۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۰۴۸۷۲
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

چشم‌انداز حوزه علمیه در افق 1404 تولید گزاره‌های دینی متناسب با نیاز روز است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه علمیه خراسان در افق 1404 به عنوان قطبی در عرصه تولید انبوه گزاره‌های دینی متناسب با نیاز روز جامعه، نقش جهانی ‌در این عرصه ایفا خواهد کرد.
حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص میزان پاسخگویی دروس متداول حوزه به نیازهای علمی مبلغان اظهار داشت: همه تلاش ما بر این است که نیازمندی های طلاب و مبلغان در بستر دروس آموزشی تأمین شود؛ اما این ادعا را نداریم که نظام آموزشی کنونی تأمین کننده نیاز طلاب است.

وی افزود: البته مسلم است که نباید همه ابعاد این تأمین را در قالب نیازمندی‌های آموزشی ببینیم بلکه خود طلبه هم باید در این عرصه حضور فعال داشته و مباحث را فراتر از کتب درسی پیگیری کند و آنجا که در قالب‌های آموزشی و انتقال مهارت‌ها لازم است ما باید برای طلاب برنامه داشته باشیم.

حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان در حال بازبینی برنامه آموزشی در ارتباط با این موضوع است و امیدواریم پس از نهایی‌شدن بازنگری برنامه، تحولی را در نظام جامع آموزش شاهد باشیم.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان درباره اقدامات این معاونت در خصوص ترویج آموزش پژوهش محور در حوزه خاطرنشان کرد: بدین منظور، یک سری مهارت های پژوهشی در مقطع پایه دوم به بالا الزامی شده است. همچنین مدارسی که نظام آموزشی شان را با نظام پژوهش محوری پیش می برند حمایت و توضیحات کافی را در رابطه با توسعه این روش دریافت می کنند. تاکنون فراخوان های پژوهشی نیز که یک شاخص در این عرصه به شمار می‌رود اعلام شده است. در مجموع به درصدی از اهداف خود در این راستا دست یافته ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: با فراهم شدن زیرساخت هایی چون کتابخانه های تخصصی دیجیتال بتوانیم به جهش حوزه در ارتباط با این موضوع برسیم.

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به برنامه‌های این معاونت در آینده یادآور شد: در جهت تأمین اهداف چشم انداز حوزه علمیه، اقدامات و فعالیت های کنونی در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به تصویب چشم‌انداز پژوهشی حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: هم اکنون راهکار ها و راهبردهای این برنامه در دست تنظیم است. چشم انداز ما این است که در افق 1404 حوزه علمیه خراسان به عنوان قطبی در رابطه با تولید انبوه گزاره های دینی که نیازمندی های اجتماعی را در برمی گیرد ورود کرده و یک نقش جهانی را در این عرصه ایفا کند‌.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در خصوص تأثیر دوره های پودمانی در ارتقای علمی و انتقال تجارب تبلیغی اظهار داشت: برگزاری این دوره ها به صورت فوق برنامه خوب است اما به عنوان یک برنامه هرگز پاسخگوی نیازمندی‌های طلاب نخواهد بود.

وی، آشنایی با رشته‌های تخصصی را برای مبلغان ضروری دانست و گفت: مراکزی مانند دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه آموزش مهارت‌ها فعالیت دارند؛ اما این تأمین نیاز حداقلی است و نقش اصلی در این زمینه برعهده حوزه علمیه است.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این‌که هم اکنون رشته‌های علوم قرآنی، فقه مقارن، فلسفه، کلام و اصول در سطح تخصصی در حوزه علمیه خراسان ارائه می‌شود، از راه‌اندازی رشته تخصصی تبلیغ در آینده نزدیک خبر داد./930/ت302/س
ارسال نظرات