۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۱۹۹۳۵
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

حوزه‌های علمیه رابطه میان فقه و اخلاق را تبیین کنند/ گناه ما را به کمای اخلاقی می‌برد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی بر ضرورت تبیین رابطه فقه و اخلاق تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز رابطه این دو در حوزه تبیین نشده است؛ طلاب مؤسسه اخلاق و تربیت باید در این زمینه الگو باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه شامگاه امروز در مراسم افتتاحیه مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با بیان این‌که آیات قرآن و روایات نسبت به اخلاق تأکید ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: در حوزه اخلاق، تراث حوزه‌های علمیه قوی نیست؛ امیدواریم که دانش پژوهان این مؤسسه این خلأ را پر کنند.

 

رییس جامعه المصطفی با اشاره به عدم استنباط و مفهوم شناسی اخلاق در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: خوشبختانه حوزه‌های علمیه در حوزه فقه، تفسیر و اصول پیشرفت‌های چشمگیری داشتند در حالی که در بخش اخلاق دستمان خالی مانده است.

 

وی یادآور شد: باید به سمتی حرکت کنیم که در حوزه اخلاق اقدامات گسترده‌ای صورت بگیرد و دانش پژوهان در پایان نامه‌ها و تألیفات خود به کارهای اجتهادی در حوزه اخلاق توجه ویژه‌ داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی بر ضرورت تبیین رابطه فقه و اخلاق تأکید کرد و اظهار داشت: متأسفانه هنوز رابطه این دو در حوزه تبیین نشده است؛ طلاب مؤسسه اخلاق و تربیت باید در این زمینه الگو باشند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود به بررسی پیامدهای دنیای معصیت پرداخت و آثار آن را به مادی، معنوی و آخرتی تقسیم کرد و بیان داشت: فقر، مرض، هم و غم، سلطه اشرار، سلب نعمت‌ها و دیگر مشکلات از عواقب گناه است.

 

وی افزود: گناه آفت اصلی روح و جان است؛ البته برخی از گناهان خود مولد گناهان دیگر هستند؛ باید بدانیم که در همه حال خدا ناظر بر اعمال ما بوده و انباشت گناه ما را به کمای اخلاقی و معنوی می‌برد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی رعایت قوانین الهی را امری منطقی و عقلی دانست و اظهار داشت: عبور از خطوط قرمز الهی سبب گرفتاری افراد به عواقب و مشکلات دنیایی و آخرتی می‌شود./993/202/ع

ارسال نظرات