۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۴۶۷۰۸
گزارشی از نشست «جهاد تبیین؛ ایمان و امید»؛

از انتقاد نسبت به عدم اهتمام کافی حوزه نسبت به امر تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

از انتقاد نسبت به عدم اهتمام کافی حوزه نسبت به امر تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری
در نشست بررسی چگونگی تحقق «جهاد تبیین، ایمان و امید»، صاحب نظران لازمه تحقق این سه مفهوم را ایجاد یک جبهه واحد و منسجم و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود نظیر رسانه ها و فضلای حوزه ذکر کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «جهاد تبیین؛ ایمان و امید» با محوریت مفهوم شناسی و بررسی چگونگی تحقق سه مفهوم مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی به همت خبرگزاری رسا و با مشارکت بسیج رسانه استان قم برگزار شد.

امروز رسانه مکمل هر اقدام، برنامه و تحول اجتماعی است

در این نشست ابتدا حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا ضمن تبریک هفته بسیج، با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه نگذارید پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره فراموش شوند، پیرامون نقش جهاد تبیین در امید آفرینی گفت: امروز رسانه مکمل هر اقدام، برنامه و تحول اجتماعی است. در مراحل سیاست گذاری و برنامه نویسی امروز غالب برنامه های مهم پیوست رسانه ای دارند، مثلا اگر طرح اقتصادی مهمی پیوست رسانه ای نداشته باشد نتیجه مطلوبی را شاهد نخواهیم بود.

 

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

وی با تأکید نقش بی بدیل رسانه در دنیای امروز و اثرگذاری اش در جهاد تبیین اظهار داشت: شما نگاه کنید در همین عملیات طوفان الاقصی نبرد میدانی در کنار کار رسانه ای سبب شد شکست ترمیم ناپذیر اتفاق بی افتد؛ امروز می بینید به برکت همین مجاهدت رسانه ای، غالب مردم جهان علیه رژیم صهونیستی به خیابان ها آمده اند و اگر صبح 15 مهر این عملیات بازتاب خبری پیدا نمی کرد قطعا شکست ترمیم ناپذیر محقق نمی شد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به مقابله همه جانبه جبهه حق با جبهه استکبار بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها برای مقابله با جبهه عظیم دشمن تأکید کرد و افزود: طبق آیه شریفه «و اعدوا ما استطعتم من قوة»، همانطور که ما در عرصه فناوری، تسلیحاتی و... تا می توانیم با دشمن مقابله می کنیم، باید در جنگ رسانه ای هم قدرت ایجاد کنیم. می بینید در همین جنگ غزه دشمن از رسانه های مختلفی چون شبکه های ماهواره ای و پلتفرم های مختلف برای القای دروغ هایشان استفاده می کردند اما در مقابل مردم غزه با تلفن همراهی که در دست داشتند و نهایت توانشان توانستند با روایت های ناصحیح از جنگ مقابله کنند.

وی با تأکید بر وجود جنگ رسانه ای تمام عیار علیه انقلاب اسلامی، از ضعف جبهه انقلاب در مقابله صحیح با این هجمه ها گلایه و تصریح کرد: ما در طوفان الاقصی مشکل روایت اول و حضور در جنگ داشتیم، شبکه های فارسی زبان معاند در سرزمین های اشغالی استودیو زدند اما ما نتوانستیم حتی خبرنگار بفرستیم. البته مشکلاتی برای اعزام داشتیم نظیر عدم وجود روابط حسنه میان ایران و مصر؛ اما حقیقتا ما  در خبرنگاری بحران ضعیف هستیم و باید در زمینه حضور رسانه هایمان در جریان های جهانی که ارتباط به انقلاب اسلامی دارد حضور بهتری داشته باشیم.

حجت الاسلام محققی در رابطه با اثر رسانه و جنگ روایت ها در داخل کشور نیز توضیح داد: در جنگ رسانه ای داخل کشور نقطه کانونی روایت ها ایمان و امید است. دشمن روایتی را در پیش گرفته که به مردم القاء کند ایمان و امید مردم نسبت به نظام اسلامی تقلیل پیدا کرده است. در همین اغتشاشات سال پیش از همین شیوه برای اهانت به برخی مقدسات استفاده کردند.

وی الگوی عملیاتی دشمن را به صورت هرمی وارونه توصیف کرد و اظهار داشت: بیشترین اثر رسانه ای در رفتار، بعد در احساسات و سپس در گرایشات و در نهایت در باورها است و طبق دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین باید الگوی مقابله ما برعکس دشمن باشد؛ یعنی نقطه شروع ما باید باور ها یا همان ایمان امید باشد و اگر ایمان درست شد احساسات و سبک زندگی و رفتار هم تغییر می کند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا، در مورد عملیات رسانه ای خبرگزاری رسا در زمینه عملیات طوفان الاقصی توضیح داد: خبرگزاری رسا در جریان طوفان الاقصی سعی کرد بازتاب خوبی از این عملیات به مخاطبان ارائه دهد و با کار جهادی و شبانه روزی جریان مناسبی را در داخل کشور  علیه رسانه های همراه دشمن ایجاد کند.

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

انتقاد حجت الاسلام احتشام از عدم اهتمام کافی حوزه نسبت به امر تبیین

 سپس حجت الاسلام احتشام گرامیداشت هفته هایی چون هفته بسیج را موجب ایجاد نشاط برای حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... کشور دانست.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در 13 آبان که خطاب  به دانش آموزان بود اشاره کرد و بیان داشت: حضرت آقا در این سخنانشان به دانش آموزان می گویند تحلیل داشته باشید و واگرایی های دهه هفتاد و دیگر دهه ها را بررسی کنید. سوال اینجاست که این دانش آموز با این سن و سال از کجا باید تحلیل صحیحی پیدا کند؟ خصوصا که امروز فضای مجازی ذهن ها را به اطلاعات کوتاه و به اصطلاح فست فودی عادت داده است.

حجت الاسلام احتشام از عدم اهتمام کافی مسئولان و خصوصا حوزه علمیه در امر ارائه تحلیل و تبیین درست انتقاد کرد و گفت: شما ببینید حضرت آقا گفتند من از همه دولت ها حمایت می کنم اما این دولت آقای رئیسی را علاوه بر حمایت، تمجید هم می کنم. خوب ما به عنوان روحانی یا رسانه های انقلابی چقدر به این تفاوت در نگاه به دولت رهبری پرداختیم و تحلیل کردیم؟

این استاد سطح عالی حوزه در مورد کم توجهی به سخنان رهبری تصریح کرد: حضرت آقا با توجه به شرایط از الفاظ مختلفی استفاده می کنند؛ مثلا در دهه هفتاد در بحث کار های فرهنگی رسانه ای ابتدا از واژه تهاجم فرهنگی استفاده کردند اما مسئولان توجهی نکردند و آقا لفظ شبیه خون فرهنگی را به میان آوردند و پس از بی توجهی مجدد از واژه ناتوی فرهنگی استفاده شد و نهایتا منجر به این شد که امروز ایشان از کلید واژه جهاد تبیین استفاده کنند تا مسئولان و مردم انقلابی توجه بیشتری کنند.

وی افزود: کار به جایی رسید که رهبری در هیئت دانشجویی خطاب به جوانان از کلمه جهاد تبیین استفاده کردند؛ کاری که ذاتا برعهده روحانیت است.
حجت الاسلام احتشام در ادامه به تبیین دشمنی های آمریکا پرداخت و اظهار داشت: امریکا بعد از جنگ جهانی دوم، با چهار سلاح همه را مقهور خود کرد؛ سلاح اتمی، نیروی نظامی، دلار و رسانه که به  لطف مجاهدت های سربازانی چون حاج قاسم سلیمانی و تهرانی مقدم ها و رهبری اقا توانستیم از خطر سه سلاح اول عبور کنیم اما سلاح رسانه، سلاحی است که حالا حالا ها گرفتارش هستیم.

وی به سخنان دیگر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد کانون عظیم تبلیغی در قم اشاره کرد و بیان داشت: این سخن آقا یعنی کانون های تبلیغی وجود دارد ولی کافی نیست و باید یک کانون واحد بزرگتر وجود داشته باشد تا در این جنگ نا برابر راه به جایی ببریم.

این استاد سطح عالی حوزه نسبت به تحقق جهاد تبیین، ایمان و امید ابراز داشت: تحقق اینها نیازمند کار فراسازمانی و بیشتر از حد متعارف است؛ اگر کار فراسازمانی کردیم می شود مجاهدت و اثرگذار خواهد بود.

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری
 امروز وظیفه اصلی تبیین بر دوش روحانیت قرار گرفته است

در ادامه حجت الاسلام منتظر زاده فرمانده تیپ امام صادق علیه السلام ضمن تبریک به مناسبت حماسه بی نظیر مردم غزه، انقلاب اسلامی را نتیجه تبیین مبانی دینی دانست و یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی انقلاب را ضعف حافظه تاریخی مردم عنوان کرد و گفت: دشمن از ضعف حافظه تاریخی مردم ما در حال بهره برداری است، به این صورت که تاریخ را تحریف می کند، زشتی های رژیم گذشته را می پوشاند. امروز دشمن روی این نقطه دست گذاشته و ما نیز باید در همین محور مقابله کنیم و جنایت های استکبار جهانی و دنباله‌روهایش را برای مردم بازنمایی کنیم تا تحت تأثیر تبلیغات دوست و دشمن را اشتباه نگیرند.

وی در تبیین مفهوم جهاد تبیین اظهار داشت: اینکه رهبری اینقدر بر روی این واژه تأکید می کنند باید بفهمیم جهاد به چه معناست اولا و بعد عملیات انجام دهیم. جهاد زمانی معنا پیدا می کند که در مقابل دشمنی متصور باشد؛ جهاد یک حرکت پرشتاب و فوق العاده است.

حجت الاسلام منتظر زاده افزود: علاوه بر این وقتی شما به مصاف دشمن می روید حتما باید یک جبهه واحد داشته باشید چرا که دشمن به صورت منسجم حمله می کند و لازم است یک قرارگاهی وجود داشته باشد تا از انجام کار های موازی و احیانا هرج و مرج جلوگیری کند.

وی جهاد تبیین را کاری انبیایی خواند و گفت: پیامبران بعد از نزول آیات و احکام، وظیفه شان تبیین بوده و امروز وظیفه اصلی تبیین بر دوش روحانیت قرار گرفته که لازم است مسئولان حوزه علمیه توجه بیشتری به این امر داشته باشند.


از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

عدم هماهنگی و انسجام مجموعه ها، ضعف فعالیت های تبیینی

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون سابق تبلیغ حوزه های علمیه و عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلا حوزه در این نشست با اشاره به معنای دو لفظ «قتال» و «جهاد» در قرآن، پیرامون منطق اسلامی در مورد این دو مفهوم توضیح داد: در قرآن دو واژه جهاد و قتال وجود دارد؛ ما معمولا این دو واژه را مترادف هم می دانیم، در حالی که معنایی متفاوت دارند. البته در برخی موارد به یک معنا به کار می روند. قتال به معنای هر درگیری و کشتار، و جهاد به معنای کار پر تلاش و سخت است.

وی افزود: اینکه در قرآن می فرماید:« وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» یا حضرت آقا بر این واژه جهادی نظیر مدیریت جهادی تأکید می کنند از باب کار پرتلاش در مقابل سختی ها است. پس بر اساس منطق قرآن و منویان رهبری باید جامعه را برای انجام کار های سنگین منتهی به ظهور آماده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تأکید بر نزدیکی ظهور بر لزوم آماده کردن جامعه برای سختی ها و جنگ های پیش رو گفت: در منطق قرآن جنگ خوب است؛ از این رو می فرماید: « كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ  وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُون» چه بسا ما از رغبتی نداشته باشیم اما خیر در قتال و جنگ باشد. ما باید جامعه را برای این پذیرش این حقایق آماده کنیم. نظیر ملت یمن که با دست های خالی در مقابل ابرقدرت ها ایستاده اند.

وی در ادامه به فعالان جهاد تبین توصیه کرد: سعی کنید در مکان هایی بروید که قشر آسیب دیده از جنگ شناختی معمولا حضور دارد؛ در مساجد فعالیت کردن خوب است اما افراد مسجدی و مومن کمتر مورد آسیب قرار می گیرند، به همین دلیل  ابتدا باید سراغ اقشار آسیب پذیر برویم.

 حجت الاسلام والمسلمین نبوی پیرامون شناخت صحیح جایگاه جهاد تبیین اظهار داشت: همانطور که برای فهم بهتر آیه های قرآن ما شأن نزول ها را مطالعه می کنیم، برای فهم دقیق از بیانات امام مسلمین باید ببینیم بستر صدور دستورشان چیست؛ چرا رهبری از جهاد تبیین سخن به میان آوردند.

