۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۸۹۷۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دغدغه شعر آیینی و اجتماعی در اشعار شاعران حوزه علمیه موج می‌زند

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان این‌که دغدغه‌های آیینی و اجتماعی در شعرهای آنان موج می‌زند و آلوده به سطحی‌نگری نشده است، گفت: شعر حوزه علمیه هدایت کننده، امیدبخش و حضور الهی در آن مشهود است.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، عصر امروز در اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی شعر حوزه و رونمایی از دو کتاب با عنوان «بر رواق اشراق» و «سبحه صد دانه» که در ایوان شمس برگزار شد، گفت: سخن گفتن در جمع شاعران و فرهیختگان کار سختی است، به‌ ویژه که شخص مانند بنده بهره‌ای از شعر نبرده‌ باشد و به فرموده آقای گلپایگانی جزو محرومان باشد.

 

وی افزود: شیخ شهاب الدین سهروردی اعتقاد داشت که همه مخلوقات از نور ایجاد شدند و هستی چیزی جز نور نبوده و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: خداوند سرچشمه فیض وجودی همه مخلوقات است، بنابراین همه موجودات تجلی‌گاه وجود خالق احدیت هستند، شاعر و هنرمند تا به نور وحدانیت خداوند آراسته نشود، قریحه و ذوق شاعری در او جوشان نمی‌شود.

 

جنتی اظهار داشت: شعر شاعر مانند نوری است که تجلی‌گاه منبع لایزال الهی و در خدمت اخلاق و فضایل الهی است، شعر حوزه علمیه هدایت کننده، امیدبخش و حضور الهی در آن مشهود است.

 

وی افزود: شعر دینی همچون «نص دینی» زنده و پویا است و هر روز حرفی نو داشته و انسان را به تعالی دعوت می‌کند، همچنین شعر دینی اشاره به عالم برین داشته و به دنبال متجلی کردن خالق هستی‌ است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در طول تاریخ ایرانیان همواره مورد تهاجم بدخواهان بودند و شاعران نیز در میان اشعار خود از صلح و رنجی که این ملت بردند سخن گفتند.

 

وی افزود: شعر باید بین شاعر و مخاطب به نوعی تقابل و تعادل سازنده ایجاد کرده و زبان گویا و کاربردی برای فرهنگ کشور باشد زیرا شعر، جان شنونده را مخاطب قرار داده و فطرت او را بیدار می‌سازد.

 

جنتی اظهار داشت: از گذشته شاعران حوزه‌های علمیه با نگاه متفاوت به شعر، علم و هنر را با درهم آمیختند، دغدغه‌های آیینی و اجتماعی در شعرهای آنان موج می‌زند و آلوده به سطحی‌نگری نشده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره شعر حوزه نهال بابرکتی است که سه دهه از کاشت آن گذشته و در سال جاری به درخت پرثمری تبدیل شده است، امید که ادامه این مسیر، بشارت بازگشت شعر آیینی به جایگاه اصیل خود شود./807/202/ب2

ارسال نظرات