۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۷۴۴۸۹۷
معاون تبلیغ حوزه در گفت‌وگو با رسا بیان کرد؛

از تحول در رویکرد تبلیغی حوزه تا تدوین بسته کلان تبلیغ

از تحول در رویکرد تبلیغی حوزه تا تدوین بسته کلان تبلیغ
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: پیرو تاکیدات رهبر انقلاب، برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تبلیغی در دستور کار حوزه علمیه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغ گفت: با وجود تلاش های زیادی که در زمینه تبلیغ شده است، وقتی ایشان نسبت به تبلیغ ابراز نگرانی می کنند معلوم می‌شود کاری که ما انجام داده ایم به لحاظ حجم وکیفیت پایین بوده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در تعریف یک مبلّغ، قله‌ها را به ما معرفی کردند و وقتی از علامه مجلسی، شیخ مفید و شهید مطهری به عنوان مبلغ یاد می کنند، معلوم می شود که باید مبلّغ در این تراز داشته باشیم، البته به معنای این نیست که مبلّغ سطح یک یا سطح دو نباید داشته باشید بلکه ما برای مواجهه با مخاطبین گوناگون، مبلغین گوناگون هم باید داشته باشیم.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه اظهار داشت: در مواجهه با دانش آموز، مبلّغ آشنا به روحیات کودک و نوجوان نیاز است، در مواجهه با جوانان دانشجو باید مبلغین متناسب با آنان را داشته باشیم و در مواجهه با یک فیلسوف غربی هم مبلّغ متناسب با خودش را می‌خواهد یعنی کسی که فلسفه بداند و صاحب نظر باشد و بتواند نظر اسلام را مطرح کند.

وی بیان نمود: بر طبق فرمایشات رهبر انقلاب، با توجه به مخاطبان گوناگونی که در کشور و در سطح جهان وجود دارد باید مبلّغ تراز آن را داشته باشید که بتواند با زبان و سطح فهم آنان دین را تبیین و تبلیغ کنند و حتی توانمندی تهاجم به کانون افکار مخالفین را هم داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری اذعان کرد: این ظرفیت وجود دارد که مبلغان از نظر کمی افزایش یابند و هم مبلغان فعلی را از نظر سطح کیفی ارتقا دهیم و به عبارتی در مهارت و محتوا تحولی ایجاد شود که به آن افقی که ترسیم شده است دست پیدا کنیم.

وی افزود: برای اینکه در حوزه علمیه شاهد تحول به سمت تبلیغ باشیم باید در همه ابعاد حوزه این تحول ایجاد شود و علاوه بر معاونت تبلیغ، در برنامه‌های آموزشی، تهذیبی و پژوهشی نیز باید تحولاتی در جهت تبلیغ صورت پذیرد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش اگر بخواهد تحولی در جهت تبلیغ رخ دهد باید تمام رشته گرایش‌های حوزه بررسی شود که اگر رشته گرایشی هست که نتیجه آن نشر معارف الهی در جامعه نیست بازبینی شود و یا درس‌هایی که برای امر تبلیغ ضرورت دارد در مواد درسی حوزه ایجاد گردد و به عبارتی باید به صورت اساسی در کل رشته گرایش‌های حوزه با رویکرد تبلیغ بازنگری صورت گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه پژوهش نیز باید ببینیم پژوهش های ما چه اندازه متناسب با نیاز مردم در داخل یا خارج از کشور بوده است و به عبارتی باید یک اصلاحی در آنان صورت بگیرد و در نهایت پژوهش ها در راستای نیازهای تبلیغی حوزه انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: در زمینه تهذیب نیز باید طلبه ای را تربیت کرد که با روحیه جهادی وارد تبلیغ می‌شود و به کانون‌های فکر معاندین و دشمنان قرآن و اهل بیت تهاجم کند و برای تحقق آن لازم است که برنامه ای برای تقویت روحیه جهاد در تبلیغ و تبیین در طلاب ایجاد شود.

وی یادآور شد: در این چند ماه که از فرمایشات مقام معظم رهبری می‌گذرد تلاش‌های بسیار ارزشمندی در مدیریت حوزه علمیه صورت گرفت و چندین جلسه از شورای معاونین به این بحث پرداخته شد و در نهایت کمیته عملیاتی سازی فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفت و به طور مستمر مصوبات تبلیغی را پیگیری می کند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه اذعان نمود: مدیر حوزه های علمیه کار مبتکرانه‌ای انجام دادند و طی دستوری خواستار ارتباط علمی همه معاونت‌ها با اقشار مختلف حوزوی شدند تا از نظریات آنان استفاده شود و ما نیز در معاونت تبلیغ جلسات متعددی با فعالان تبلیغ سنتی، ائمه جماعات، مبلغین طرح هجرت و امین، مدیران موفق، فعالان عرصه نوین تبلیغ، فعالان فضای مجازی، فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌ای و هنرمندان حوزوی برگزار کردیم که همه این افراد از اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران بودند.

وی افزود: در مرحله اول حدود ۵۰۰ ایده از ۷۰۰ استاد و پژوهشگر طی این جلسات جمع آوری شد که طی بازنگری و ادغام طرح ها در نهایت به 80 طرح کارآمد رسیدیم و همه این طرح ها با حضور اساتید و صاحب نظران مورد بررسی نهایی قرار گرفت که با دستور آیت الله اعرافی کلیه معاونت ها بسته های تبلیغی خود را ارائه نمودند که وجود این طرح‌ها و نظریات، می توانیم شاهد یک بسته کلان و جامع و بلند مدت تبلیغی در حوزه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری اظهارداشت: در کنار تدوین طرح کلان و بلند مدت ، نیازمند یک طرح کوتاه مدت و عاجل برای عملیاتی سازی بیانات رهبر معظم انقلاب بودیم و به همین منظور ۱۰ طرح کوتاه مدت در زمینه تبلیغ در دستور کار کمیته عملیاتی‌سازی فرمایشات مقام معظم رهبری قرار گرفت که تا پایان سال همه این 10 ایده عملیاتی می‌شود.

وی در پایان بیان نمود: طرح جامع مبلغان کشور با هدف ایجاد شبکه تبلیغی راه اندازی می گردد که همه مبلغین مکتب اهل بیت(ع) در داخل و خارج از کشور مورد پوشش آن قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات