۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۳۵۵
حجت‌الاسلام ذوالنوری:

نباید در دفاع از ولایت و بصیرت بخشی به مردم محافظه کاری کنیم

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ذوالنوری اظهار کرد: تاثیر حضور روحانیت در قالب های مختلف به شکلی پر رنگ است که دست های آلوده عوامل شیطانی در طول تاریخ هم نتوانسته نقش تاثیرگذار روحانیت را از حافظه ها پاک کند.
حجت الاسلام ذوالنور، جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و دبیر کل کنگره شهدای روحانی کشور در همایش طلایه‌داران هدایت که هشتم اردیبهشت ماه در حسینیه امام خمینی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه روحانیت در عرصه های مختلف تاریخی و حساس تشیع و اسلام نقش منحصر به فردی را ایفا کرده اند، اظهار داشت: تاثیر حضور روحانیت در قالب های مختلف به شکلی پر رنگ است که دست های آلوده عوامل شیطانی در طول تاریخ هم نتوانسته نقش تاثیرگذار روحانیت را از حافظه ها پاک کرده و به دست فراموشی بسپارد.

وی با بیان اینکه هر جا حادثه ای که به نتیجه حاصل شده و در تعالی و تکامل فرهنگی دینی و ملی مردم اثری داشته است یک روحانی وارسته پرچم آن حرکت را به دست یا گرفته یا هدایت آن جریان را بر عهده داشته است، ادامه داد: امام اقداماتی را در کشور انجام داد از همین رو با دیگر فقها تفاوت دارد

حجت الاسلام ذوالنوری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) وارد کارهای زیربنایی شد، بیان داشت: امام خمینی(ره) نظریه حکومت اسلامی و تئوری ولایت فقیه و اندیشه اسلامی را ارایه کرد. ایشان بررسی کردند چه چیزی مایه تحقق حکومت دینی و پیاده شدن اندیشه های دینی در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه امام همه زندگی خود را برای تحقق حکومت دینی صرف کرد و در این راه همه سختی ها را به جان خرید، خاطر نشان کرد: امام در دوران ایسم های مختلف و رواج مدل های متنوع بشری که هر کدام به نحوی سر ستیز و بگانگی با آموزه های دینی داشتند، قالب و ظرف امروزی یعنی قالب جمهوریت را انتخاب کرد و مظروف مطلوب دینی را در این ظرف ریخت.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ابراز داشت: آخرین تاثیر جهانی یک روحانی در شکل گیری انقلاب و مبانی یک حکومت مبتنی بر آموزه های دینی توسط امام خمینی در دنیا ثبت شد و به رغم حوادثی که پس از آن به قصد نابودی انقلاب رخ داد اما هم اکنون شاهدیم که جمهوری اسلامی به عنوان الگوی موفق مطرح می شود به دلیل عدم وابستگی به قدرت های شرق و غرب و طراحی حکومت دینی با تکیه بر هویت دینی و ملی است.

وی با بیان اینکه این انقلاب توانست که با همه تحریم ها مقابله کرده و امروز با دستگیری از همین الگوی موفق است که این تحولات و بیداری اسلامی را در منطقه شاهد هستیم، اذعان داشت: نفوذ فرهنگ و تفکر انقلابی ارائه یک الگوی پایدار بود که نهضت های اسلامی را امیدوار کرد از این رو امروز شاهد سرکوب اسکتبار جهانی و حکام خود فروخته عرب هستیم.

ادامه تحولات منطقه بر استحکام پایه های جمهوری اسلامی می افزاید

دبیر کل کنگره شهدای روحانی کشور با تأکید بر اینکه دوست و دشمن تاکید دارند که ادامه تحولات منطقه بر استحکام پایه های جمهوری اسلامی می افزاید، تصریح کرد: سران اسکتبار اقرار دارند پیروزی های ملت های منطقه یعنی پیروزی و گسترش جمهوری اسلامی و تحقق بیشتر رویاهای امام و انقلاب که تمامی این ها به برکت نقش روحانیت در عرصه های مختلف است.

وی حفظ انقلاب را مرهون نقش آفرینی روحانیت عنوان کرد و با اشاره به محوریهای اثرگذار روحانیت در جامعه اظهار داشت: یکی از محورهای اثربخش روحانیت در دفاع مقدس به چشم می خورد که در راس این نقش، وجود امام است.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: نفس مسیحایی امام بود که خیل نسل جوان را از همه تعلقات مادی و دنیوری جدا کرده، فرزندان کم سن و سال که به سن بلوغ نرسیده بودند را راهی جبهه کرد و باعث شد تا بدترین سختی ها را تحمل کنند از این رو می توان گفت که امام حیات معنوی و جهادی به زنان و مردان این کشور بخشید و مردم را متحول کرد.

وی خاطر نشان کرد: نقش امام در ایجاد روحیه جهادی، نقش امام در تحریک به جهاد و بیداری نسبت به توطئه های دشمنان، نقش امام در خنثی کردن توطئه ها، نقش امام در مدیریت بحران و نقش امام در مقابله با تحریم ها موجب تحول دل ها شد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس در شخصیت هایی مثل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، آیت الله هاشمی رفسنجانی و ... تجلی پیدا کرده است. این افراد در جنگ اثر گذار بودند و نمی توانیم تاریخ ار نادیده بگیریم.

وی عرصه دوم حضور روحانیت در دفاع مقدس را نقش مدیریتی در جنگ عنوان کرد و به نقش روحانیت در پشتیبانی جنگ اشاره کرد و یادآور شد: روحانیت از کمیته ستاد جذب کمک های مردمی گرفته تا آموزش و پرورش، هلال احمر و .... در کنار کاروان ها بود. روحانیان از تریبون های مختلف استفاده کرده و در تهییج مردم نقش ایفا می کردند. تریبون فعال شهدا که در اختیار روحانیت بود باعث می شد در مجلس تجلیل از یک شهید چند رزمنده متولد شود.

دبیر کل شهدای روحانی کشور با بیان اینکه محور چهارم نقش روحانیت، فرماندهی در جنگ است، گفت: بسیاری از فرماندهای در جنگ از روحانیان بودند. روحانیان در کنار این نقش، نقش تبلیغی خود را نیز ایفا می کردند که از جمله این افراد می توان به میرزا جواد آقا تهرانی اشاره کرد.

میرزا جوادآقا تهرانی: وضوی من مستحب است و اطاعت از فرمانده واجب!

وی با اشاره به اطاعت میرزا جواد آقا تهرانی در تبعیت از فرمانده، بیان داشت: این بزرگوار در حین وضو گرفتن متوجه سخن فرمانده خود مبنی بر حضور در سنگر می شوند وضوی خود را نیمه کاره رها کرده و به سخن فرمانده خود عمل می کنند وقتی از ایشان علت را می پرسند، میرزا جواد آقا پاسخ می دهند وضوی من مستحب است و اطاعت از فرمانده واجب.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه حضور شخصیت های علمی و روحانی در جنگ مشروعیت جنگ را برای سایر رزمندگان جا می انداخت، محور دیگر حضور روحانیت رد دفاع مقدس را محور رزمی عنوان کرد و ادامه داد: برخی از طلبه ها هویت طلبگی خود را برای سایرین بیان نمی کردند زیرا گمان می کردند نقش رزمی در تضاد با نقش فرهنگی آن هاست.

وی حضور رزمی روحانیت در دفاع مقدس را مهم ترین و پررنگ ترین نقش آن ها در جبهه ها بیان کرد و ابراز داشت: از این رو شاهدیم که بسیاری از روحانیان در این نقش به شهادت رسیدند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه روحانیت پیشگام همه مردم در صحنه های خون و خطر حرکت کرده است، تصریح کرد: از همین روست که هیچ گاه دشمنان نتوانستند مردم را از روحانیت جدا کنند.

وی تعداد شهدای روحانی کشور را 5/2 برابر سایر اقشار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که برخی از طلاب طلبه بودنشان را مخفی کرده اند و نام این افراد در لیست شهدای روحانی نیست.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی کشور باغ بیان اینکه با توجه به یادواره هایی که برگزار شده تعداد شهدای روحانی به بالای چهار هزار و 500 شهید رسیده است، خاطر نشان کرد: احتمال می دهیم تعداد شهدای روحانی به بیش از پنج هزار نفر برسد.

پیشگامی در تمامی صحنه های نبرد رمز ماندگاری روحانیت است

وی با تأکید بر اینکه این امر به معنای تفاخر به سایر اقشار نیست، اظهار داشت: همیشه روحانیت خود را سپر بلای مردم کرده و رمز ماندگاری آن ها نیز در همین موضوع است لذا می بینیم دشمنان نتوانستند روحانیت را از مردم جدا کنند.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه امروز نقش طلاب از طلاب زمان جنگ کمتر نیست، افزود: حساسیت شرایط در عصر امروز نیز از آن زمان کمتر نیست زیرا در حال حاضر باید بر روی مین فرهنگی حرکت کنیم.

