۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۹۵۷۹۰
مدیر رادیو معارف؛

تبیین آرمان ها و اندیشه های ولایت، بخشی از رسالت خواص است

خبرگزاری رسا ـ مدیر رادیو معارف گفت: تبیین راه کارهایی که دشمن برای فساد جامعه دارد، تبیین آرمان ها و اندیشه های ولایت، تبیین تئوریک مبانی نظام و رابط بودن بین امام و امت بخشی از رسالت هایی است که خواص به عهده دارند.
حجت الاسلام لطفي نياسري زييس راديو معارف


حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر، مدیر رادیو معارف، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: هدایت فکری جامعه به طرف صلاح و راه درست، مقابله با نقشه های دشمنان و روشنگری در جامعه، تبیین راه کارهایی که دشمن برای فساد جامعه دارد، تبیین آرمان ها و اندیشه های ولایت، تبیین تئوریک مبانی نظام و رابط بودن بین امام و امت بخشی از رسالت هایی است که خواص به عهده دارند.

وی در ادامه افزود: خواص و نخبگان جامعه در هر عصر و زمانی رسالت های ثابتی بر عهده دارند و این گونه نیست که بگوییم رسالت خواص در عصر امام حسین(ع)، حضرت امام حسن مجتبی(ع) یا عصر کنونی متفاوت بوده است.

حجت الاسلام لطفی نیاسر با بیان این که در جامعه ولایی خواص به کسی گفته می شود که دارای روشن‌بینی، آگاهی و فهم باشد اظهار داشت: عوام در جامعه امروزی ما رسالت های خاص خود را به عهده دارند و لازم است تلاش کنند خود را به طبقه خواص برسانند.

وی با اشاره به تعریف نظام های سیاسی از خواص خاطر نشان کرد: برخی از نظام های سیاسی خواص را کسانی می دانند که دارای مقام و عنوان هستند؛ در فتنه سال 88 توده های مردم که بر اساس این تعریف جزو عوام بودند از برخی افراد که بر اساس همان تعریف جزو خواص بودند جلو افتادند.

مدیر رادیو معارف نشناختن حق از سوی خواص را امری محال دانست و یادآور شد: بر اساس آیاتی از قرآن که اموال و فرزندان را فتنه می خواند، حب فرزند و نزدیکان به جای حب خدا موجب چرخش برخی از خواص از موضع حق می شود تا جایی که درباره زبیر این گونه می خوانیم «زبیر همواره از اهل بیت بود تا زمانی که فرزندش عبدالله بزرگ شد».

وی دنیا طلبی را از دیگر عوامل چرخش خواص از موضع حق دانست و تأکید کرد: دنیا طلبی از دیگر عواملی است که موجب چرخش خواص از موضع حق می شود، به این معنا که حق را می شناسند اما حب دنیا مانع از بیان حق و گرویدن به آن می شود.

حجت الاسلام لطفی نیاسر ادامه داد: به طور مثال حضرت امام حسین(ع) عمر سعد را به صورت ویژه دعوت به حق می کند و در جایی به او می فرماید «تو از گندم ری نخواهی خورد» اما عمر سعد که از کودکی حضرت امام حسین(ع) را می شناسد و می داند کلام ایشان حق است در پاسخ می گوید «اگر گندم ری را نخورم، جو آن را خواهم خورد».

وی حسادت و کینه را از دیگر عوامل چرخش خواص از موضع حق دانست و گفت: خود بزرگ بینی، کینه و حسادت موجب چرخش برخی از خواص از موضع حق می شود، این افراد خود را با ولی جامعه مقایسه می کنند و در خیال خود می پندارند که من در مقام و موقعیت هایی بوده ام که ولی جامعه نبوده است و همین مسأله موجب می شود که حق را نپذیرند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: به طور مثال سعد بن ابی وقاص، خود را با حضرت علی(ع) مقایسه می‌کرد و می‌پنداشت به دلیل این که سردار قادسیه و عضو شورای شش نفره بوده از علی(ع) برتر است یا عبدالله بن زبیر به دلیل کینه ای که از اهل بیت(ع) دارد، هیچ گاه حق را یاری نمی کند.

حجت الاسلام لطفی نیاسر با اشاره به افرادی همچون سلیمان بن صرد خزاعی و مختار ثقفی یادآور شد: تعلل و عدم همراهی با حق در زمان مناسب و زمان نشناسی از دیگر عوامل چرخش خواص از موضع حق است.

وی ادامه داد: عبدالله بن عمر به دلیل نداشتن درک درست از ولایت دچار خسران می شود و این همان فردی است که روایت معروف «هر کس امام زمان خود را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است» را از پیامبر(ص) نقل کرده است.

مدیر رادیو معارف اضافه کرد: عبدالله بن عمر با حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیعت نمی کند و با فردی همچون حجاج بن یوسف ثقفی بیعت می کند و حجاج چون می داند این شخص فردی جاهل است و مفهوم ولایت را درک نکرده است پای خود را دراز می کند و به او می گوید«کسی که با دست علی(ع) بیعت نکند باید با پای من بیعت کند».

وی با اشاره به حدیث مشهور «کن فی الفتنه کابن اللبون» از حضرت علی(ع) بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خبرگان فرمودند «فتنه نباید از ما سواری بگیرد، نه از سکوت ما سواری بگیرد نه از کلام ما».

حجت الاسلام لطفی نیاسر با اشاره به سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: حضرت آیت‌الله جوادی در ذیل مباحث تفسیری در بحث فتنه می فرمایند «وقتی فتنه پیش می آید برخی با کلامشان فتنه کرده و دشمن را یاری می کنند و برخی دیگر که باید به آنان باطل اخرص گفت، با سکوتشان فتنه را یاری می کنند».

وی یادآور شد: حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه می دهند« تأثیر فتنه با کلام و فتنه با سکوت که فتنه با کلام را تقویت می کند هر دو باطل است و در یک جایگاه از بدی قرار دارد»./919/ت301/ع

ارسال نظرات