۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۷۳۵۶۳۶
مو به مو؛

لزوم تدریس آثار و اندیشه‌های امام خمینی در حوزه های علمیه

لزوم تدریس آثار و اندیشه‌های امام خمینی در حوزه های علمیه
رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی پیشرفت انقلاب را منوط به حرکت بر اساس مکتب امام(ره) دانست و بر لزوم قرار گرفتن آثار و اندیشه امام به عنوان دروس حوزوی تاکید کرد.

حجت الاسلام علی ثقفی رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی را یک پدیده بی نظیر در طول تاریخ جهان دانست و علت این بی نظیری را اثر گذاری آن بر تمام ابعاد زندگی عالم بشریت عنوان کرد و گفت: امام که خودش از حوزه علمیه بود اما با توجه به ویژگی های ممتازی که داشت، پدیده ای را رهبری کرد که بر همه ی شئون جامعه ما، از جمله حوزه علمیه اثر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه انقلاب در ابعاد مختلفی بر حوزه علمیه اثرگذاشته، یکی از مهم ترین این ابعاد را بیان کرد و افزود: حوزه علمیه قبل از انقلاب خیلی توجهی به مسائل و عرصه های اجتماعی و سیاسی نداشت؛ مهم ترین اثری که انقلاب بر حوزه گذاشت، تغییر نگرش و توجه به عرصه های اجتماعی، سیاسی است.

حجت الاسلام ثقفی یکی دیگر از تاثیر های انقلاب اسلامی بر حوزه را تربیت نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف انقلاب ذکر کرد و بیان داشت: بسیاری از مسئولان و هدایتگران انقلاب تربیت یافته های حوزه هستند.

وی با اشاره به فاصله زیاد حوزه علمیه به حوزه ی تراز انقلاب، نسبت به رسیدن حوزه به جایگاهی که بتواند به همه ابعاد انقلاب اسلامی کمک کند ابراز امیدواری کرد.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در تبیین معنای «حوزه تراز انقلاب» اظهار داشت: حوزه تراز انقلاب، حوزه ای است که همگام با نیاز های کشور، مسلمانان و بلکه مردم دنیا حرکت کند. امام در جایی می فرمایند:«حوزه ها باید خوشان را برای پاسخگویی به نیاز های آینده دنیا آماده کنند». این اساسی ترین مولفه حوزه تراز انقلاب از نگاه امام راحل است.

حجت الاسلام ثقفی، در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مواجهه انقلاب با پیچ تاریخی و تغییر معادلات قدرت جهان اشاره کرد در مورد نقش حوزه علمیه در این تحولات اظهار داشت: جایگاه ایران و مسلمانان در این تغییر معادله قدرت کجاست؟ حوزه علمیه باید با تمرکز بالا به این موضوع بپردازد؛ حوزه تراز انقلاب مهم ترین خصوصیتش این است که کاملا ممحض شود در توجه به این جایگاه و تمام ظرفیت های علمی، تبلیغی، فرهنگی خودش را برای رسیدن به آن جایگاه فعال کند.

وی شناخت اندیشه و کتب امام خمینی(ره) را پایه همه تحولات دانست و بر نقش حوزه برای شناخت و توسعه این اندیشه تاکید کرد و بیان داشت: اگر انقلاب اسلامی، در حال تغییر سرنوشت جهان است، باید اندیشه انقلاب مورد بازشناسی قرار بگیرد.یک تلقی  اشتباهی وجود دارد که امام یک حرکت صرفا سیاسی انجام داد که صحیح نیست؛ اما پدیده ای با این ابعاد مبتنی بر چه فکر و نظریه هایی بود. امروز متاسفانه در دروس حوزه پیرامون آراء علمای معاصر بحث می شود اما نظرات امام کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ حوزه اگر می خواهد نقش خودش را در کشور و جهان درست ایفا کند باید مکتب امام را بشناسد و بر طبق آن حرکت کند.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان سخنی از امام که فرمودند: «این اجتهاد مصطلح برای اداره کشور کافی نیست» بر لزوم شناخت تفقه مورد نظر امام تاکید کرد و گفت: اینکه امام فرمود اجتهاد مصطلح برای اداره کشور کافی نیست، باید مورد توجه قرار بگیرد؛ با مطالعه کتاب های فقهی، اصولی و سیره عملی امام که برخاسته از فقه و نگاه امام به اسلام است  می توان اجتهاد پیشرو را شناخت.

وی در ادامه به سخن دیگری از امام اشاره و تاکید کرد: امام می فرمایند: «سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند، اینها کسانی هستند که برای قوم و ملت خود منذرانی صادق هستند». یعنی تفقه یک حقیقتی دارد که این حقیقت هنوز آشکار نیست، از این رو همه حوزویان را به کشف آن دعوت می کند، انتظار می رود اندیشه های چنین شخصی که چنین تعبیری از فقه دارد در حوزه علمیه مورد بررسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام ثقفی، بهترین مدخل برای شناختن مکتب امام خمینی(ره) را توجه به سیره و تفکرات رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که انقلاب را بر اساس اندیشه امام هدایت کرده دانست و توفیق و عدم توفیق در رسیدن به موفقیت در طول انقلاب را ناشی از نزدیکی و دوری از مکتب امام بیان کرد.

ارسال نظرات