ملت ایران حفظ و حراست از انقلاب را وظیفه خود میدانند

حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن سی و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی ایران را معجزه خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران نظام شاهنشاهی 2500 ساله را سرنگون کرد.
وی افزود: نظام شاهنشاهی همچون شجره خبیثهای چنان در اعماق وجود مردم ریشه دوانده و در نظر مردم به عنوان خدای روی زمین تلقی شده بود که شعارهایی همچون خدا، شاه و میهن را بر روی دیوارها و در نشریاتشان مینوشتند که این خود جلوهگر نوعی تثلیث در مسیحیت بود.
حجتالاسلام والمسلمین بطحایی با بیان اینکه سرنگونی رژیمهای مستبد و خودخواه سنت خداوند متعال است به دو قاعده امهال و استدراج در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: امهال یعنی مهلت دادن به کسانی که در حال تاخت و تاز هستند که به تدریج و آرام آرام برای عبرت دیگران سرنگون میشوند.
وی خاطرنشان کرد: نظام شاهنشاهی در ایران از همه نظامهای امروز دنیا سابقهدارتر و ریشهدار تر بود تا جایی که محمدرضا برای نشان دادن عظمت و دیرپایی سلطنت جشن دو هزار و پانصد ساله را برگزار کرد و مجسمه کوروش را در میدان سعدی تهران و همچنین در این امتداد که از خیابان انقلاب شروع میشد، مجسمه و ماکتهای سلاطین را و در آخر مجسمه خود را نصب کرد.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه شاه با این کار اینگونه جلوه داد که نظام پهلوی از کورش شروع شده و به امروز ختم میشود و اینکه حکومت این خاندان شاهنشاهی شاهنشاهی است، به حقه رضاشاه در نامگذاری خود و فرزندانش به اسم رضا اشاره کرد و اظهار داشت: وی میخواست اینگونه در اذهان مردم جلوه دهد که خاندان پهلوی کمربسته امام رضا(ع) هستند.
وی با بیان اینکه اگر خدای متعال انسان را به خود واگذار کند، انسان به دست خود زمینه سقوطش را رقم میزند، ادامه داد: شاه زمینه سرنگونی خود را با عوض کردن تاریخ هجرت به تاریخ شاهنشاهی و حذف قسم خوردن به قرآن در مجلس و حتی با اعلام رسمی این مطلب که اسلام و دین در نظام وی نقشی ندارد، فراهم کرد.
حجتالاسلام والمسلمین بطحایی به مطرح شدن انجمنهای ایالتی و ولایتی از سوی شاه و موضعگیری حوزه در این زمینه اشاره کرد و گفت: حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و از همه مهمتر امام خمینی(ره) تندتر از همه در مقابل این حرکت شاه موضع گرفتند و ایستادند و در حقیقت تودهنی محکمی بود که به نظام شاهی وارد شد.
وی با اشاره به اعتراضهای پیدرپی حوزههای علمیه به ویژه طلاب مدرسه فیضیه، اقدام شاه در سرکوب کردن طلاب را قائله بسیار خطرناکی خواند که از سوی محمدرضا انجام شد و گفت: امام تا پیش از این ماجرا در حوزه و پیش خواص شناخته شده بود اما توده مردم و جامعه از ایشان شناختی نداشتند و ایشان هم اصراری بر این نداشت اما قضیه فیضیه سبب دست به قلم شدن ایشان شد و اصطلاح شاه دوستی را برابر با طلبهکشی، تخریب و جسارت به مقدسات دین قرار داد.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه اطلاعیه امام مانند بمب در سطح جامعه به ویژه در میان بازاریهای تهران صدا کرد، اظهار داشت: متفکران، اندیشمندان و متحجرین هم به سمت امام راحل کشیده شدند و آرام آرام حرکاتی به وجود آمد تا اینکه آمدن شاه در 6 بهمنماه 42 به قم و موضع قاطع قم، اخم بسیار معناداری را به شاه نشان داد.
حجتالاسلام والمسلمین بطحایی از موزه عبرت به عنوان سندی برای مجاهدت روحانیان نام برد و با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی ایران، افزود: حوزه پس از جسارت شاه و حرکت وی به سمت قم، رسماً وارد میدان شد و البته با ارتباط خواص مردم با امام و روحانیت، جبهه مبارزه سنگینی را علیه شاه شروع کرد.
وی با بیان اینکه امام و پیروان خط امام معتقد به سرنگونی شاه و برخی که ملاحظهکار بودند، چنین اعتقادی نداشتند، نقش روحانیت را در مبارزه با رژیم شاهنشاهی نقشی علمی و دینی دانست و گفت: در مبارزه ملت ایران علیه محمدرضا پهلوی، علم با دین توأم شد و چنان انگیزهای به مردم داد، که سرنگونی شاه را حتمی میکرد.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم به سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم اشاره کرد و با بیان اینکه ایشان شاه را به خاطر جسارت به مقدسات و نادیده گرفتن آن محکوم کرد، ابراز داشت: روحانیت قلب تپنده هر ملتی است که اگر این قلب جریحهدار شود، ملت را تاب تحمل نخواهد ماند که در قضیه اقدام شاه و توهین به مقدسات قلوب روحانیت جریحهدار شد.
وی با اشاره به نقش انگیزههای مذهبی برای سرنگونی شاه، ابراز داشت: روحانیت در رأس قیام انقلابی مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی، با ابزار علم جلو افتاد و مردم هم پشت روحانیت ایستادند و همانطور که شاهدیم از ابتدا تاکنون نیز به دنبال امامشان ایستادهاند و حفظ و حراست از انقلاب را وظیفه خود میدانند. /920/ت301/ص