۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۰۳۹۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

رهبری امام خمینی‌ در قالب هیچ‌یک از نظریه‌های غربی توجیه نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نظریه‌پردازی پیرامون رهبری امام خمینی‌(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را ضروری دانست و گفت: اگر در این زمینه نظریه‌ای ارائه نکنیم، دیری نخواهد پایید که غربی‌ها نظریه رهبری امام را ارائه خواهند کرد.
حجت الاسلام علي آقاپيروز


حجت‌الاسلام علی آقا پیروز، مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نظریه پرداری و تحقیق پیرامون رهبری امام خمینی‌(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را ضروری دانست و گفت: اگر در این زمینه نظریه‌ای ارائه نکنیم، دیری نخواهد پایید که غربی‌ها نظریه رهبری امام را ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحقیق خود با عنوان «رویکرد مدیریتی به رهبری امام خمینی‌(ره)»، استفاده از اصطلاحات غربی همچون کاریزماتیک را برای بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب صحیح ندانست.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با بیان این‌که دو سال پیرامون رهبری امام خمینی‌(ره) تحقیق کردم و در پایان تحقیق هم به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره‌ای داشته‌ام، افزود: رهبری امام خمینی‌(ره) در قالب هیچ‌یک از نظریه‌های غربی توجیه نمی‌شود.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت پژوهشکده نظام‌های اسلامی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از سبک‌های رهبری را نمی‌توان در مدیریت به امام تحمیل کرد و با رویکردی غربی گفت که امام مقتدرانه رهبری می‌کرد.

وی استفاده از عنوان «کاریزماتیک» یا «رهبری فرهمند» را برای شخصیت حضرت امام خمینی‌(ره) صحیح ندانست و گفت: حضرت امام‌(ره) در قالب هیچ یک از این عنوان‌ها قرار نمی‌گیرد و اگر بخواهیم ایشان را در یکی از این قالب‌ها قرار دهیم، جفا کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام آقا پیروز یادآور شد:‌ امام خمینی‌(ره)، رهبری مردمی بود اما نه آن رهبر خدمتگزاری که غربیان تعریف می‌کنند، بلکه ایشان بر قلب‌ها حکومت می‌کرد و نه آن حکومت بر قلبی که غربیان به دنبال آن هستند و بیان می‌کنند.

وی با بیان این‌که جزئی از ویژگی‌های مدنظر غرب را می‌توان بر امام منطبق کرد، اظهار داشت: امام‌ خمینی(ره) رهبری بصیر بود نه آن بصیری که غربیان تعریف می‌کنند و اقتدار داشت، نه آن اقتداری که مورد نظر غربیان است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: اگرچه امام، رهبری معنوی است و غربیان هم تعریف خاصی از رهبری معنوی دارند، اما وقتی رهبری ایشان را مطالعه می‌کنیم، فرمول و مدلی از رهبری ایشان استخراج می‌شود که ثابت می‌کند سبک رهبری امام با سایر سبک‌ها قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که در بسیاری از زمان‌ها رهبری مردمی شکل می‌گیرد و فرد منافع دیگران را بر منافع خود ترجیح داده و خود را خدمتگزار مردم معرفی می‌کند، گفت: امام‌(ره) اگر به مردم احترام می‌گذارد و خود را خدمتگزار آنان معرفی می‌کند، نه با انگیزه ادامه حکومت بلکه تنها به انگیزه خدا است.

حجت‌الاسلام آقا پیروز یادآور شد: رهبری که در تئوری‌های غربی مطرح است می‌گوید به خاطر این که حکومتت بماند، هوای مردم را داشته باش، اگر می‌خواهی حکومت کنی از مردم دم بزن و منافع آنان را بر خود ترجیح بده.

وی با بیان این‌که امام خمینی‌(ره) بصیر بود و آینده را می‌دید؛ از این‌رو به تدریس حکومت اسلامی در نجف اشرف پرداخت، گفت: ایشان دارای شخصیتی جامع، عارف، فقیه، فیلسوف، سیاستمدار و انسانی بسیار اخلاقی بود.

مدیر گروه مدیریت پژوهشکده نظام‌های اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به رهبری مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: سبک رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه حکومت مانند سبک رهبری امام‌(ره) است.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری پس از امام خمینی‌(ره) عطیه‌ای الهی است و خداوند متعال از این نظر به ایرانیان بسیار تفضّل کرده است، به بصیرت و آینده‌نگری ایشان اشاره کرد و گفت: در حوادث فتنه 88 این آینده‌نگری مشهود بود.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با اشاره به دیدار عده‌ای از طلاب در حوادث فتنه 88 با رهبر معظم انقلاب و دیدن آرامش ایشان ابراز داشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر یک کشور بزرگ اسلامی هستند که از آرامش بسیار خوبی در برابر حوادث خطیر برخوردار بوده و واقعاً شایستگی رهبری را دارند.

وی با بیان این‌که مدیریت امام راحل و رهبر معظم انقلاب، مدیریتی اسلامی است، ابراز داشت: امام خمینی‌(ره) قطعاً براساس کتاب و سنت اقدام می‌کرد و در ارائه الگوی اسلامی به جهانیان موفق بود و رهبر معظم انقلاب نیز این‌گونه هستند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات