهبری را به امام رضا علیه‏السلام بسپارد، امام رضا علیه‏السلام با کمال صراحت به او فرمود: «اگر خداوند خلافت را به تو سپرده، تو حق نداری آن را به من بسپاری، و اگر به تو نسپرده، چیزی که مال تو نیست، نمی‏توانی به دیگری بدهی» امام با این بیان، روشن کرد که مقام رهبری از جانب خدا به افراد شایسته داده می‏شود، و مربوط به مأمون و امثال او نیست.
 
علاقه‌مندان به استفاده از این ویژه نامه مناسبتی می‌توانند به پایگاه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی اینترنتی http://www.tebyan.net  مراجعه کنند./927/ت302/ن
ارسال نظرات