وی افزود: بستر دستور حضرت آقا جنگ شناختی بود، جنگی که باعث می شود انسان های خوشبخت احساس بدبختی کنند. ما باید بتوانیم این ذهن های مسومی که شرایط کشور را نا مناسب می بینند درمان کنیم؛ بنده کشور های مختلفی را دیده ام؛ حقیقتا وضعیت زندگی در ایران بسیار بالاتر از بسیاری از کشور ها است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی یکی از ضعف های فعالیت های تبیینی را عدم هماهنگی و انسجام مجموعه ها و افراد دانست و افزود: می بینیم دشمنان علیه ما بسیار منسجم و هماهنگ عمل کرده و تقسیم کار می کنند اما ما متأسفانه این ضعف را داریم که باید برای اثرگذاری بیشتر آن را برطرف کنیم.

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

شهدا؛ منبع امیدآفرینی و جهاد تبیین

 پس از او حجت الاسلام قربانی جانباز دوران دفاع مقدس و عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه امیدواری و ایمان را جزء لاینفک بسیج دانست و اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم ایمان و امید را در جوانان زنده بداریم نیاز است زندگی نامه شخصیت های شاخص بسیجی نظیر شهید تهرانی مقدم و شهید سلیمانی را برایشان بازخوانی کنیم.

وی یکی دیگر از راه های امید آفرینی را بیان حقایق و دستاورد های انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: باید این دستاورد های بی نظیر نظام معرفی شود تا همه متوجه اهمیت انقلاب اسلامی شوند و زمانی این دستاورد ها به خوبی به چشم خواهد آمد که تاریخ 200 سال اخیر جهان و کشور مورد مطالعه قرار بگیرد؛ اینگونه است که متوجه خواهیم شد از چه ذلتی به چه عزتی رسیده ایم.

حجت الاسلام قربانی ایمان و امید را ستون های خیمه انقلاب معرفی کرد و بخش عمده ی مشکلات موجود کشور را ناشی از ضعف ایمان مسئولان دانست.

وی بر لزوم توجه بیشتر به شهدا به عنوان منبع امیدآفرینی و جهاد تبیین تأکید کرد و بیان داشت: ارتباط با شهدا زمینه خوبی برای تحول و روشن شدن ذهن ایجاد می کند چراکه شهدا زنده هستند؛ بنده کسانی را سراغ دارم که  معاند بودند و اصلا رابطه ای با انقلاب نداشتند اما یک سفر راهیان نور آنها را متحول کرد و به دامان اسلام بازگرداند.

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

 

کسی که دغدغه اسلام و انقلاب دارد باید فعالیت تبیینی داشته باشد

و در پایان این نشست حجت الاسلام کریمی مسئول بسیج مرکز مدیریت حوزه علمیه، پیرامون معنای جهاد تبیین گفت: توجیه با تبیین متفاوت است، برخی با برداشت غلط به توجیه برخی مشکلات کشور می پردازند اما درست آن است که واقعیت ها بیان شود. تبیین به معنای بیان حقایق و واقعیت ها است.

وی جهاد تبیین  را وظیفه ای همگانی دانست و بیان داشت: هر کسی که دغدغه اسلام و انقلاب دارد باید فعالیت تبیینی داشته باشد.
حجت الاسلام کریمی انقلاب اسلامی را نتیجه جهاد تبیین امام(ره) توصیف کرد و اظهار داشت: امام به گونه ای حقایق اسلامی را برای مردم کشور و بلکه جهانیان تبیین کردند که جوانان سر از پا نشناخته پای کار آمدند و انقلاب را محقق کردند.

وی با اشاره به شعار محوری هفته بسیج مبنی بر «بسیج امید ملت ایران» به توصیف بسیجیان حقیقی پرداخت و گفت: بسیجی واقعی اهل جهاد با نفس و ایثارگری است. برای شناخت بهتر بسیج مناسب است که رجوعی شود به پیامی که حضرت امام(ره) در سال 67 به بسیجیان طلبه دادند؛ این پیام سرشار از فراز های ناب و فوق العاده در توصیف بسیج است.

از نقش رسانه در جهاد تبیین تا لزوم بسیج همگانی برای روشنگری

ارسال نظرات