وی به حضور روحانیت در عرصه دفاع از ولایت و بصیرت بخشی اشاره کرد و یادآور شد: تا زمانی که خود نسبت به اخبار و اطلاعات بی تفاوت نباشند نمی توانند نقش بصیرت افزایی را به درستی ایفا کنند.

نباید در دفاع از ولایت و بصیرت بخشی به مردم محافظه کاری کنیم

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه نباید در دفاع از ولایت و بصیرت بخشی محافظه کاری کنیم، تصریح کرد: گاهی بی موضع بودن یک امام جماعت خود یک ضربه سنگین است. احتیاط در سکوت نیست. سکوت از یک امام جماعت و طلبه بذر تردید را در دل مردم ایجاد می کند.

وی ابراز داشت: بسته فکر کردن و عمل کردن، مقدس مآبانه عمل کردن، نسل جوران را درک نکردن و جذبه ایجاد نکردن موجب می شود نسل جوان را به سمت دام هایی که برایشان پهن شده سوق دهیم.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه ماهواره، بلوتوث های غیر اخلاقی و سایت های اینترنتی دشمن روحانیت و مردم هستند، گفت از این رو باید در برخوردهایمان با مردم در مساجد تجدید نظر کنیم و موجب دوری آن از مساجد نشویم.

وی با تأکید بر اینکه امام جماعت و طلاب باید متناسب با ذائقه جوانان و کودکان حرف بزنند بر تنوع بخشی به مطالب تأکید کرد و یادآور شد: تمامی اقشار در مساجد حضور پیدا می کنند لذا باید به زبان روز مطالب را عنوان کرد.

مدیر کل کنگره شهدای روحانی کشور بر بیان روان در صحبت با مردم از سوی روحانیت تاکید کرد و بیان داشت: امام جماعت باید سطوح مختلف را ببیند و مطالب را به گونه ای بیان کند که سلایق مختلف از حضور در مسجد بهره ببرند.

شعاع تاثیر انقلاب و ولایت بقیه به برکت توانمندی روحانیان بوده است

وی با بیان اینکه محبوبیت نظام و شعاع تاثیر انقلاب و ولایت بقیه به برکت توانمندی روحانیان و ائمه جماعات بوده است، ادامه داد: امروز در مواجههه با هجمه سنگینی که علیه ارزش ها و اعتقادات دینی ما صورت گرفته رسالت طلاب بیش از پیش است.

حجت الاسلام ذوالنوری با تأکید بر اینکه مردم تاکنون به خاطر ولایت و حفظ ارزش ها در مقابل توطئه ها ایستادگی کرده اند، به دستاوردهای وزارت اطلاعات اشاره کرد و یادآور شد: دستگیری عبدالمالک ریگی، دستگیری تروریست شهید علی‌محمدی و ... از اقدامات ارزشمند چشمگیر وزارت اطلاعات در زمان حجت الاسلام مصحلی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور فیزیکی در بحرین و حمایت از مردم بحرین، تصریح کرد: مردم بحرین بایکوت سیاسی و حزبی هستند لذا ما باید با استفاده از شبکه هایی همجون العالم، الکوثر، جام جم و ... مظلومیت آن ها را به جهانیان منعکس کنیم اما در مورد کمک نظامی زمینه و بستری فراهم نیست زیرا این کشور یک چهارم خاکش در اشغال آمریکاست و امکان ورود ما به آن کشور شدنی نیست.

روحانیت باید مردم را شاخص مدار بار بیاورند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران به وظیفه روحانیت در قبال وضع سیاسی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه روحانیت باید مردم را شاخص مدار بار بیاورند، یادآور شد: ترویج آرامش؛ ایجاد بصیرت افزایی؛ بیان ملاک ها و ارزش های بصیرت به مردم از وظایف روحانیت است تا مردم به افراد تعلق خاطر نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از امام شرایط اداره کشور بسیار سخت تر از دوران امام بود، بیان داشت: زیرا در زمان امام اگر کسی در مقابل ایشان می ایستاد مهر درباری بودن و سلطنتی بودن به پیشانی وی می خورد اما امروز کسانی مقابل رهبری می ایستند که سابقه حضور در کنار امام را داشته و تابلویی از ارزش ها را در دست دارند اما خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نشان دادند با درایت و تدبیر لازم همواره سکان انقلاب را به ساحل نجات هدایت کرده اند./934/پ202/ص

ارسال نظرات