۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۱۸۰۰۰

خاطره معاون تبلیغ حوزه از تبلیغ دانش آموزی

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه با بیان این که بزرگترین چالش تبلیغ دانش‌اموزی عدم حمایت آن از سوی کسانی است که به ضرورت آن اذعان دارند به بیان خاطره‌ای در این زمینه پرداخت.
حجت الاسلام محمد حسن نبوي


حجت الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت و اهمیت تبلیغ دانش‌آموزی گفت: اگر در تبلیغ دینی روی یک مخاطب 80 ساله تاثیر بگذاریم این تاثیرگذاری در نهایت ده سال ماندگار خواهد بود در حالی که اگر متوسط عمر انسان را 70 سال بگیریم و روی یک دانش آموز ده ساله تاثیرگذاری کنیم به طور متوسط حدود 60 سال این آثار تربیتی در زندگی اجتماعی وی نمود خواهد داشت و از همین رهگذر می‌توان به اهمیت این سنخ از تبلیغ دین پی برد.

وی با بیان این که تاثیرگذاری در بچه‌ها بسیار ساده‌تر و عمیق‌تر است به روایت «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» اشاره کرد و اظهار داشت: در روایت آمده که اگر جوانی قرآن بخواند با گوشت و استخوانش مخلوط می‌شود و این خود بیانگر تاثیرپذیری جوان و نوجوان است.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به این که هر قدر سطح بحث های اعتقادی را بالا ببریم ماندگاری نظام اسلامی بیشتر می‌شود، گفت: حکومت منهای انگیزه های دینی در سال‌های 58 و 59 از بین می‌رفت، چیزی که انقلاب را ایجاد کرد و هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد همین انگیزه‌های دینی بود که باید آن را در نسل جدید تقویت کرد.

وی کاهش درصد جرایم در ماه رمضان را نشان‌دهنده این دانست که هر چه یاد خدا بیشتر باشد ناهنجاری‌ها و جرایم کاهش می یابد و افزود: حکومت اگر لاییک هم باشد باید برای ماندگاری خودش روی این بحث سرمایه‌گذاری کند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه تبلیغ دانش آموزی را پیچیده‌ترین شکل تبلیغ دانست و گفت: از آنجا که دانش آموز معمولا کمتر می‌تواند تصنعی گوش بدهد مبلغ باید خیلی هنرمند باشد تا جان دانش آموز را با خود همراه کند تا جسمش را هم بتواند کنترل کند.

وی ادامه داد: مبلغ دانش‌آموزی باید جاذبه‌های مطلب و تنوع در بیان را رعایت کند و موضوعات مورد نیاز نوجوانان مانند کنکور، رشد علمی، روابط دختر و پسر و ... را مطرح کند و در کنار آن، مباحث دینی را هم مطرح کند.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به این که تبلیغ دانش آموزی مقطعی و محدود چندان مؤثر نیست اظهار داشت: بر اساس طرح معاونت تبلیغ، هر مدرسه علمیه باید مدیریت شش مدرسه دبستان، راهنمایی و دبیرستان پسرانه و دخترانه آموزش و پرورش بر عهده و مباحث تربیتی دانش‌آموزان آن را به دست و تمام طلبه‌های خوش ذوق را در این راستا بکار گیرد.

وی با بیان این که در این مدارس هیچگونه تراکم آموزشی نخواهیم داشت و تنها روی تربیت دانش آموزان سرمایه‌گذاری می‌کنیم ادامه داد: امسال در قالب این طرح مدیریت 116 مدرسه آموزش و پرورش به عهده حوزه‌های علمیه قرار داده شده و در جاهایی که این طرح سابقه سه ساله دارد آثار فراوانی داشته است.

حجت الاسلام نبوی یکی از آثار بزرگ این طرح را تاثیر بچه‌های نمازخوان این مدارس بر خانواده‌های خود عنوان کرد و اظهار داشت: این مدارس بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته به گونه ای در برخی مناطق مثل فارسان شرط معدل بالا برای ثبت نام قرار داده شده است یا در برخی شهرها مسؤولان شهر مصرند تا بچه‌های خود را در چنین مدارسی ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین چالش در تبلیغ دانش آموزی این است که همه در گفتار اذعان و اعتراف به آن دارند ولی در کردار حاضر به تامین هزینه‌ها والزامات آن نیستند. من سالها پیش گفتم که کتاب های دینی مدارس را حوزه باید تدوین و کلاس‌های آن را هم حوزویان اداره کنند.

وی با بیان خاطره‌ای در این خصوص گفت: قبل از انقلاب برای دانش آموزان کلاس‌های احکام و عقاید داشتم، چون تخته سیاه نداشتیم به یک نجار گفتم تخته‌ای بسازد بعد که فهمید برای مسجد است پول آن را هم نگرفت، بعد رنگ سیاه مخصوص تخته هم گرفتم و روی آن زدم و تخته سیاه را در مسجد نصب کردم. پس از پایان کلاس‌ها، چند خودکار برای جایزه خریدم و با آجرهایی که برای ساخت و ساز کنار حیاط مسجد ریخته بود سکویی مانند سکوهای مسابقات ورزشی به صورت پله‌ای ساختم، روی این سکو پارچه‌ای انداختم و با دوربین خودم از نفرات برتر عکس گرفتم. آن زمان هم با این که همه تشویق می‌کردند ولی کسی کمکی نمی‌کرد، با این حال در پایان این دوره خادم مسجد به من گفت پول برق مسجد را چه کسی باید بدهد؟‌ /916/ت302/ع

ارسال نظرات