۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۹۷۲۱۳
آیت‌الله جوادی آملی:

آثار نورانی دهه فجر در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی ظهور کرده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: آثار نورانی دهه فجر انقلاب اسلامی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی ظهور کرد و آنچه که در تونس، مصر، یمن، الجزایر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی مشاهده می‌شود به برکت خون‌های پاک شهیدان انقلاب اسلامی است.
آيت الله عبدالله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس اخلاق که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام، به فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: آثار نورانی دهه فجر انقلاب اسلامی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی ظهور کرد و آنچه که در تونس، مصر، یمن، الجزایر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی مشاهده می‌شود به برکت خون‌های پاک شهیدان انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: امیدواریم ذات اقدس اله همه این قیام‌های مردمی را به مرحله نهایی‌اش که اسلامی شدن این کشورهای اسلامی و عربی است محقق کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم در بخش دیگری از فرمایشات خود به تفسیر نامه دهم امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه پرداخت و افزود: پس از جریان کشته شدن عثمان، معاویه پیراهن عثمان را بهانه کرد و معاذالله امیرالمومنین علیه السلام را متهم کرد که از حق حمایت نمی‌کند و به این وسیله زمینه شورشی را فراهم کرد.

وی گفت: نامه‌هایی بین معاویه و امیرالمومنین علیه السلام رد و بدل شد که معاویه برای فریب مردم، در تمامی این نامه‌ها، امیرالمومنین علیه الاسلام را به رعایت تقوای الهی دعوت کرده بود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ به نامه معاویه، ضمن اینکه همه مسائل توحیدی و اخلاقی را حق می‌دانند، از راز و رمز خانوادگی معاویه و سوابق جاهلی و سوء نیت او پرده بر می‌دارد و آنگاه مسائل مربوط به سیاست را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از نامه‌های معاویه به امیرالمومنین علیه السلام که در آن نامه به وجود مبارک امام علی علیه السلام پیشنهاد جنگ داده بود، اظهار داشت: امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ به نامه معاویه، با ارسال نامه‌ای معارف اولیه و شخصیت خودشان را ذکر کردند و سپس دودمان معاویه و سوابق آنها در قبل و بعد از اسلام را تشریح کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: امیرالمومنین علیه السلام در این نامه فرمودند، اگر روزی حجاب‌ها و جلال و جمال ظاهری برداشته شود چه جوابی داری؟ همین که هوی و هوس دنیا و قدرت‌های مادی او فرمان داد، تو اطاعت کردی و زمامداری تو را در پی خود کشید و به تو فرمان داد و تو نیز اطاعت کردی. در آینده ای نزدیک ممکن است کسی تو را آ‎گاه کند و یا از رفتن باز دارد، در آن زمان هیچ سپری برای نجات تو وجود نخواهد داشت، پس کناره گیری کن و آماده پاسخ دادن باش و خودت را برای رویارویی حادثه‌ای که در راه است آماده کن و اگر چنین نکنی من اعلام می‌کنم که تو چه در پیش داری.

وی در ادامه تفسیر این بخش از نامه امیرالمومنین علیه السلام اظهار کرد: اگر معاذالله مرگ، پوسیدن بود و انسان بعد از مرگ می‌پوسد، که قرآن کریم فرمود هرگز اینچنین نیست که از مرگ خبری نباشد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: گاهی شیطان لباس احرام به تن می کند و اطراف صحنه دل می‌رود و منتظر است که در درون صحنه دل راه پیدا کند اما مردان الهی کسانی هستند که از کار شیطان مطلع می‌شوند و فورا آن را از اطراف صحنه دل بیرون می‌کنند.

وی تصریح کرد: امیرالمومنین علیه السلام در ادامه این نامه خطاب به معاویه فرمودند، شیطان تو را به بند کشیده و آرزوى خود را در درون تو محقق می‌کند و در سراسر وجود تو چون روح و خون در جریان است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که انسان را از خطر نجات می‌دهد توجه به مرگ است، اظهار داشت: مهم‌ترین عاملی که انسان را آلوده می‌کند نیز بی‌توجهی به معاد است.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام در بخش دیگری از این نامه برای معاویه این گونه نوشتند که ای معاویه، مرا به جنگ دعوت کردی. مردم را از جنگ معاف کن و بیا با همدیگر بجنگیم تا در صحنه جنگ همگان بفهمند که قلب کدامیک از ما را زنگ گناه تیره کرده و پرده غفلت بر دیدگانش افتاده است.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: امیرالمومنین علیه السلام همچنین در این نامه، خودشان را معرفی کردند و فرمودند که من ابوالحسن هستم. جد مادری و دایى و برادرت را در جنگ بدر، من کشتم. آن شمشیر هنوز با من است و با همان جرات با دشمن می‌جنگم. من دین و پیامبرم را عوض نکردم، شما دینتان را عوض کردید، اما هنوز همان دین را دارم. دین ما آن است که شما تا قدرت داشتید در برابر آن جنگیدید و وقتی قدرت از شما گرفته شد با کراهت و منافقانه وارد شدید.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام همچنین به قتل عثمان اشاره کردند و در این نامه نوشتند، تو که خونخواهى عثمان را طلب می‌کند، مى‌‏دانى که چه کسانی عثمان را کشتند، پس اگر به خونخواهی او آمدی، می‌دانی که منشا آن کجاست و به همان جا برو.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: امیرالمومنین علیه السلام قبل از قراردادن قرآن‌ها بر سر نیزه‌ها، از این عمل لشکریان معاویه خبر داشتند، به گونه‌ای که در ادامه نامه معاویه این مسئله را پیش بینی کرده بودند و نوشتند: من یک جنگ را پیش بینی می‌کنم که تو همانند شتری که زیر بار عظیمی خم می‌شود، در این جنگ فرسوده می‌شوی و سپاهیانت سرنگون می‌شوند و تو قرآن را بهانه می‌کنی و مرا به کتاب خدا دعوت می‌کنی، در حالی که جمعیتی که در اختیار تو هستند یا کافرند و یا با من بیعت کردند و این بیعت را نقض کردند./917/د102/ص
برچسب ها: خبرگزاری رسا،‌
ارسال نظرات