۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۱۷۸
آیت الله آملی لاریجانی:

دستگاه قضا بدون توجه به حواشی به پرونده فساد بانکی رسیدگی می کند/ محاکمه و مجازات سریع عاملان ترور دانشمندان هسته ای

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه، از عزم جزم این قوه برای برخورد عادلانه و بدون توجه به مسائل سیاسی و حواشی با متهمان پرونده فساد بانکی خبر داد و قول داد در سریعترین زمان ممکن عاملان ترور دانشمندان هسته ای ایران محاکمه و مجازات شوند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني آيت الله صادق آملي لاريجاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه سه شنبه شب در برنامه زنده تلوزیونی شبکه اول سیما، با تبریک هفته قوه قضاییه به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی و برنامه های آینده این قوه پرداخت و به سؤالات مجری برنامه پاسخ گفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره فساد بانکی بزرگ اخیر، از عزم جزم قوه قضاییه در برخورد با متخلفان این پرونده خبر داد.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر این که سعی کردیم بدون توجه به مسائل سیاسی و حواشی عدالت را رعایت و به این پرونده رسیدگی کنیم، گفت: متاسفانه گاهی اوقات برای این رسیدگی حواشی درست شده است و اخیرا برخی ها شایعاتی را مطرح می کنند که ربطی به مسائل ندارد و با کمال تاسف در این بین از رسانه های ضد انقلاب و معاند نظام کمک می گیرند.

رییس دستگاه قضایی کشورمان با تاکید بر این که قوه قضاییه بدون توجه به این مسائل و حواشی کار خود را دنبال می کند، یادآورشد: خوشبختانه برگزاری دادگاه فساد بانکی نیز علنی است و اگر علنی نباشد باب شایعات نیز باز می شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: البته برگزاری علنی دادگاه عوارضی هم دارد و برخی از متهمان در دادگاه اسامی را مطرح می کنند که ممکن است بیگناه باشند، این یک عارضه جانبی است که باید بپذیریم.

وی با بیان این که برخورد دستگاه قضایی در این خصوص قانونی بوده است، ادعای قفل شدن اعطای تسهیلات بانکی در پی برگزاری دادگاه فساد بانکی را رد کرد و گفت: ما با تخلف برخورد کرده و می کنیم و مانع پرداخت تسهیلات و اعطای اعتبارات از سوی بانک ها نیستیم.

هیچ گاه مخالف پرداخت تسهیلات بانکی نبوده و نیستیم

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: ما هیچ گاه مخالف پرداخت اعتبارات بانکی و تسهیلات نبوده و نیستیم، ما حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی را وظیفه خود می دانیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا به اشتغال و تقویت تولید ملی کمک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: به همه مسؤولان و متصدیان بانکی نیز توصیه می کنیم به وظیفه خود عمل کنند و بدانند ما در مسیر عمل صحیح آنها مانع تراشی نمی کنیم.

مشکل اطاله دادرسی در محاکم قضایی

رییس قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اطاله دادرسی در محاکم قضایی نیز گفت: این مشکل از سال های دور مطرح بوده و در سالیان اخیر نیز با توجه به افزایش حجم پرونده های ورودی تشید شده است.

وی افزود: میزان میانگین رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی بین 100 تا 120 روز است و ما با تقویت نیروی انسانی و جذب قضات جدید به دنبال رفع این مشکل و سرعت رسیدگی به پرونده ها هستیم.

دستگیری عاملان ترور دانشمندان هسته ای نشانه اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستگیری عاملان ترور دانشمندان هسته ای، این اقدام را نشان دهنده توانایی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دانست و درباره همکاری این قوه در رسیدگی سریع به پرونده عاملان این جنایت نیز گفت: ما از قبل نیز با نیروهای امنیتی همکاری خوبی داشته ایم، در این مورد نیز رسیدگی با سرعت انجام خواهد شد و ما مجالی به اینها نخواهیم داد.

وی از وزارت اطلاعات و تمام کسانی که برای به ثمر رسیدن این مساله و دستگیری عاملان ترور دانشمندان هسته ای کشور تلاش کردند تشکر کرد و گفت: امیدواریم با همکاری و برخورد شدید با عاملان این گونه جنایات راه را بر این ماجراجویی ها ببندیم.

ابراز تاسف از برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری، از برخورد دوگانه غرب با مساله حقوق بشر انتقاد کرد و با بیان این که ما در عرصه حقوق بشر مورد هجمه ناجوانمردانه از ناحیه غربی ها قرار گرفتیم، ابراز داشت: کشوری مثل ایران که انتخابات مردمی و آزاد داشته مورد اتهام قرار می گیرد و از سویی دیگر کشورهایی در همسایگی ما که در عمر خود یک انتخابات هم نداشته اند مورد اتهام قرار نمی گیرند.

وی با ابراز تاسف از این گونه برخوردهای دوگانه و متضاد  غرب یادآورشد: متاسفانه آنها در قبال کشتار مردم و سرکوب مردم این کشور سکوت کرده اند و دستگاه های غربی چیزی نمی گویند.

زندانی شدن افراد بدون تفهیم اتهام کذب است

وی ادعای زندانی شدن افراد بدون تفهیم اتهام در جمهوری اسلامی ایران را بی پایه و اساس و کذب محض دانست.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود از راه اندازی معاونت راهبردی قوه قضاییه به منظور انجام هرچه بهتر برنامه های این دستگاه خبر داد و گفت: خوشبختانه تمام مسؤولان عالی قضایی و قضات در یک رویه بسیار معقول و منطقی تلاش می کنند و امیدواریم کمبود ها جبران و رضایت مردم حاصل شود.

قوه قضاییه یک جزیره مستقل نیست

وی از بهبود نسبی وضعیت معیشت کارکنان قوه قضاییه خبر داد و گفت: ما یک جزیره جدا نیستیم، در کل کشور مشکلاتی وجود دارد، ما برای بهبود وضعیت معیشتی قضات و کارکنان تلاش کرده ایم و خوشبختانه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس نیز در این راستا همکاری خوبی داشته اند و امیدواریم این بهبود وضعیت برای تمام ملت ایران و کارکنان همه نهادها و دستگاه ها محقق شود. /924/پ201/ج
ارسال نظرات