۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۳۱۶۶۷
شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان؛

وظایف اسلامی دارای دو بُعد فردی و اجتماعی است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان وظایف اسلامی را دارای دو بُعد اجتماعی و فردی دانست که نگرش و عمل یک مسلمان نسبت به هر دو بخش باید یکسان باشد.
شرح دعای روز چهارم رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِي فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وَ أَوْزِعْنِي فِيهِ لِأَدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِي فِيهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِين» بیان داشت: خدايا در اين ماه براى برپا داشتن امرت نيرومند ساز مرا، و شيرينى ذكرت را به من بچشان، و اداى شكرت را به من الهام فرما، و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار، اى بيناترين بينندگان.

 

وظایف فردی و اجتماعی یک مسلمان

استاد سطح عالی حوزه خراسان گفت: در این دعا چهار خواسته مطرح شده است که ابتدا می گوئیم پروردگارا در این روز مرا در بپا داشتن فرمانت یاری نما هر انسانی با توجه به شرائط و موقعیت های خود از سوی خداوند متعال وظایفی دارد این وظایف به دو بخش تقسیم می شود بخش اول وظایف فردی و بخش دوم وظایف اجتماعی است.

 

وی افزود: انسان مومن باید در وهله اول وظیفه خود را به درستی شناخته و در مرحله بعد آنرا به انجام برساند کمال هر فردی در آنست که در هر دو بخش کوشا باشد و هیچیک را فرو گذار نباشد زیرا دین اسلام جامع بین هر دو جهت است.

 

وی ادامه داد: اسلام هم نماز و روزه و تلاوت قرآن و بیداری شب دارد هم جهاد و سیاست و حکومت دارد مومن وظیفه شناس آنست که در هر روز هر دو بخش وظایف اسلامی خویش را درست تشخیص داده و عمل کند.

 

نگرش صحیح به اسلام

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: کم نیستند کسانی که بر این باورند که اسلام تنها زهد و عبادت است نه چیز دیگر، گویا این گروه سخن دلنشین پیامبر اسلام را نشنیده اند که فرمود: هر کس در حالی باشد که نسبت به امور مسلمین بی توجه باشد مسلمان نیست در قبال این گروه افرادی هستند که تنها بُعد اجتماعی اسلام را می نگرند و به اخلاق و عبادات الهی بی توجهند که این هم صحیح نیست. کوتاه سخن آنکه نباید به شریعت الهی با یک چشم نگریست.

 

وی در بیان خواسته دوم در دعای امروز گفت: خواسته دوم آنکه خداوندا در این روز شیرینی یاد خودت را به من بچشان! همانگونه که ذائقه انسان طعم شیرینی خوردنی ها را احساس می کند روح انسان نیز دارای ذائقه خاص خود است و برای خود شیرینی هایی دارد یاد پروردگار درکام روح شرین است البته این احساس وقتی به انسان دست می دهد که از مقربان درگاه الوهیت شده باشد محبت الهی در وجودش موج زند در این صورت یاد محبوبش از هرچیزی برای او شیرین تر است.

 

اعتراف به عجز از شکرگذاری

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در بیان فراز سوم دعا گفت: درخواست سوم در دعا این است که بارالها! در این روز به من توفیق سپاسگذاری از خودت را عنایت فرما! نعمت های بی کران الهی مستلزم شکرگذاری از حضرت حق است ولی کیست که بتواند این وظیفه را آنچنان که شایسته است انجام دهد آری به قول شاعر شیرین سخن  شیراز از دست و زبان کی برآید * کز عهده شکرش بدر آید!

 

وی افزود: در روایت است که حضرت موسی(ع) به پیشگاه خداوند متعال عرضه داشت خدایا من هرگز  نمی توانم شکر تو را به جای آورم! خداوند فرمود ای موسی هم اینک که اقرار به عجز خود از ادای شکر من  نمودی شکر مرا به جای اوردی!

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی درپایان بیان داشت: چهارمین درخواست بنده در این دعا این است که معبودا! مرا در این روز با حمایت خود از گزند حوادث حفظ فرما! انسان در برابر حوادث موجودی ناتوان و ضعیف است که هر روز تند باد حوادث او را تهدید می نماید بهترین پناهگاه برای او قدرت بی پایان الهی است.

 

وی افزود: پناهی که مغلوب هیچ قدرتی نمی شود همان قدرتی که پیامبران خویش را بر مستکبران غلبه داد و همان قدرتی که لشگریان فیل سوار را با پرندگان ابابیل نابود ساخت! آری بزرگ ترین سرمایه مؤمن توکل اوست. بر این اساس می گوئیم ای قادر یکتا! ما را در پناهد خود از هر گزندی حفظ فرما!/301/933/ب1

ارسال نظرات