۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۷۵۵۱۱۵
سلیمی‌نمین:

با وادادگی قاجار و پهلوی تحقیر می‌شدیم اما پاسخ به تعرض دشمن سربلندمان کرد

با وادادگی قاجار و پهلوی تحقیر می‌شدیم اما پاسخ به تعرض دشمن سربلندمان کرد
سلیمی نمین تاریخ‌پژوه گفت: قبلا دشمن هرجا را که می‌خواست، به آن دست پیدا می‌کرد و این برای ملت ایران بسیار تحقیرآمیز بود؛ اما امروز اگر کسی کم‌ترین تعرضی به خاک ایران داشته باشد، پاسخ بسیار دندان‌شکنی دریافت خواهد کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: ما در تاریخ یکصد سال گذشته، به خصوص بعد از صفویه، کشورمان را از لحاظ قدرت، در حال افول می‌بینیم و متأسفانه دشمن هرجا را که می‌خواست، به آن دست پیدا می‌کرد و این موضوع برای ملت ایران بسیار تحقیرآمیز بود.
وی افزود: در دوران قاجار مواردی وجود داشت که باعث سرشکستگی ملت ایران شد؛ مثلاً در جنگ‌های ایران و روس، بخش‌هایی از خاک ایران جدا شد و بعد با پذیرش کاپیتولاسیون، ما ایرانی‌ها وارد دوره بسیار تحقیرآمیزی شدیم.
 
سلیمی نمین ادامه داد: اما تحقیرآمیزتر از آن دوره، عصر پهلوی بود که ما بخش‌هایی از ایران را بدونِ هیچ جنگی به بیگانه سپردیم؛ که می‌توان به بحرین اشاره کرد. ابتدا که انگلیس، بحرین را مصادره کرد، شاه به صراحت به اسدالله علم می‌گوید: «من زیر بار این خیانت نمی‌روم». اما شاه که خودش این مسئله را در گفت‌وگو با علم، خیانت عنوان کرده بود، بعدتر با اصرار انگلیس‌ها این بخش از خاک ایران را در اختیار بیگانه قرار داد.
 
این پژوهشگر مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی، بخش‌های دیگری از خاک کشورمان نیز براساس مطالبه بیگانه به کشورهای همسایه داده شد که بتوانند پیمانی را سامان دهند و یک خط دفاعی در برابر اتحاد جماهیر شوروی به وجود آورند.
 
این تاریخ‌پژوه در ادامه عنوان کرد: ما ایرانی‌ها چنین گذشته تحقیرآمیزی را تجربه کرده و پشت سر گذاشتیم. بخش‌های مختلفی از خاک کشورمان، بدون هیچ جنگی در اختیار بیگانه قرار گرفته است؛ اما در شرایط کنونی، می‌بینیم که کم‌ترین تعرض به خاک ایران، چه سرنوشتی را برای تعرض‌کننده رقم می‌زند.
 
سلیمی نمین گفت: تعرض صدام‌حسین به خاک ایران، یک نمونه بارز است که می‌توان به آن اشاره کرد؛ تعرض صدام به خاک ما، تجربه تلخی را برای بیگانه رقم زد و ما نشان دادیم که هیچ‌کس نمی‌تواند کم‌ترین نگاه منفی به خاک ایران داشته باشد و یا اگر بیگانه بخواهد مطالبه‌ای نسبت به خاک ایران داشته باشد، برایش گران تمام می‌شود.
او خاطرنشان کرد: آنچه در هفته اخیر در مورد رژیم صهیونیستی نیز شاهد بودیم، تجربه جدیدی برای بدخواهان ملت ایران بود که اگر کسی کم‌ترین تعرضی به خاک ایران داشته باشد، پاسخ بسیار دندان‌شکنی دریافت خواهد کرد.
 
ارسال نظرات