۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۶۸۷۰۴
همزمان با طرح توسعه حرمین؛

عربستان خود را برای پذیرش پنج میلیون زائر آماده می‌کند

خبرگزاری رسا ـ ساخت و سازهای گشترده در مکه مکرمه و مدینه منوره نشانگر آن است که مسؤولان عربستانی، رساندن عدد حاجیان به پنج میلیون نفر را هدف گرفته‌اند.
شوقه کعبه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، مقامات سعودی از سالیان گذشته موضوع افزایش عدد حاجیان را در دستور کار خود قرار داده وساخت وسازهای گشترده در مکه مکرمه و مدینه منوره نیز نشانگر آن است که مسؤولان این کشور، رساندن عدد حاجیان به پنج میلیون نفر را هدف گرفته‌اند.

 

برخی ازکشورهای اسلامی از سال‌های گذشته به سهمیه تعیین شده برای حجاج خود اعتراض داشته واصرار برافزایش سهمیه، متناسب با تقاضای موجود در کشورشان را داشته‌اند.

 

براساس این گزارش، یکی از مشکلاتی که سعودی‌ها همواره برآن تاکید دارند محدودیت سرزمین منی است واینکه این زمین متناسب با تعداد زایران حج هرسال نیست وبرای آن باید چاره اندیشی کرد.

 

پس از حج سال 82 و کشته شدن 282 نفر از زایران حج که براثر خرابی پل جمرات درروز 12 ذیحجه اتفاق افتاد، مقامات عربستان بلافاصله تغییر در وضعیت جمرات را آغاز کرده وپس از سه سال، عدد طبقات را از دو به چهار افزایش داده و ستون‌های جمرات را هم تبدیل به یک محوطه 25 متری کردند؛ وضعیت جدید جمرات مشکل ازدحام زایران و افزایش آمار را مرتفع کرده است.

 

برای جلوگیری از استقراربیش از حد استاندارد زایران در درون خیمه‌ها نیز، اقدام به برپایی تعداد زیادی چادر در بیرون ازمحوطه شرعی منی کردند، اما با استقبال زایران کشورها مواجه نشد ودراین سال‌ها اکثر آنها خالی وبدون زایر ماند.

 

از جمله تدابیری که برای زایر پذیری بیشتر درمنی ازسوی مقامات مسئول پیش بینی شده است را می‌توان به طبقاتی کردن چادرهای محل استقرار زایران، استفاده ازدامنه‌های کوه‌های منی برای نصب چادر و ساختن ساختمان‌های بیشتر درداخل سرزمین منی نام برد. اگرچه مفتی پیشین سعودی با ساخت هربنایی در درون منی مخالفت کرده بود.

 

تخریب‌های گسترده کنونی درمدینه منوره و مکه مکرمه نیز ازسویی توسعه حرمین شریفین را به دنبال دارد و ازدیگرسو، ساختن ساختمان‌های جدید پیرامون دومسجد مقدس را که بتواند عدد زایران را درحد و اندازه چشمگیری افزایش دهد نشان می‌دهد.

 

این ساخت و سازها بدون تردید بیش از پنج سال به طول می‌انجامد و تارسیدن به آن زمان، امکانات و زیرساخت‌های کنونی مکه ومدینه، توانایی پذیرش بیش از سه میلیون زایر را ندارد.

 

همه آنها که توفیق تشرف به حج تمتع را یافته اند ازنزدیک مشاهده کرده اند که در روزهای منتهی به ایام تشریق، عده زیادی ازحاجیان که بیشتر آنها از کشور میزبان و یاهمسایگان آنها می‌باشند، امکان استقرار درهتل و یا سایر مراکز اقامتی برایشان میسر نمی‌شود.

 

شایان ذکر است، عربستان همه ساله درفصل حج، کمتر از دومیلیون روادید برای حاجیان سایر کشورها صادر می‌کند واازخود این کشور اعم ازشهروند ومهاجر نیز هرسال 500 هزار نفر می‌توانند درآیین حج تمتع شرکت کنند که این عدد درسال هایی که با «حج اکبر» مقارن می‌شود افزایش می‌یابد./920/د102/ی

ارسال نظرات