۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۰۴۸۹۳
آیت الله وحید خراسانی:

پیامبر و اوصیای او مفسران قرآن اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان اینکه مفسر قرآن کریم ممکن نیست غیر از عترت باشد، تاکید کرد: مفسر قرآن کریم ممکن نیست غیر از عترت باشد که واصل به مقام عصمت کبری است.
2/ آيت الله وحيد خراساني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، ابراز داشت: مرجع در فهم صراط مستقیم دو چیز است نخست قرآن کریم و دوم کلمات کسانی که الهمهم الله علم القرآن، و این است جوهر حدیث ثقلین« انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض».

این مرجع تقلید تاکید کرد: مفسر قرآن کریم ممکن نیست غیر از عترت باشد که واصل به مقام عصمت کبری است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی خاطر نشان کرد: چیزی اصلا دورتر از عقول همه مردم از قرآن نیست؛ این قضیه برهانی و عقلی است چرا که همانگونه که خلق خدا قابل مقایسه با خلق مخلوق خدا نیست کار خدا نیز با کار بشر قابل قیاس نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: در خلق خدا در هر مخلوقی اسرار، رموز و قواعدی به کار برده شده است که حد و حصر ندارد اما کار مخلوق خدا به تبع خالق آن کار، محدود و معین است.

وی یاد آور شد: کار مخلوق محدود تحت عقل است اما کار خالق فوق عقل است، این است برهان در کلمات اهل بیت (ع)، آن که هست مغز حکمت است منتهی درایه و فقه احادیث امری است در غایت اشکال.

حضرت آیت الله وحید خراسانی افزود: همانگونه که حیوان مادون انسان است و ممکن نیست حیوان بفهمد در انسان چه می گذرد و انسان چیست.

وی ادامه داد: آن چه در انسان است در حیوان نیست ،حیوان در حد هوی، شهوت و غضب است اما انسان در مرتبه عقل است لذا ممکن نیست حیوان حقیقت انسان را درک کند.

این مرجع تقلید گفت: همچنین عقل مادون وحی است، وقتی مادون وحی شد، ممکن نیست عقل به حقیقت وحی برسد از این رو رسیدن به قرآن کریم منحصرا یا از خود قرآن است که خود گوینده آن مراد خود را بیان کند یا کسی که به مرتبه وحی رسیده است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی تصریح کرد: آن کس که به این مرتبه رسیده است او فقط حضرت خاتم و وصی خاتم (ص) است لذا به حسب برهان مرجع در قرآن، خود قرآن و کلمات مَن اُنزل فیه القرآن است.

وی تاکید کرد: از این جهت باید در فهم صراط مستقیم بر گردیم به دو مرجع ، نخست خود قرآن کریم و در مرحله بعد کلمات حَمِلةُ عِلم القرآن؛ اما در خود قرآن حدود 45 مورد بحث از صراط به میان آمده است، اهمیت این صراط در این حد است که در این همه موارد ذکر شده و کیفیت آیات نیز عجیب است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه و عظمت قرآن کریم تاکید کرد: نفس خواندن قرآن فکر را پریشان می کند تا چه رسد به فهم آن، اما افسوس که عمر ما گذشت و نفهمیدیم آنچه را که باید بفهمیم.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یاد آور شد: اسماء خدا دقتی بهت آور دارد و فهم قرآن ساده نیست، بارها در سوره یاسین خوانده ایم علی صراط المستقیم اما این صراط مستقیم چه صراطی است. /924/پ201/گ
ارسال نظرات