تولید ملی زمینه ساز شکوفایی استعدادهای جامعه است
حجت الاسلام یحیی جهانگیری، محقق حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقام معظم رهبری سالها است که تصمیم گرفتهاند هر سال برای تعیین مسیر انقلاب اسلامی و هدفمند شدن حرکت ها، شعاری را تعیین کنند.
وی با اشاره به اینکه مسیر شعارهای سال های اخیر به سمت مسائل عملی و کاربردی سوق داده شده است، گفت: مقام معظم رهبری با نگاه به مجموع مسائل نظام اسلامی و برایند آسیب های پیش رو به سیاست گذاری می پردازند. فرایند و پروسه انتخاب نام سال ها نشان دهنده نقطه ثقل فعالیت های جمهوری اسلامی در برهه فعلی است.
این نویسنده حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر نظام اسلامی میخواهد در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، باید مساله اقتصاد جدی گرفته شود و تولید ملی افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه نوک پیکان دشمن مساله اقتصاد ایران اسلامی است گفت: ما در ابعاد مختلف با دشمن درگیر هستیم و دشمن از فشارهای کلان اقتصادی شروع کرده و به سمت اهداف خرد حرکت میکند.
این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به این که جهاد اقتصادی، یک شعار عملی اقتصادی دارد و آن تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است اظهار داشت: وقتی یک نظامی می خواهد به استقلال و خودکفایی برسد، در عین تعامل با دیگران باید توانمندی جامعه خود را فعال کند و از این رو مجبور است قوت های خود را به فعلیت برساند.
وی بیان داشت: مقام معظم رهبری که شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بیان داشتند، هدفی فراتر از پرهیز قاچاق کالا داشتند؛ دغدغه معظم له این است که توانمندی های بالقوه جامعه علمی و صنعتی و تجاری جامعه ایران بالفعل شود.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تولیدات کشور در جامعه خودمان باید مصرف شود، اظهار داشت: نوآوری در تولیدات سبب می شود در عرصه تجاری روزآمد، در عرصه بین المللی حضور قوی داشته و در تجارت جهانی جایگاهی عالی داشته باشیم.
وی بیان داشت: انتخاب عنوان تولید ملی برای سال نود و یک سبب می شود توانمندی های صنعتی خود را شکوفا کنیم و استعدادهای پنهان جامعه را در جهت افزایش درآمد ملی فعال کنیم. اگر این استعدادها در داخل کشور فعال نشود، فرار مغزها رخ میدهد و با پول و فکر ایرانی، کالایی در خارج تولید شده و به ایران میآید.
این محقق حوزه علمیه قم اذعان داشت: بسیاری از کالاهای خارجی که امروز در بازار ایران است از محصولات افراد ایرانی است یعنی فکر و ذهن ایرانی در آن دخیل بوده، اما چون در داخل به آن بهای لازم داده نشده است به خارج رفته و فکر و کار ایرانی به عنوان یک تولید کشور بیگانه وارد ایران میشود.
وی بیان داشت: عملی شدن تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی کمک می کند تا منابع داخلی با استعداد ایرانی در هم تنیده شده و در مسیر تولید ملی فعال شود و به نام و برند ایرانی به بازار آید.
این پژوهشگر علوم اسلامی، اذعان داشت: نهادهایی مثل حوزه علمیه باید ارزش های دینی و اخلاقی اتکا بر تولیدات بومی را استنباط کنند و در قالب ارزش های اخلاقی و فقهی به جامعه ارائه دهند، چرا که تاریخ اثبات کرده تا موقعی که یک ارزش در جامعه ما بار دینی پیدا نکرده به یک الگو تبدیل نمیشود.
وی تاکید کرد: الگو شدن تولید ملی و تبدیل شدن آن به فرهنگ، نیازمند کاوشهای دینی در حوزه های علمیه است و روحانیت باید ارزش کار و تکیه بر دستاورد خودی را تبیین کند. /909/ت302/ع