۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۳۱۹۱۳
در درس کلام مطرح شد؛

پاسخ آیت الله سبحانی به شبهه ساخت بنا بر روی قبور ائمه

خبرگزاری رسا - حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که می توان مسجد در کنار پیغمبر و امام ساخت، اظهار داشت: وهابیت بداند که قرآن کتاب هدایت است نه قصه و داستان و آن چه که در زمان پیغمبر رخ داده و یا قرآن بیان کرده همه اش برای ما حجت است.
آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در دومین جلسه از سلسه جلسات کلام و عقاید اسلامی که صبح امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: مولای متقیان حضرت علی(ع) می فرمایند «سبک بال باشید، به مقصد برسید»، شاید همه بشریت جمع شوند و چنین عبارت کوتاه و پرمحتوایی نتوانند بیاورند. در زندگی سبک بال باشید و اگر زندگی طلاب مناسب تر و سبک تر باشد زودتر به مقصد می رسند اما آن ها که بار بسیاری دارند دیر به مقصد می رسند.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)بیان داشت: بسیاری از افراد بر این باورند که قرآن کتاب قصه و داستان است، قرآن کتاب هدایت است نه قصه و داستان و آن چه که در زمان پیغمبر رخ داده و قرآن بیان کرده همه اش برای ما حجت است.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: قرآن کتابی است که در جهان و در میان بشر نظیر ندارد و خدا آن را برای همه زمان ها فرستاده است و ما نمی توانیم بگوییم این برای زمان پیغمبر اکرم یا حضرت موسی است حال اینکه پیغمبر ما مصدق تورات است.
وی با بیان این که امروز وهابی ها می گویند «ساختن مسجد روی قبور حرام است و در کنار قبر پیغمبر مسجد بسازید حرام است»، شیعه به آن ها پاسخ می دهد: نزدیک به 14 قرن است که مسلمانان در کنار قبر پیغمبر مسجد دارند و نماز می خوانند ثانیا قرآن را ملاحظه کنید « اصحاب کهف بعد از 300 سال پیدا شدند و مردم در خصوص اصحاب کهف دو دسته شدند، یک دسته بت پرست هایی که اقلیت بودند که گفتند یک دیواری در غار بکشید، اما افرادی که مسیحیان واقعی بودند گفتند برای چی دیوار بکشیم، بلکه گفتند اینجا مسجد بسازید و نماز بخوانید و به وجود این ها تبرک می جوییم» اگر این شرک است قران چرا این قضیه را مطرح می کند، این بهترین دلیل است که می توان مسجد در کنار پیغمبر و امام ساخت، اگر بگوییم که قرآن به عنوان داستان تعریف می کند، باید سؤال کنیم که مگر قرآن مثنوی است؟ چرا باید قرآن را دست کم بگیریم؟
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که اگر انسانی مرتد شد اعمالش پوچ است و همه از بین می رود زیرا ارتداد باعث می شود که خرمن اعمال او بسوزد، تصریح کرد: روایاتی که در خصوص قتل مرتد است، استدلال به سنت است، زن اگر مرتد شود مطلقا کشته نمی شود، خواه فطری یا ملی باشد و این به جهت این است که زن از نظر تفکر ضعیف تر از مرد است و عکس آن در عواطف مرد ضعیف تر است و لذا قرآن مجید نسبت به مرتد فطری و ملی زن اصلا قائل به قتل نمی باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: علمای اهل سنت بین مرتد فطری و ملی و زن و مرد تفاوتی قائل نیستند و هر چهار نوع را یک گونه می دانند و سه روز به مرتده مهلت می دهند تا توبه کند و الا او را می کشند.
وی با یادآوری این که مرتد فطری مرد در شیعه اصلا مهلت ندارد، اشاره کرد: آیا اهل سنت روایاتی در خصوص قتل مرتد دارند یا خیر؟ در جواب باید گفت آری روایات خوبی دارند؛ در روایات اهل سنت آمده است سه نفر قتلش واجب است، کفر بعد از ایمان، زنای بعد از احصان و قتل نفس محترمه. بنابراین قتل مرتد یک مسأله ای نیست که تنها در کتاب های شیعه باشد و فتاوا هم یکسان است البته کتاب های شیعه قوی تر از اهل سنت است ولی در قتل زن عکس آن است، نتیجه این است که مسأله قتل مرتد مسأله ای اتفاقی بین شیعه و سنی است و نه مسأله اختلافی.
حضرت آیت الله سبحانی در بخش انتهایی سخنان خود گفت: آن چیزی که سبب شده است مسأله ارتداد را مطرح کنیم بحث فقهی نیست بلکه بحث شبهاتی است که در این خصوص مطرح می شود و یکی از شبههاتی که مطرح است این است که می گویند «لا اکراه فی الدین » مرتد می گوید من از دین برگشتم، خواه مسلمان بودم یا کافر مگر قرآن نمی گوید که لا اکراه فی الدین؟
گفتنی است، در جلسه سوم درس آیت الله سبحانی به شبهه فوق الذکر پاسخ داده می شود. /968/پ202/ج
ارسال نظرات