۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۰۹۵۸۳
محقق علوم اسلامی:

پژوهش دینی تلاش در جهت اثبات جامعه‌ساز بودن اسلام است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: پژوهش دینی باید به مسائل روز و دانش های نوین هم بپردازد.
پژوهش


حجت الاسلام رضا عیسی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پژوهش دینی یا اسلامی به سه صورت های گوناگونی طرح شده است که در محدوده خود دارای سعه و ضیق است.

وی در بیان تعریف نوع اول از پ‍ژ‍وهش دینی بیان داشت: پژوهشی که موضوع و مسائلش از اصول یا فروع دینی است یا اصول و فروع به واسطه آنها ثابت می‌شود همچون موضوعات پژوهشی توحید، معاد یا نماز و روزه را نوع اول پژوهش بیان داشته‌اند.

وی ادامه داد: نوع دوم پژوهشی است که به شکل مقدمه واجب جزء واجبات اسلامی است یعنی واجب است تا افراد در این حوزه دائره تحقیقات خود را گسترده کنند و از آنجایی که دین ما جامعه ساز است باید به آنچه جامعه را می‌سازد توجه کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در این بخش بحث هایی که برای جامعه اسلامی مهم است ملاک دینی بودن یا نبودن پژوهش است. در این صورت حتی علوم طبیعی و ریاضی هم در دائره پژوهش دینی جای می‌گیرد.

این محقق حوزه علمیه قم در تبیین رویکرد سوم به پژوهش گفت: در این قسم پژوهش‌هایی که در حوزه‌های فرهنگ اسلامی نشو و نما کرده است اعم از اینکه از نظر اسلام ممنوع یا مجاز بوده است اما در میان اندیشمندان جامعه اسلامی رشد کرده مد نظر است.

وی بیان داشت: به نظر من پژوهش در تعریف وسیع صحیح است و پژوهش دینی در معنای وسیع آن باید مدنظر قرار گیرد و نیازهای جامعه اسلامی در پژوهش مورد توجه قرار گیرد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: البته تعریف پژوهش دینی به غایت، غرض، هدف و موضوع امکان‌پذیر است که در بالا از منظر موضوع بررسی شد و البته دانشمندان دنیای اسلام و از جمله غزالی شاخص های متفاوتی برای تبویب بندی علوم ارائه داده‌اند.

این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی گفت: سازندگی در جامعه نیازمند پژوهش است؛ اگر می خواهیم جامعه ساز بودن اسلام و جامع بودن آن را نشان دهیم باید این قابلیت‌ها را به اثبات برسانیم، باید نیازمندی‌ها را با مباحث علمی رتق و فتق کنیم.

وی گفت: روزی دانش نسب شناسی مورد نیاز جامعه بود و اندیشمندانی به این مهم می‌پرداختند و امروز این دانش های موجود است که نیاز بشری را برآورده می کند از این رو ضرورت دارد تا به آن پرداخته شود. /909/پ203/ع

ارسال نظرات