۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۰۵۱۹

کتاب « تا قاف اندیشه » در اردبیل رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با کنگره ملی بزرگداشت استاد شاهی؛ شاعر مرثیه سرای دارالارشاد جلد سوم کتاب « تا قاف اندیشه » در اردبیل رونمایی شد.
تا قاف انديشه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، همزمان با آغاز به کار کنگره ملی بزرگداشت استاد عسگر شاهی، مراسم رونمایی از کتاب جلد سوم کتاب « تا قاف اندیشه » شرح عرفانی و فلسفی غزل‌های حافظ در اردبیل برگزار شد.

این کتاب با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه همایش ملی نکوداشت استاد شاهی اردبیلی با هدف نکوداشت مقام ادبی و دینی استاد شاهی، مرثیه‌سرای اردبیلی و همچنین با استناد به منابع قرآنی و ادبی به رشته تحریر درآمده است.

در نگارش این کتاب عرفانی از منابع غنی زیادی از جمله قرآن، دوره آثار افلاطون، دیوان اشعار ترکی بیضای اردبیلی، شرح غزلیات حافظ، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، فلسفه هگل و شرح اشعار حافظ استفاده شده است.

همچنین قرار است در دومین روز از همایش ملی نکوداشت استاد شاهی اردبیلی، تندیس آن شاعر مرثیه سرا در قالب چهره نیم تنه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردبیل در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل رونمایی شود.

ودود موذن زاده، هنرمند اردبیلی کار ساخت این تندیس را برعهده داشته است، تاج الشعرای اردبیلی، مرحوم علیپور خیر مدرسه ساز، تیمسار ظهیر نژاد از فرماندهان دفاع مقدس ارتش و تندیس تمام قد مرحوم موذن زاده اردبیلی در میدان توحید از دیگر آثار هنری این هنرمند است.

گفتنی است، استاد شاهی تبحر خاص در سرودن اشعار حماسی عاشورایی و کربلایی داشته و در مقاطع مختلف نیز این اشعار در قالب مداحی و مرثیه‌سرایی مداحان مورد توجه و اقبال داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است.

عسگر شاهی زاده با تخلص شاهی در سال 1325 هجری شمسی در شهر دارالارشاد اردبیل در محله موسوم به تازه شهر چشم به دنیا گشود و از همان دوران دبستان به ادبیات فاخر سوق داده شد و تاکنون در قالب اشعار عاشورائی، غزل و قصاید سروده های خو را منتشر کرده است.

دولت بیدار، شرح بی نهایت و یک حرف از هزاران در مراثی و معارف خاندان عصمت و طهارت (ع)، تا قاف اندیشه در چهار مجلد با موضوع شرح عرفانی و فلسفی غزل‌های لسان الغیب حافظ، نظم پریشان مجموعه غزلیات و قصاید فارسی از جمله آثار این شاعر اردبیلی است.

همچنین «کولون باغیشلائیله» مجموعه غزلیات و قصاید ترکی و چاپ کتاب «شرح غزل های ترکی مولانا ملا محمد فضولی» در سه مجلد و با الفبای لاتین در کشور جمهوری آذربایجان از دیگر آثار قابل توجه استاد شاهی اردبیلی است./935/پ203/ب

ارسال نظرات