۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۵۴۹۸
حوزه در هفته ای که گذشت؛

احساس خطر از سخنان ناموزون

خبرگزاری رسا ـ حوزه های علمیه در هفته گذشته شاهد اخبار بسیاری بود؛ از انتقاد نسبت به سخنان ناموزون برخی درباب حجاب تا نشست دوره ای اساتید حوزه و در خارج از کشور تکذیب ترور آیت الله سیستانی.
حوزه در هفته اي كه گذشت


پژوهشگران جوان بشتابند؛ فراخوان چهارمین جشنواره علامه حلی
فراخوان چهارمین جشنواره علامه حلی(ره) ویژه آثار پژوهشی طلاب جوان خواهر و برادر حوزه‌های علمیه سراسر کشور آغاز شد. طلاب جوان سراسر کشور تا دهم آذرماه 1390 فرصت دارند پس از ثبت‌نام، آثار پژوهشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.


برگزاری آزمون مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه برادران 
آزمون ورودی تمامی رشته‌های تخصصی (به استثنا رشته تبلیغ) 29 و 30 اردیبهشت ماه به صورت متمرکز در سراسر کشور برای طلاب سطح دو و سه برگزار شد. 2800 طلبه برای ورود به مراکز تخصصی حوزوی نام نویسی کرده بودند.


حجت الاسلام والمسلمین عابدی رییس پژوهشکده حج و زیارت شد   
حجت الاسلام علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حکمی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی را به ریاست پژوهشکده حج و زیارت منصوب کرد.
حجت الاسلام عابدی متولد 1339 نجف آباد است، 1351 وارد حوزه علمیه شده و از محضر حضرات آیات بهجت، شیخ مرتضی حائری، وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی، یحیی انصاری شیرازی، غلامرضا صلواتی، حسن زاده آملی و کوکبی دروس فقه، اصول و فلسفه را با موفقیّت فراگرفته است. وی از سال 1377 به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است. استاد عابدی دکترای فلسفه از دانشگاه تهران را نیز اخذ کرده است.


راه‌ اندازی واحد پاسخگویی به سوالات شرعی بانوان در دفتر آیت الله مکارم شیرازی
 
بسیاری اوقات، بانوان از طرح سوال های شرعی خود با آقایان ابا دارند و ترجیح می دهند سوال خود را از یک خانم بپرسند. با هدف تسهیل امر پاسخگویی به احکام شرعی بانوان و به علت درخواست‌های مکرر مقلدان این مرجع تقلید، واحد پاسخگویی به سؤالات شرعی ویژه بانوان در دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی راه‌اندازی شد. هم‌اینک دو نفر از بانوان طلبه جامعه الزهرا پاسخگوی سؤالات شرعی بانوان در زمینه‌های مختلف هستند. بانوان می‌توانند جهت پرسیدن سؤالات شرعی خود همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 عصر با شماره 7840004 تماس بگیرند.


برگزاری نشست تخصصی رابطه فلسفه با سینما
 حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست تخصصی رابطه فلسفه با سینما که سه شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد با بیان این‌که فلسفه سینما را جزو فلسفه‌های مضاف به علوم می‌دانم، افزود: هرچند فلسفه هنر از جهتی جزو فلسفه‌های مضاف به امور و از جهتی فلسفه مضاف به علوم است، اما فلسفه سینما فلسفه‌ای مضاف به یک پدیده و واقعیت است.
105387 مسعود فراستی، منتقد سینمای ایران نیز در این نشست محصول سینمای ایران را فاجعه خواند و گفت: در سینمای ایران هیچ فیلم دینی سراغ ندارم و تنها یکی دو مورد را می‌شناسم که بیش و کم به من حس دینی می‌دهند.
 

نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد 
آخرین نشست دوره ای استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در سال تحصیلی، چهارشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) قم برگزار شد.
دراین مراسم که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حضور داشتند حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی از اساتید حوزه علمیه قم و حجت الاسلام قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه سخنرانی کردند.


دو رشته جدید در مؤسسه امام خمینی راه اندازی می‌شود
امیر خواص، قائم مقام معاونت آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم از راه اندازی دو رشته تخصصی جدید فقه تربیتی و فقه ادیان در آینده نزدیک خبر داد. گفتنی است، بیش از دو هزار و دویست طلبه در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مشغول به تحصیل هستند و بیش از دو هزار نفر نیز از این موسسه فارغ التحصیل شده اند.

احساس خطر از سخنان ناموزون
بحث حجاب از مهمترین دغدغه های این روزهای متدینان، علما و مراجع است و همزمان با نزدیک شدن فصل گرما در کشور و آغاز شدن موج جدیدی از بدحجابی ( یا بی حجابی) هشدارها در این خصوص نیز افزایش یافته است. حضرت‌ آیت الله مکارم شیرازی در سخنان چهارشنبه این هفته خود با تاکید بر لزوم کار فرهنگی برای گسترش حجاب، از برخی اظهار نظرهای ناموزون و نسنجیده از سوی تعدادی از مسئولان، ابراز نگرانی کرده و آن را خطرناک توصیف کرد. پیش از این نیز مراجع دیگری مانند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بارها روند کنونی مقابله با بدحجابان قانون شکن را مورد انتقاد قرار داده بودند. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی هفته گذشته در پیامی به همایش نقش مراجع تقلید و روحانیت در دفاع مقدس، حجاب را یکی از ارزشهایی دانست که حفظ آن لازم است و هرگونه کوتاهی در آن موجب آزردگی ارواح شهدا خواهد شد. مسئله حجاب در کشور از جمله مسایلی است که به نظر می رسد متولی خاصی برای تبلیغ، ترویج و سامان دادن به آن وجود ندارد و فعالیت های کوچک تبلیغی نیز نتوانسته در حد وسیع تغییراتی در این زمینه ایفا کند. در کنار همه این مسایل عده ای معتقدند برخی اظهار نظرها از سوی دولتمردان در رابطه با حجاب در گسترش بدحجابی و تجری متخلفان در این زمینه موثر بوده است.

