با وجود تفاسیر عالمانه هنوز بخشهای فراوانی از قرآن بکر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت عصر، امروز در نشست علمی گفتمان تطبیقی روش پژوهش تفسیر در پژوهشکده نظریه پردازی و مطالعات قرآنی، نمودار کلی از روش تفسیر ارائه کرد و گفت: هدف من از ارائه این بحث این است که به ویژگی انحصاری قرآن پی ببریم و بدانیم که حتی با سایر کتب آسمانی هم نمی توان آن را مقایسه کرد؛ با وجود تفاسیر متعدد هنوز هم بخش های عظیمی از قرآن بکر و دست نخورده است.
وی در بیان برخی از ویژگی های قرآن، گفت: این کتاب قول مستقیم خداوند است یعنی به صورت لفظ و گفتار نازل شده است برخلاف تورات که به صورت مکتوب نازل شده است، در میان آیات حتی یک حرف وجود ندارد که از کس دیگری باشند یعنی جبرئیل و پیامبر هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتهاند بر خلاف انجیل که به اذعان اکثر علمای مسیحیت لفظ آن از خدا نیست، ساختارمندی قرآن الهی است یعنی چینش مصحفی، آیاتی، کلماتی و ساختار کلمه همه از جانب خدا است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به نظر برخی مبنی بر تغییر چینش و ساختار کلمات، افزود: بنده این نظر را قبول ندارم قطعا حروف قرآن و اعراب آن نیز از جانب خداست به همین دلیل وارد بحث اختلاف قرائات نمی شوم چراکه از اساس قبول ندارم.
رییس مؤسسه معارف وحی و خرد، در بیان ایده خود در رابطه با روش تفسیر آیات قرآن، اظهارداشت: اولین گام برای تفسیر بررسی مفاهیم و واژه هاست؛ اعتقاد من این است که کوچکترین حرفی در قرآن بار معنایی عظیمی دارد که حذف آن و حتی جایگزینی آن با حروفی با معنای مشابه، معنا و مفهوم آیه را تغییر می دهد.
حجت الاسلام نصیری بررسی نکات ادبی قرآن را دومین مرحله تفسیر خواند و ادامه داد: بررسی نکات بلاغی، ساختار دورنی آیه، ساختار بیرونی آیه، تفسیر، بررسی روایات، بررسی نکات پیام ها به ترتیب مراحل بعدی یک تفسیر فاخر هستند.
وی در خصوص بررسی های بلاغی قرآن، گفت: برخی معتقدند در قرآن مجاز به کار نرفته است و ظاهر آیه همان حقیقت باطن اوست ولی با این بینش در برخی از آیات شبهه هایی ایجاد می شود که نمی توان به آن پاسخ داد؛ راه حل این مسأله رجوع به آیات دیگر قرآن و بررسی روایات اهل بیت(ع) است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ساختار درونی آیات را بسیار دقیق و حساب شده عنوان کرد و تصریح کرد: برخی فکر می کنند خداوند صرفا به دلیل اغراض بلاغی و بیانی یک سری کلمات را کنار هم آورده است ولی این نظر اشتباهی است، کوچکترین تغییری در تقدم و تأخر کلمات شاید درظاهر همان مفهوم را برساند ولی با موشکافی، اختلافات فاحشی نمایان می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بررسی پرسش و چالش ها، مراجعه به آراء مفسران، آیات مرتبط و سایر قراین و همچنین دسته بندی تحلیل و استنتاج را زیر مجموعه مرحله تفسیر عنوان کرد و گفت: منظور ما در این مرحله معنای اخص تفسیر است که ابهام ها، اجمال ها وچالش های به وجود آمده را حل می کند و مربوط به مُراد جدی خداوند است نه مُراد استعمال.
حجت الاسلام نصیری در پایان برای هرکدام از مراحل تفسیر آیاتی را به عنوان مثال آورد و به توضیحات عملی و تفصیلی پرداخت./928/پ202/ن