۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۲۶۷۳۱۵
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

کاهش اعتماد بین دختر و پسر از علل افزایش سن ازدواج است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: حضور فعال زنان در عرصه اجتماع و تمایل آن ها برای استقلال مالی و نیز از طرف دیگر احساس مسؤولیت پایین پسران باعث بی اعتمادی و تکیه نکردن زنان به مردان و کاهش اعتماد بین دختر و پسر شده و سن ازدواج را افزایش داده است.
کاهش اعتماد بین دختر و پسر از علل افزایش سن ازدواج است

سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به هم ریختگی نقش جنسیتی و نیز مسائل اقتصادی را از جمله عوامل تأخیر سن ازدواج در کشور دانست و اظهار کرد: جوان ها  احساس کردند که باید تحصیل کنند ولی نتوانستند بین تحصیل و ازدواج را به خوبی جمع کنند و این باعث تأخیر ازدواج آن ها شد.

 

وی ادامه داد: مسائل اقتصادی و حضور فعال زنان در عرصه اجتماع و تمایل آن ها برای استقلال مالی و نیز از طرف دیگر احساس مسؤولیت پایین پسران باعث بی اعتمادی و تکیه نکردن زنان به مردان در جامعه شد و دیگر همچون گذشته که اصل هزینه زندگی به دوش مردان بود نیست. این کاهش اعتماد بین دختر و پسر و سودجویی سبب افزایش سن ازدواج در جامعه شده است.

 

ضرورت بازنگری در تربیت فرزندان متناسب با اقتضائات جنس خود

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان این که باید در کشور فرهنگ سازی و تربیت ها اصلاح شود و هرکس نقش خود را ایفا کند، تصریح کرد: اشکال موجود در این امر زیر بنایی و مبنایی است و با تربیت ارتباط مستقیم دارد یعنی والدین باید دختران را دختر(مطیع بودن)  و پسران را پسر(با غیرت)تربیت کنند.

 

استاد حوزه  خاطر نشان کرد: امروزه اگر دختران و پسران راهی به جز ازدواج برای ارضای تمایلات غریزی و جسمی خود نداشته باشند به طور یقین به موقع ازدواج خواهند کرد ولی متأسفانه جوانان ما از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و به تأثیر از غربی ها الگو برداری می کنند و خیلی دیر متوجه اشتباه خود می شوند.

 

استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر فرمایشات رهبری در خصوص افزایش نسل  در کشور اشاره و اظهار کرد: حوزویان، نه تنها به خوبی تبلیغ کردند بلکه در عمل، خود نیز به آن عمل کردند و آمار نشان می دهد که در دو سال اخیر  توسعه نسل به ویژه در قشر مذهبی و ولایت مدار کشور افزایش یافته است.

 

کشور ایران باید همیشه جوان و نیرومند باشد

نیک با بیان این که دولت و نهادهای وابسته نقش خود را در زمینه تسهیل ازدواج و تجدید نسل به خوبی ایفا نکردند، تصریح کرد: طرح های ارائه شده از جمله وام ازدواج، مرخصی زایمان و بیمه مادران شیرده آن طور که باید اجرا نشدند. باید درباره تسهیل ازدواج و تشویق به تجدید نسل اقدامات جدی و مناسبی انجام شود.

 

وی در ادامه گفت: جامعه کهنسال و فاقد نقش تولید و محوری، سهم زیادی از سرمایه کشور را بدون داشتن نقش مفید و مؤثر مصرف می کنند ولی در مقابل جامعه جوان،  پویا و آماده به رزم است. کشور ایران باید همیشه جوان و نیرومند باشد چرا که همواره از سوی دشمن در حال تهدید است بنابراین اگر جمعیت و زاد و ولد  حفظ و مدیریت شود در واقع قدرت کشور تقویت خواهد شد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تأکید کرد: همان طور که کشور نیازمند جامعه جوان و پویا است باید نیازهای اولیه آن نیز اندیشیده شود و کارهای زیر ساختی و تمهیدات لازم را نیز برای رفاه نسل جدید فراهم کرد، به عنوان مثال استفاده درست از آب باید در کشور فرهنگ سازی شود چرا که آب از نیازهای اولیه و حیاتی نسل آینده است.

 

 مسؤولان خود را به جای مردم بگذارند

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مسؤولان باید خود را در جایگاه مردم قرار دهند تا بتوانند مشکلات و مسائل آن ها را با ارائه تسهیلات واقعی حل کنند؛ ازدواج نیاز فطری هر انسانی است ولی به خاطر وجود برخی مشکلات افراد از آن منصرف می شوند و یا زمان آن را به تأخیر می اندازند.

 

نیک تصریح کرد: رسانه ها می توانند در ترغیب جوانان به ازدواج و تشویق زوجین به فرزندآوری نقش مؤثری داشته باشند چرا که بسیاری از افراد جامعه از آن ها الگوگیری می کنند؛ فرهنگ سازان نیز می توانند با تبلیغات و برنامه های مناسب در این دو جهت اثر گذار باشند./844/ت302/ب5

ارسال نظرات