۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۴۴۲۴۰
حجت الاسلام روح بخش در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

بایسته های تبلیغ در فضای مجازی/ بلاگری طلاب؛ آری یا خیر؟ + فیلم

بایسته های تبلیغ در فضای مجازی/ بلاگری طلاب؛ آری یا خیر؟ + فیلم
مبلغ عرصه فضای مجازی ضمن تشریح و تبیین بایسته های تبلیغ در فضای مجازی به بیان نکاتی در خصوص بلاگری طلاب پرداخت.

اشاره: امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات در معنای عام و فضای مجازی در معنای خاص نقش مهمی در نگرش افراد دارند؛ به عبارتی دیگر، فضای مجازی مروج بسیاری از شبهات و حقایق است، بنابراین هم می تواند بهترین ابزار برای حمله به آموزه های دینی باشد و هم می تواند بهترین وسیله ی ترویج اعتقادات اصیل دین اسلام و اصلاح شبهات به وجود آمده در جامعه باشد؛ در همین راستا خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام سید کاظم روح بخش فعال تبلیغ در عرصه مجازی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

رسا ـ تبلیغ در فضای مجازی چه مزیتی نسبت به فضای سنتی و یا سایر عرصه های تبلیغی دارد؟ و چرا این عرصه را برای تبلیغ انتخاب کرده اید؟

بنده از هجده سالگی تا بیست و پنج سالگی در روستاها و شهرهای مشهد و دیگر جاهای کشور منبر رفته ام و بعد وارد تبلیغ در فضای مجازی شده ام و در چندین برنامه دررسانه ملی فعالیت داشته ام؛ گستردگی هیچ کدام از برنامه های تبلیغی به اندازه فضای مجازی نیست؛ به دلیل اینکه فضای مجازی محدودیت های مکانی را کنار زده است و خیلی سریع در دسترس قرار می گیرد.

مردم با گوشی های همراه سریع ارتباط می گیرند و به سوالاتی که نیاز دارند با یک جستجوی ساده در فضای مجازی به پاسخ  می‌رسند؛ امروز چشمان مردم از دیدن زرق و برق های فضای مجازی سیر شده و به دنبال محتوای قانع کنند و جذاب اند؛ اگر طلبه‌ای با استفاده از علومی که در حوزه می آموزد در فضای مجازی تبلیغ کند، مخاطبین زیادی را جذب خواهد کرد.

تعداد بازدید : 1178

رسا ـ  چگونه طلاب متوجه خواهند شد که توانایی لازم در تبلیغ فضای مجازی را دارند و می توانند در این عرصه موفق عمل کنند؟

طلبه‌ها از لحاظ انگیزه با هم متفاوت هستند بعضی از طلاب اگر ساعات زیادی پژوهش و مطالعه کند دچار خستگی نمی شوند و به فعالیت های علمی علاقه بیشتری دارد و بعضی دیگر از طلاب اگر روزی یک ساعت مطالعه منظم داشته باشند و کارهای تبلیغی را در کنار درس انجام دهند، احساس خستگی نمی کنند؛ این گروه دوم از طلاب در زمینه تبلیغ موفق تر خواهد بود.

تبلیغ مجازی در عرصه های سخنرانی و نوشتن متن در شبکه های پیام رسان های مختلف تحقق پیدا می کند؛ به نظر من طلبه ای که تبلیغ در فضای مجازی را با انتشار گلچین محتوا شروع می کند فعالیت موثری دارد برای اینکه بهترین محتواها را برای کسانی که زمان جستجو ندارد فراهم می کند و این کار نوعی خدمت به حساب می آید.

مهمترین مطلب برای موفقیت مداومت است

بنده به این مطلب ایمان دارم که مهمترین و ریشه ای ترین مطلب برای موفقیت در هر زمینه ای مداومت است؛ در کلاس های که با طلبه ها دارم اولین کلیپی را که دوست دارم به آنها نشان دهم کلیپی از اولین اجرای من در فضای مجازی است، در این کلیپ که  یک دقیقه و سی ثانیه است چهل و پنج بار تکرار اجرا داشتم.

