۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۵۵۱۱۷

کم کم به فکر خرید قسطی کتاب باشیم!

کم کم به فکر خرید قسطی کتاب باشیم!
میانگین قیمت کتاب در ۲۷ روز گذشته به عدد ۲۰۳ هزار تومان رسیده که این عدد در اسفند سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۰ هزار تومان و در زمان مشابه در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۲ هزار تومان بود. با این روند به نظر می‌رسد باید به فکر خرید قسطی کتاب باشیم!

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، میانگین قیمت کتاب در ۲۷ روز گذشته فروردین به عدد ۲۰۳ هزار تومان رسیده که این عدد در اسفند سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۰ هزار تومان و در زمان مشابه در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۲ هزار تومان بوده است. با این روند به نظر می‌رسد باید به فکر خرید قسطی کتاب باشیم!

البته میانگین چاپ هر صفحه نیز از ۷۰۰ تومان به یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. به طور مثال اگر مخاطبی کتاب «مرگ ایوان ایلیچ» (۱۰۴ صفحه) را که چاپ سی‌اٌم آن در پائیز ۸۸ هزار تومان بود، بخواهد در نمایشگاه کتاب تهیه کند باید عددی نزدیک به ۱۸۷ هزار تومان بپردازد.احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره مشکلاتی که نوسان ارز در کشور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: «نرخ دلار امروز روی قیمت کالاهایی که ۵ ماه پیش وارد کشور شده‌اند، تأثیر می‌گذارد. مثلا تاجری مرکب وارد می‌کند و چند ماه در گمرک می‌ماند و نمی‌تواند ترخیص کند و پس از مدتی جنس آزاد می‌شود. به همین دلیل تاجر نیز بنا به هزینه‌هایی که به دلیل تاخیر در ترخیص اضافه شده ناچار به افزایش قیمت است.» این اتفاق نه فقط در مرکب بلکه کاغذ نیز همینطور است.
 
از طرفی نزدیک به ۸۰ درصد صنعت چاپ وابسته به واردات است که همین امر منجر به نوسان بازار و افزایش هزینه‌ها می‌شود.در حوزه کاغذ نیز دولت وعده خودکفایی کاغذ را داده که توانسته کاغذ کتب درسی وزارت آموزش و پرورش را تولید کند و مقداری هم به بازار آزاد عرضه کند، اما به دلیل اینکه کاغذ تولیدی کشور به لحاظ کیفیت قابل مقایسه با کاغذهای وارداتی نیست در بازار خواهان کم‌تری دارد. از طرفی چاپخانه‌داران از این نوع کاغذ دوری می‌کنند؛ به این بهانه که دستگاه‌هایشان دچار فرسایش می‌شود. البته دولت دلار ۴۲ هزار تومانی را برای واردات کاغذ تخصیص داده است که در دریافت آن تاجران با مشکلاتی مواجه هستند.
 
مهم‌ترین علت گرانی کتاب به کاغذ و مواد مورد نیاز چاپ برمی‌گردد. البته هزینه‌هایی چون تألیف و سایر هزینه‌ها هم رشد داشته است، اما تورم در ۲ مورد اول که وابستگی به نرخ ارز دارند، بیش‌تر بوده است.اگر روند صعودی کتاب سیر خطی خود را پیش بگیرد، دایره خریداران کتاب تنگ و تنگ‌تر می‌شود و حتی می‌توان کتاب را کالای لوکس به حساب آورد. از این رو دولت نیز ناچار به ارائه یارانه‌هایی با مبالغ بیشتر خواهد بود تا بتواند از همین رویه به حیات صنعت نشر به ویژه ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان تنفس مصنوعی بدهد که تبعات خوبی نخواهد داشت.محسن فرجی، مدیر انتشارات خزه از فروش قسطی آثار این نشر خبر می‌دهد و در این باره می‌گوید: «تا چند سال پیش، کتاب به نسبت اقلام دیگر یک کالای فرهنگی ارزان محسوب می‌شد. اما حالا با قیمت‌های بسیار بالای کاغذ و تعرفه‌های چاپ، کتاب هم تبدیل به کالایی گرانقیمت شده و خرید آن برای همه مخاطبان به آسانی گذشته نیست.
 
به همین خاطر تصمیم گرفتیم علاوه بر توزیع کتاب از طریق مراکز پخش، خودمان هم در صفحات مجازی نشر خزه به فروش قسطی کتاب‌هایمان بپردازیم.» یکی از مواردی که در سال‌های گذشته به ویژه در طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب و ادبیات ایران رخ داد، شرطی کردن مخاطبان بود؛ یعنی مخاطب به کتابفروشی رجوع نمی‌کرد تا زمانی که تخفیفی به وی داده شود؛ چه از سوی ناشر و کتابفروش و چه از طرف دولت و وزارت ارشاد. مورد دیگر هم وابستگی دولتی این صنعت است که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول هستند.
 
تا زمانی که قیمت کاغذ کنترل نشود، آرامبخش‌هایی چون یارانه‌های دولتی و نمایشگاه‌های استانی و ... نمی‌توانند به وضعیت اقتصادی صنعت نشر به ویژه ادبیات کمک کنند. با توجه به اینکه در روزهای آتی ما شاهد بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم باید ببینیم امسال با توجه به افزایش قیمت‌های کتاب چه مقدار یارانه برای خرید مخاطبان تخصیص داده می‌شود.
ارسال نظرات