۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۲۰۸۹۹
وزیر ارتباطات:

مهم ترين دغدغه وزارت ارتباطات پيگيري پژوهش ها و رساندن آنها به صنعتي شدن است

آذری جهرمی گفت: مهم ترين مسأله و دغدغه وزارت ارتباطات پيگيري پژوهش ها و رساندن آنها به صنعتي شدن است.
آذری جهرمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه نخستین همايش كوانتومي كه صبح امروز در سازمان انرژي اتمي برگزار شد در جمع خبرنگاران در مورد علوم كوانتوم و برنامه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين زمينه، گفت: مسؤوليت مستقيم اين پژوهش با وزارت ارتباطات نيست اما اين علم يكي از فناوري هاي زيرساختي در زمينه تكنولوژي كشور است كه يكي از بهره برداران آن هم وزارت ارتباطات است.

وي ادامه داد: طبيعتا فيلد ما اين است كه يك سطوحي را براي اين تكنولوژي تعريف و از آن حمايت كنيم، اين سطوح بايد به مراكز پژوهشي داده شود و از آنها بخواهيم به آن سطح كه مدنظر است خودشان را برسانند، در عرصه حركت هم از نقطه فعلي به نقطه تعريف شده پژوهشي حمايت لازم را داشته باشيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تأكيد كرد: در رابطه با علم كوانتوم برنامه هايي را با سازمان انرژي اتمي خواهيم داشت، نشستي در اين باره گذاشته خواهد شد و تلاش مي كنيم از طريق مركز پژوهش هاي وزارت ارتباطات از پروژه هاي اساسي و زيرساختي حمايت كنيم.

آذري جهرمي در جهت حمايت از پژوهش ها براي تبديل شدن به صنعت نيز يادآور شد: مهم ترين مسأله ما پيگيري پژوهش ها و رساندن آنها به صنعتي شدن است.

وي در مورد رسيدگي به وضعيت كانال هاي تلگرامي كه احيانا محتواهاي خالي از ارزش هاي نظام را دارند، خاطرنشان كرد: ملاحظات فرهنگي در عرصه فضاي مجازي و ملاحظات حاكميتي حائز اهميت است و ما بايستي در عرصه فضاي مجازي حاكميت كشور خودمان را حفظ كنيم و تلاش در جهت ارتقاء آن داشته باشيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: كشاندن موضوعات به عرصه مطبوعات در اين راستا كه اين تعداد كانال باز يا بسته است مشكلي را حل نمي كند و به نظر مي رسد به جاي دعوا در عرصه رسانه بايد در عرصه اجرا هماهنگي هاي لازم را داشته باشيم، البته در اصول، اختلافي ميان مديران كشور چه در دستگاه قضايي و چه دستگاه اجرايي وجود ندارد.

آذري جهرمي در مورد كانال هاي تلگرامي اضافه كرد: تمام تلاش ما بر اين است كه از فرهنگ خود پاسداري كنيم، اما چون اين سؤال در رسانه ها پرسيده شده و اذهان عمومي بايد اطلاع داشته باشند ليستي از سوي دادستاني كل كشور به ما ارسال شد كه ٨ هزار كانال نامناسب را اعلام داشتند كه بايد با آن برخورد شود، ما در مورد اين كانال ها بررسي را انجام داديم و آن تعدادي كه مصداق مسائل غيراخلاقي بودند اعلام و مسدود شد و گزارش آن به دادستاني ارسال شده است و طبيعتا تلاش خواهيم كرد كه اين حوزه ساماندهي شود و از قوه قضائيه هم كمك خواهيم گرفت تا اين مشكل حل شود.

ود در پاسخ بر سؤالی مبني بر اينكه مدل فروش اينترنت به كجا رسيده است، نيز گفت: ما تازه اين موضوع را اعلام كرديم و تازه يك ماه از اين موضوع مي گذرد، در مورد مدل هم هدف ما حركت به سوي مدل غيرحجمي در عرصه خانگي است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در زمينه اختلاف نظر قوه قضائيه و وزارت ارتباطات در مورد بحث فيلترينگ، بيان داشت: فيلترينگ از سوي قانون مشخص شده است و اختلاف نظري هم وجود ندارد، فيلتر يا حكم مستقيم قاضي يا مصوبه كارگروه تعيين مصاديق را لازم دارد، بنابراين در اين مورد اختلافي وجود ندارد، تنها در بعضي موارد همچون رأي گيري آنلاين كه در واقع آن هم اقتضاي خود را دارد اختلاف وجود دارد كه در نشست هاي آتي اين مشكل را هم حل خواهيم كرد.

آذري جهرمي در راستاي اپليكيشن هاي اپل و بررسي هاي آن در وزارت ارتباطات نيز افزود: وقتي كه كشور ما حركتي رو به رشد و توسعه را آغاز مي كند و يك چيزي تبديل به نقطه قوت ما مي شود به خصوص در عرصه علم، تكنولوژي و فناوري؛ طبيعتا دشمن ما به سمت منع كردن ما از خدمات حركت مي كند، اقدام اخير دولت آمريكا با فشار بر شركت اپل مبني بر حذف اپليكيشن هاي ايراني از اپل با توجه به مقررات اين شركت كه درست هم نبوده است به نوعي مقابل با حركت ايران در تكنولوژي و ايجاد خدمات است و اين مسأله بايد پيگيري شود و از اين رو دكتر ظريف و بنده پيگير اين موضوع هستيم.

وي در پايان گفت: ما به مقررات بين المللي پايبند هستيم و اميدواريم كه شركت هاي خارجي هم به این مقررات پايبند باشند و طبيعي است كه اگر اين تعامل صورت نگيرد وزارت ارتباطات و دولت هم در اين عرصه دستشان خالي نيست./٨١٦/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات