۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۹۰۷
استاد حوزه و دانشگاه:

رهبر معظم انقلاب تکلیف همگان را در مسأله غیبت روشن کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که سرّ غیبت نامشخص بودن زمان ظهور است، گفت: رهبر معظم انقلاب تکلیف همگان را در مسأله غیبت روشن کرده‌اند.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک ولادت با سعادت حضرت ولی عصر(عج)، گفت: ظهور منجی عالم بشریت وعده پیامبران الهی است.

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ »، افزود: وعده الهی روزی محقق می‌شود و امام زمان‌(ع) با ظهور خود، زمین پر از ظلم و جور را از عدل و داد پر خواهند کرد.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که اعتقاد به ظهور منجی تنها منحصر به زمان غیبت نیست، بلکه پیش از تولد آن حضرت هم مسأله مهدی موعود‌(ع) و غیبت آن حضرت در میان مسلمانان مطرح بوده است، گفت: براساس شواهد تاریخی مسأله انتظار از اواخر قرن اول هجری مطرح شده است.

وی ادامه داد: محمدبن عبدالکریم شهرستانی از علمای سرشناس اهل سنت و صاحب کتاب «الملل و النِّحل» می‌نویسد که مسأله غیبت نخستین بار درباره جناب محمد حنفیه مطرح شد و برخی تا زمان امام صادق‌(ع)، ایشان را امام غایب می‌دانستند.

مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: سید اسماعیل حمیری در اشعاری می‌نویسد «درباره ائمه غلو و افراط می‌کردم و به امامت محمد بن حنفیه و غیبتش اعتقاد داشتم؛ مدت زیادی را در این عقیده با گمراهی به سر ‌بردم تا این که خداوند به وسیله امام صادق‌(ع) بر من منت نهاد، از آتش رهایم ساخت و به راه راست هدایتم فرمود».

وی در ادامه تطبیق علائم ظهور را صحیح ندانست و با بیان این‌که مقام معظم رهبری تکلیف همگان را در مسأله غیبت روشن کرده‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «فرد منتظِر باید همواره خصوصیات و ویژگی‌های لازم دوران مورد انتظار را در خود حفظ و تقویت کند و این انتظار، به گونه‌ای است که از یک طرف، هیچ‌گاه نباید آن را طولانی مدت تصور کرد و از طرف دیگر هیچ‌گاه نباید آن را بسیار نزدیک دانست.»

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که سرّ غیبت مخفی بودن و نامشخص بودن زمان ظهور است، اظهار داشت: وقتی خود امام زمان‌(عج)زمان دقیق ظهور را نمی‌دانند و خدای متعال وقت آن را مشخص می‌کند، کسانی که برای ظهور وقت تعیین می‌کنند دروغ‌گو هستند.

وی تصریح کرد: اگرچه علائمی در روایات ذکر شده است، اما هر فردی نمی‌تواند این علائم را تطبیق داده و بگوید چون این حوادثی که اتفاق افتاده با علائم ظهور مطابقت دارد، پس ظهور نزدیک یا دور است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان از مبلغان خواست تا به وظیفه خود در عرضه معارف صحیح دین و بیان ویژگی‌های عصر ظهور برای مردم به درستی عمل کرده و راه را بر هر انحرافی در این زمینه ببندند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات