۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۹۷۳۰۳
در مسیر پیروزی‌(13)؛

سفر امام از سامرا به کربلا؛ نهضت ما ریشه در کربلا دارد / 16 مهر 1344

مجید قنبری
امام
خبرگزاری رسا، پانزدهم مهر 1344، امام خمینی(ره) با جمع زیادی از روحانیونی که در کاظمین به استقبال ایشان آمده بودند، وارد سامرا شدند.

در سامرا انبوهی از برادران سنی و شیعه همراه با علما و روحانیان خود، به استقبال امام شتافتند و با شعار «یعیش الخمینی ـ فلیسقط الشاه» مقدم او را گرامی داشتند. همچنین مجلس جشنی به مناسبت ورود او به سامرا در مدرسه مرحوم میرزای شیرازی (اعلی الله مقامه) برگزار کردند که در آن علاوه بر مقامات روحانی و شماری از طبقات مختلف مردم بعضی از مقامات دولتی نیز شرکت داشتند. در این جشن باشکوه یکی از علمای بزرگ اهل تسنن در سامرا به نام شیخ سعید البدری سخنان با ارزشی در مدح امام ایراد کرد.

عصر روز جمعه شانزدهم مهم 1344 امام خمینی همراه با شهید سید مصطفی و شماری از علما و روحانیان عازم کربلا شد. در سی کیلومتری شهر کربلا در قصبه «مسیب» نزدیک پانصد نفر از علما و محصلان علوم اسلامی کربلا و نجف و شماری از مردم به استقبال امام شتافته بودند. امام با دیدن استقبال کنندگان از ماشین پیاده شد و به میان مردم رفت. پس از چند دقیقه دیدار، امام در ماشینی که اهالی کربلا آن را با گل پوشانده بودند سوار شد و در حالی که بیش از چهل دستگاه ماشین سواری و اتوبوس او را همراهی می‌کرد به طرف کربلا حرکت کرد.

بلندگوی حرم امام حسین ورود امام را تبریک می‌گوید

هنگام ورود به کربلا بلندگوی صحن مطهر امام حسین علیه السلام به صدا در آمد و ورود امام خمینی را به پیشگاه شهید کربلا حضرت حسین بن علی علیهما السلام و عموم اهالی آن شهر مقدس تبریک گفت و رو به آستانه حضرت امام حسین علیه السلام گفت: «امروز یکی از فرزندان فداکارت که به پیروی از راه و فکر تو قیام کرده و آوارگی کشیده به حضورت می‌آید» آنگاه خطاب به امام خمینی گفت: «ای مجاهد!، ای قائد! به شهر جدت حسین خوش آمدی».

در همین حال در مدخل شهر کربلا پشت صحن حضرت ابوالفضل علیه السلام و درب صحن حضرت سیدالشهداء علیه السلام چندین رأس گوسفند از طرف اهالی شهر قربانی شد.

نماز جماعت در حرم سید الشهدا به امامت امام 

در ساعت 5 بعد از ظهر روز مزبور امام خمینی در برابر صحن حضرت امام حسین از ماشین پیاده شد و به اتفاق شماری از مستقبلین، به حرم مشرف شد، پس از زیارت، نمازمغرب و عشا را بنا به درخواست آقای سید محمد شیرازی به جای او در صحن مطهر برگزار کرد و انبوهی از روحانیان و مردم به او اقتدا کردند. پس از پایان نماز آقای شیرازی از طرف اهالی کربلا از امام خواست که اقلا برای یک هفته در کربلا توقف نماید. این درخواست از طرف او پذیرفته شد و مدت یک هفته که در کربلا توقف داشت نماز را به جای آقای شیرازی با جماعت برگزار می‌کرد.

آیة الله سید محمد شیرازی شخصیت اول کربلا بود و فعالیت زیادی درباره وقایع ایران و تبعید حضرت امام انجام می داد. آقای شیرازی قبلا منزلی را هم برای سکونت حضرت امام و همراهانش در نظر گرفته بود.

حضور امام خمینی در کربلای معلا و زیارت سید و سالار شهیدان، انسان را به یاد جملات معروف ایشان می اندازد«نهضت ما ریشه در فرهنگ امام حسین علیه السلام و کربلا دارد،» «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

شادی مردم و روحانیون عراق

در شب اول ورود امام به کربلا در اقامتگاه او نزدیک به پانصد نفر از روحانیان و مردم اطعام شدند و جشن با شکوهی به مدت سه روز در کربلا برگزار شد و اشعار و قصاید زیبایی در مدح او و نهضت اسلامی ایران سروده و خوانده شد.

مردی با اخلاص، مردی با سیاست

گفته شده است که همزمان با ورود امام به کربلا عکس او را در بازار پخش کرده بودند. و امام رسما دستور منع این کار و جمع کردن عکس‌های پخش شده را داده بودند. نیز گفته‌اند که از سوی امام با بلندگو اعلام کردند که «علیه هیچ دولتی شعار ندهند».

البته دستور جمع کردن عکس‌ها از روحیه خداجوی امام شگفت‌انگیز نیست زیرا امام هماره از این گونه کارها دوری می‌گزیده و از آن نفرت داشته و دارد. اما درباره دستور امام مبنی بر آن‌که «علیه هیچ دولتی شعار ندهند» در صورتی که که صحت داشته باشد ـ نشان دهنده تاکتیکی است که امام همیشه در زندان و تبعید جهت اغفال دشمن به آن اهمیت ‌داده و مبادرت می‌ورزیده است. امام با به کار بردن این تاکتیک، خواسته است به رژیم ایران وانمود کند که روحیه و اندیشه و برنامه گذشته را ندارد تا رژیم شاه را بر آن دارد که بدون دلهره و دغدغه با بازگشت او به ایران موافقت کند.

سرکنسولگری ایران در کربلا طی گزارشی به ایران آورده است:
« از هنگام ورود آقای خمینی به کربلا که قریب 48 ساعت می‌گذرد این طور استنباط می‌شود که نامبرده سعی دارد نظام و آرامش را در بین اطرافیان حفظ و تا حد امکان از انتقاد خودداری گردد. و حتی به دیگران که همیشه در پی فرصت مناسب برای ابراز احساسات خائنانه خود هستند نیز اجازه تظاهرات نداده است کما اینکه یکی از طلاب به نامبرده نزدیک شده و با صدای بلند می‌گوید آیا اطلاع دارید آقایان آیت‌الله زنجانی و آیت‌الله سید احمد مستنبط ربع قرن سلطنت اعلیحضرت را تبریک گفته‌اند؟ (موضوع گزارش محرمانه شماره 173 مورخ 14/7/1344 به سفارت کبرای شاهنشاهی در بغداد) نامبرده در پاسخ می‌گوید: به جای این قبیل حرف‌ها بهتر است که سکوت اختیار نموده و از کسی غیبت نکند»

به سوی نجف

توقف یک هفته‌ای امام خمینی در کربلا تقریبا به زیارت و دید و بازدید با علما و مقامات روحانی کربلا گذشت. و بعد از ظهر روز جمعه 23 مهر 44 در حالی که شماری از علما و روحانیان کربلا به عنوان بدرقه او را همراهی می‌کردند به سوی نجف اشرف حرکت کرد.


منابع

1 ـ پرونده امام‌، جلد 13، سندهای شماره 144-143،
2 ـ نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، ج2،
3 ـ خاطرات آیة الله خاتم یزدی چاپ 1381 مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
ارسال نظرات