بعضی از طلبه ها می گویند که به دلیل نداشتن زیبایی یا صدا نمی توانیم در تبلیغ مجازی موفق باشم و به این دلیل وارد عرصه تبلیغ در فضای مجازی نمی شوند، ولی من طلاب فراوانی را می شناسم که در تبلیغ مجازی حضور دارند و صدا و زیبایی زیادی نیز ندارند، آنها با تلاش و مداومت صدها هزار دنبال کننده بین المللی را جذب کردند؛ مخاطب در فضای مجازی متوجه است که مبلغ  برای ارائه مطالب وقت می گذارد و به صورت روزانه محتوا را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

باید توجه کنیم که مداومت، خلاقیت می آورد و با مداومت ایرادهای کار برطرف می شود؛ مداومت باعث می شود که با دیدن کارهای مختلف دیگران ایده های مختلف به ذهن برسد و محتوا تولید شود؛ مداومت در واقع امید می آورد حتی در روایت داریم که محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال کاریی که به صورت مداوم انجام شود.

در مورد اینکه آیا ما استعداد فعالیت در فضای مجازی را داریم یا نه؟ باید بگویم که در هفته های اول فعالیت به این سوال پاسخ داده نمی شود؛ بنده به مدت یکسال با کمتر از هزار نفر دنبال کننده تبلیغ مجازی را شروع کردم و با صبر و استقامت توانستم به موفقیت برسم؛ یکی از شیوه های تبلیغ در فضای مجازی این است که کانالی را در شبکه های مجازی ایجاد کنید و در این کانال مثلا بنویسید: سوالات شرعی را از من بپرسید، خواهید دید که در زمان کوتاهی حجم عظیمی از سوالات برای شما ارسال خواهد شد.

من به طلاب و فعالان فرهنگی پیشنهاد می دهم که در هر سطح علمی‌ای که هستید برای خود استاد ناظر انتخاب کنید، از افتخارات بنده این است که برای انجام کارهای تبلیغی استاد ناظر دارم و از دیدگاه اعتقادی و شرعی او در موضوعات حساس بهره مند می شوم، در کارهای تبلیغ مجازی ابتدا کلیپ برای استادم می فرستم و اگر تایید کرد منتشر می کنم؛ طلبه سطح مقدمات اگر استاد ناظر داشته باشد می تواند در تبلیغ فضای مجازی موفق باشد.

رعایت تواضع در فضای مجازی بسیار مهم است

رعایت تزکیه نفس و تواضع در فعالیت فضای مجازی بسیار مهم است، مبلغ باید طوری در فضای مجازی فعالیت کند که اگر گزارش کارهای او را به حضرت حجت ارواحنا له الفدا رسید رضایت حضرت حجت ارواحنا فدا را در پی داشته باشد، در این صورت مبلغ فضای مجازی پیشرفت خواهد کرد و دچار غرور و تکبر نمی شود.

اگر هدف فعالیت های مجازی بدست آوردن دنبال کنندگان بیشتر باشد ممکن است با نگاه کردن به دنبال کنندگان سایر فعالان عرصه مجازی دچار استرس و افسردگی شوید و برای بیشتر شدن تعداد دنبال کنندگان خود مطالب غیر واقعی و ناصحیحی را منتشر کنید.

به نظر بنده بلاگری برای یک طلبه نیاز است؛ ولی باید حدوحدودی رعایت شود، نشان دادن زندگی شاداب یک طلبه می تواند خیلی از شبهات ذهنی مردم را نسبت به زندگی طلاب پاسخ دهد، طلبه ها نیز مانند سایر مردم، فرزند خود را  پارک می برند، برای همسر خود هدیه می خرند و برای کوتاه کردن موی سر به آرایشگاه می روند، نشان دادن زندگی طلاب به مردم می تواند این ذهنیت که طلاب آدم های خشک و بی احساسی هستند را از بین برد.

مردم از طریق بلاگری طلبه با زندگی طلاب آشنا می شوند، البته بلاگری نیازمند دقت و ظرافت خاصی است و باید مواظب بود که افراط نشود و حد و حدود رعایت شود؛ نشان دادن مسائل خصوصی زندگی طلاب در فضای مجازی، لزوم و اثر تبلیغی ندارد.

ارسال نظرات