۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۲۱۹۷۷
محقق حوزه علمیه قم:

جامعیت علمی پژوهشگران تضمین کننده اصالت پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: محققی که می‌خواهد طرحی ارائه دهد باید هدفمند و جامع باشد و ابعاد و اجزای آن هماهنگی کامل با هم داشته باشد.
اشرف طهماسبي


علی اشرف طهماسبی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهشگری که در حوزه‌های مختلف علوم دینی اعم از فقه، تاریخ، فلسفه و یا حقوق اسلامی کار می‌کند اگر می خواهد موفق باشد باید روش تحقیق، روحیه تحقیق و معلومات و اطلاعات اولیه لازم را داشته باشد تا گزاره های اسلامی موجود در آیات و روایات را که ناظر به دانش واقعی است استنباط کند.

وی بیان داشت: محقق علوم اسلامی باید این تسلط علمی را داشته باشد که بتواند تشخیص دهد این آیه یا روایت را در کجا استفاده کند و اینکه محل نزول این آموزه دینی در کدام شاخه دانشی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق و دیگر علوم است.

وی با اشاره به اینکه این پیام به کدام حوزه دانش مربوط می شود و این داده، گزینه، پیام یا توصیه امام (ع) ناظر به کدام شاخه علم است، ادامه داد: اگر یک پژوهشگر، مجهز به علوم روز باشد و آن فهم دین را هم داشته باشد می‌تواند در این مهم موفق باشد و کشف کند این جواب امام ناظر به تامین کدام سوال است.

این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی بیان داشت: محقق دینی موفق آن است که علم روز را بداند و به زبان آیات و روایات آشنا باشد و بدون تحمیل به نص و با تسلط به آن بفهمد و بدانیم این آیه یا روایت ناظر به کدام بحث است و این که با این داده کدام نیاز را می‌توان پاسخ داد.

وی با بیان اینکه موفقیت پژوهشگر به پربودن دستش از علوم انسانی و اسلامی است، گفت: به عنوان نمونه اگر من بخواهم آیین دادرسی دادگاه بین المللی لاهه را از منظر دینی نقد کنم، باید یدانم آیا آن قانون بزه دیده محور است یا بزه کار محور.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: جامعیت در پژوهشگران کنون کم شده است در حالی که این امر لازمی است که نادیده گرفتن آن تحقیقات ناقص را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نگاه جامع در تحقیقات دینی کم است گفت: پژوهش دینی دارای اصالت، هماهنگی میان اجزاء استناد و جامیعت است. اگر محققی می خواهد طرحی ارائه دهد باید هدفمند و جامع باشد و ابعاد و اجزای آن یکدیگر را نفی نکند بلکه دارای هماهنگی کامل باشد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: علم حقوق کم مشکل ترین علم در میان علوم انسانی است و در این دانش به راحتی می توان از منظر دینی نظریه پردازی کرد ، چون در حوزه اخلاق و حقوق به خصوص حقوق جزا ، عالمان اسلامی بسیار کار کرده‌اند و اصطلاحات بحث شناخته شده است، از این رو دشواری‌های اسلامی ساختن علومی همچون جامعه شناسی را ندارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات