۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۷۵۲۷۶۸
تحلیلی از انتخابات؛

پیروز واقعی انتخابات ۱۴۰۲ چه کسی بود؟

پیروز واقعی انتخابات ۱۴۰۲ چه کسی بود؟
حضور و مشارکت با بصیرت مردم در انتخابات ۱۴۰۲ پیام‌های فراوانی داشت. پیام‌هایی که تحلیل و بررسی آن نیازمند تأملی جدی در اخبار و اتفاقات است. یادداشت پیش رو تحلیلی جامع از بصیرت مردم در انتخابات ۱۴۰۲ است که پیروز واقعی میدان انتخابات امسال شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات 1402 مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با مشارکت و حضور گسترده مردم بار دیگر در تاریخ ماندگار شد. بایستی بابت حضور مردم در این انتخابات تشکری ویژه کرد. از طرفی نباید تلاش‌های تمام دستگاه‌های کشور در بهبود وضعیت مردم جهت افزایش مشارکت را نیز فراموش کرد.

اما تحلیل این انتخابات به جهت‌هایی حائز اهمیت به نظر می‌رسد. اولین نکته این انتخابات رد صلاحیت برخی چهره‌ها مانند حسن روحانی، رئیس جمهور سابق و محمود علوی، وزیر اطلاعات سابق بود. البته محمود علوی پیش‌تر نیز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود؛ اما به طور عجیبی توسط روحانی برای سمت وزارت اطلاعات به مدت هشت سال معرفی شد.

از طرف دیگر بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب در حوزه‌های انتخابیه مختلف نیز به دلایل متعددی با دلایل و مستندات کامل توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. برخی از این افراد که سوابق روشنی در حمایت از سران فتنه و غربگرایی داشتند، با عملکرد به موقع شورای نگهبان و نهادهای نظارتی و امنیتی از گردونه انتخابات حذف شدند تا بار دیگر سرطان اصلاحات در دستگاه‌ها و نهادها رشد نکند.

البته شورای نگهبان برخی دیگر از افراد اصلاح طلب را در شهرهایی تأیید صلاحیت نمود. افرادی مانند نوبخت و باهنر در انتخابات مجلس شورای اسلامی که تأیید صلاحیت شده بودند، توسط مردم از گردونه انتخابات کنار گذاشته شدند. بعد از اشاره به این شکست نیز لازم است اشاره کنیم که لیست آقای مطهری در تهران نیز شاید خنده‌دارترین لطیفه سیاسی تاریخ باشد.

در کنار این افراد، عدم اقبال مردم به آیت الله آملی لاریجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قابل توجه بود، نکته ای که رسانه ها و شبکه های اجتماعی از آن به عنوان شگفتی انتخابات یازدهم اسفندماه یاد کردند و در محافل حوزوی و رسانه ای نیز بازتاب ها و حرف و حدیث های بسیاری درباره آن و چرایی رای نیاوردن آقای آملی لاریجانی مطرح شد. نکته جالب در پیام آیت الله آملی لاریجانی این است که در فرازی از متن خود می‌نویسد: «حضور توأم با بصیرت مردم عزیز ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری علی‌رغم مشکلات اقتصادی و تلاش دشمنان برای القاء یاس و ناامیدی، حقیقتا قابل تقدیر است.» 

نکته جالب ماجرا نیز این است که آیت الله رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با ثبت نام از منطقه خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، کسب اکثریت آرا یعنی 82 درصد مردم را به دنبال داشت که ایشان را با قدرت در جمع مجلس خبرگان رهبری آورد. البته این آمار بالا نشان دهنده این است که شخص حضرت آیت الله رئیسی محبوبیت فراوانی را میان مردم دارد. البته دکتر روحانی در انتخابات خبرگان تهران در سال 1394 با 49 درصد آرا توانسته بود به این مجلس راه پیدا کند. البته آیت الله رئیسی در آن انتخابات نیز سال 94 با 80 درصد آرای مردم خراسان جنوبی توانسته بود در مجلس خبرگان راه یابد. حال سؤال ما از اصلاح طلبان و اعتدالیون این است که چه کسی نماینده اکثریت مردم است؟ کسی که بارها توسط اکثریت مردم انتخاب شده یا کسی که اکنون با خواست محاکمه توسط اکثریت مردم منتظر ابلاغیه‌های قضایی است؟

حال از شکست مفتضحانه اصلاحات و اعتدال بگذریم، سخن کثرت لیست‌های تشکل‌ها و جریان‌های منسوب به انقلاب نشان داد که علاقه اصلی جریان انقلابی به افرادی است که حقیقتاً انقلابی هستند؛ نه آن‌هایی که ادعای اصولگرایی دارند. البته این که امیرحسین ثابتی وقتی در اولین تجربه سیاسی خود توانسته از محمدباقر قالیباف که پیراهن‌های زیادی در عرصه سیاست پاره کرده پیشی بگیرد نشان می‌دهد که نواصولگرایی نتوانسته خود را نشان بدهد. 

لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم نیز با نام حجت الاسلام روانبخش، اسلامی و مقومی گره خورده بود. اما نتیجه انتخابات این بود که به ترتیب حجت الاسلام ذوالنور، منان رئیسی، روانبخش، مالکی نژاد به عنوان نفرات اول تا چهارم رأی آوردند. این اختلاف فاحش چند پیام مهم دارد. مردم در انتخاب‌های خود دیگر به لیست‌ها توجه چندانی ندارند و افراد برای آن‌ها مهم است.

درباره پیروزی حجت الاسلام روانبخش از لیست شورای هماهنگی اصولگرایان نیز باید اشاره کرد که بیشتر مردم بر این باور بودند که آقای روانبخش به دلیل ارتباطات کمتر با این شورا و آن نماینده مجلس مذکور تیپ مستقل‌تری نسبت به شورا دارد.

به عنوان سخن پایانی و تحلیل نهایی می‌توان گفت که مردم در انتخابات امسال برخلاف انتخابات‌های گذشته بیش از پیش با بصیرت‌تر و بدون توجه به قیل و قال‌ها در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و نشان دادند که بسیاری از سخنان و ادعاهای جریانات اصولگرا و اصلاح طلب برای ایشان دیگر هیچ ارزش و اهمیتی ندارد. مردم با هوش و تدبیر خود به انتخاب نمایندگان اصلح می‌پردازند و آن‌ها را به صحن علنی مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری می‌فرستند. امیدواریم گردونه انتخابات در سال 1404 نیز با فعالیت‌های جهادی و شبانه روزی دولت سیزدهم بتواند موجب تمدید چهار ساله دیگر این دولت مردمی شود تا خدمات انقلابی‌ها بیش از پیش عیان و نمایان گردد.

نویسنده: محمدحسین کتابی

 
ارسال نظرات