۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۰۵۸۰۶
نیمه خرداد ماه؛

نخستین کارگاه تقریر نویسی در حوزه علمیه قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین کارگاه تقریر نویسی ویژه طلاب و فضلای حوزه علمیه از سوی معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار می‌شود.
عكس آرشيو
حجت‌الاسلام محمدعلی نظری، مدیر اداره امتحانات شفاهی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری نخستین کارگاه تقریر نویسی درس خارج در حوزه علمیه قم خبر داد.

وی افزود: این کارگاه به صورت آزمایشی ویژه طلاب و فضلای پایه دهم حوزه علمیه از نیمه خرداد ماه در قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام نظری با بیان این که طلابی که دروس پایه دهم آن‌ها به پایان رسیده و آماده ورود به درس خارج حوزه هستند می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند، تصریح کرد: تاکنون 60 نفر برای حضور در این کارگاه نام نویسی کرده‌اند که این کارگاه در کلاس درسی با حضور استادان برجسته حوزه برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اینک برای مصاحبه درس خارج تقریرات طلاب از آنها گرفته می‌شود؛ ولی تاکنون نحوه تقریر نویسی به آنها آموزش داده نشده است که این خود نوعی ضعف به شمار می‌آید؛ لکن با برگزاری کارگاه آموزشی تقریرنویسی این خلاء برطرف می‌شود.

این مقام مسؤول گفت: این کارگاه آموزشی در دوازده جلسه به مدت 24 ساعت در نظر گرفته شده است که سه تن از استادان حوزه تدریس این دوره را به عهده دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این دوره به صورت آزمایشی روزهای پنجشنبه و جمعه در چهار هفته برگزاری می‌شود؛‌ اما از سال تحصیلی آینده به صورت دقیق و منظم برای طلاب درس خارج برگزار خواهد شد.

مدیر اداره امتحانات شفاهی حوزه‌های علمیه گفت: در این کارگاه خلاصه نویسی، مقاله نویسی، منبع شناسی و مراجعه به منابع را به طلاب آموزش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اینک برخی از طلاب در درس خارج به جای تقریرنویسی، املانویسی می‌کنند که این روش در شان یک طلبه نیست، از این رو طلاب باید اصول و مبانی تقریرنویسی را آموزش ببیند و به صورت علمی و دقیق تقریرنویسی کند.

حجت‌الاسلام نظری خاطر نشان کرد: از دیگر مباحث کارگاه تقریر نویسی، سند شناسی به صورت رجالی است که این موضوع در درس خارج بسیار آورده می‌شود؛ ولی تاکنون روش سندشناسی به صورت کاربردی به طلاب آموزش داده نشده که با برگزاری این کارگاه طلاب به خوبی مباحث تقریرات خود را تکمیل خواهند کرد.

مدیر اداره امتحانات شفاهی حوزه‌های علمیه افزود: تقریر نویسی اصول و معیار خاصی دارد که طلاب با فراگیری این اصول می‌توانند به راحتی به این مساله بپردازند./917/پ202/ص
ارسال نظرات