یگان انحراف در وزارت اطلاعات
حضور چهره های علمی، فرهنگی و سیاسی در مدارس علمیه و برنامه های سخنرانی و پرسش و پاسخ در مورد مسایل روز، از جمله برنامه های رایج در مدارس علمیه است. اینگونه برنامه ها معمولا متاثر از فضای روز جامعه است و تعداد اینگونه مراسمات و شخصیت های مدعو تحت تاثیر این فضا قرار می گیرد تا طلابی که زمان زیادی از روز را به تحصیل و مطالعه علوم دینی اختصاص می دهند، ‌از اوضاع روز جامعه بی خبر نمانند. از مهمترین برنامه های هفته گذشته سخنرانی علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگان تاثیر گذار در مجلس بود. وی در سخنانی در جمع طلاب مدرسه علمیه الهادی قم، با ارائه تحلیلی از مسایل سیاسی روز و جریان انحرافی، تحرکات اخیر این جریان را به دلیل تلاش برای ایجاد «یگان» در وزارت اطلاعات دانست که با دورنگری رهبر فرزانه انقلاب ناکام ماند.

بحرین همچنان تحت فشار دیکتاتوران
مردم بحرین که بیش از 100 روز از شعله ور شدن قیامشان می گذرد، همچنان با دستان خالی و مشت های گره کرده در مقابل نیروهای آل خلیفه و آل سعود مقابله می کنند. در این میان نقش علمای دین و روحانیون نیز چشم گیر است چه آن که حجت الاسلام شیخ محمد حبیب المقداد، استاد حوزه علمیه و رئیس جمعیت الزهرا این کشور به اتهامی واهی به 20 سال زندان محکوم شد. از سوی دیگر اداره اوقاف جعفری نیز اخیرا اعلام کرده که رژیم آل خلیفه تا کنون بالغ بر 28 مسجد و 80 حسینیه را در این کشور به صورت کامل ویران کرده است.

ترور نافرجامی که تکذیب شد
هفته گذشت خبری بر خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری منتشر شد و بسیاری از دوستداران مرجعیت شیعه را نگران کرد. این خبر از ترور نافرجام حضرت آیت الله سید علی سیستانی مرجع اعلی شیعیان در عراق حکایت می کرد. اما لحظاتی کوتاه پس از انتشار وسیع این خبر، پلیس استان نجف اشرف این خبر را تکذیب کرد و اصل ماجرا را زیر سوال برد. برخی از کارشناسان معتقدند نا امن جلوه دادن اوضاع عراق ترفندی است برای تمدید حضور نیروهای اشغالگر که تا پایان سال 2012 میلادی موظف به ترک عراق هستند.

فرقه نامبارک در مصر پس از مبارک
با سقوط دیکتاتور مصر، حسنی مبارک بسیاری تصور کردند انقلاب مردم مصر به سرانجام خود رسیده و اینک همه مشکلات به یمن این اتفاق مبارک حل خواهد شد. اما بلافاصله پس از تغییرات در رژیم مصر بسیاری آگاهانه و یا جاهلانه قدم در مسیر  تفرقه در میان ملت برداشتند. از جمله این اتفاقات درگیری های میان مسیحیان و مسلمانان بود که در آن حادثه بسیاری انگشت اتهام را به سوی فرقه نامبارک وهابیت نشانه رفتند. در هفته گذشته نیز یکی از سران وهابیت در مصر از تشکیل یک حزب سیاسی شیعی در این کشور انتقاد کرده است. این در حالی است که راسم النفیس از تحلیل گران سیاسی مصر در گفت و گو با رسا از تنفر مردم مصر نسبت به وهابیت خبر داد. اینک باید منتظر ماند تا سرانجام این ترفند جدید استکبار در مصر را مشاهده کرد. ترفندی با استفاده از فرقه نامبارک وهابیت.

خروش غیرت دینی در هند
پس از آن که امت اسلامی در مورد اهانت های مکرر دشمنان و معاندان نسبت به ارزش های اسلامی و از جمله به تصویر کشیدن سیمای رسول گرامی اسلام (ص) در سال های گذشته غیرت دینی خود را به نمایش گذاشت، اینک نوبت مسلمانان هند است که از تکرار این اهانت ها در کشورشان جلوگیری کنند. چندی پیش و در پی چاپ تصاویری در برخی کتب کودکان در هند، مردم این دیار به خیابان ها آمدند و خشم و انزجار خود را از این گونه حرکات اعلام داشتند.
/گ/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
جالب بود
0
0