۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۹۵۵۵۱
انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار می‌کند؛

بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محمدرضا جعفری

خبرگزاری رسا ـ بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محمدرضا جعفری از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
آيت الله محمدرضا جعفري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم به پاس زحمات علمی متکلم اندیشمند و فقیه اهل بیت‌‌(ع)، آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا جعفری، بزرگداشت چهلمین روز در گذشت آن مرحوم را برگزار می‌کند.

براساس این گزارش، مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله جعفری، پنج‌شنبه 23 دی‌ماه از ساعت 18 در مسجد حضرت خدیجه‌‌(س) به نشانی قم ـ میدان معلم برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری در خانواده‌ای روحانی که سابقه آن به حدود قرن دهم هجری می‌رسد در صبح روز جمعه هفتم شوال سال 1350 قمری و در شهر نجف اشرف به دنیا آمد.

وی تا سن 14 سالگی تحت تربیت پدر بزرگوارشان آیت‌الله شیخ نصرالله اشکوری پرورش یافت و از همان اوان جوانی به ذهنی سرشار و قوه حافظه بالا معروف و مشارُ بالبنان بود. دروس حوزوی نظیر عربی، منطق، فلسفه ، فلکیات، نجوم ، فقه و اصول را نزد اساتید مبرز حوزه نجف با موفقیت گذرانید و در همین ایام به فراگیری زبان انگلیسی و فرانسه پرداخت و بعدها زیر نظر ایشان کتاب اصول کافی، عقاید صدوق و چند کتاب دیگر به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد.

مرحوم آیت‌الله جعفری دروس خارج حوزه را نزد حضرت آیت‌الله حاج سید ابوالقاسم خویی و آیت‌الله سید محمد روحانی با موفقیت گذرانید. در سال 1379 هجری قمری در حوزه نجف اشرف تشکیلاتی در زمینه اداره حوزه تشکیل شد که آن مرحوم یکی از اعضای فعال آن بود و در مجله‌ای به نام الاضواء که متعلق به این تشکیلات بود فعالیت می‌کرد.

وی همچنین در دانشگاه کلیة‌الفقه نجف به مدت 7 سال به تدریس تاریخ اسلام، اصول عقاید، اصول فقه و تفسیر پرداخته و پس از آن در سال 1392 هجری قمری مجبور به ترک اجباری از حوزه نجف گردید و بعد از آن در تهران رحل اقامت افکند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در طول بیش از 38 سال حضور در تهران در موسسه جهانی خدمات اسلام که به جهت شناساندن اسلام و مذهب شیعه امامیه تشکیل یافته بود حضور فعال داشت. در همین برهه کتاب‌های اصول کافی، نهج البلاغه، المیزان، عقاید صدوق، اقتصادنا، نظام حقوق زن در اسلام با نظر ایشان به زبان انگلیسی چاپ و منتشر شد.

وی افزون بر این خدمات، با تشکیل کلاس‌هایی در زمینه کلام، تاریخ اسلام، نقد فلسفه غرب، تفسیر و علم کلام جدید به تربیت ده‌ها شاگرد پرداخت. نوآوری در نظرات تاریخ اسلام ایشان مورد توجه محققان حوزه علمیه قرار گرفت و وسعت تحقیقات، دقت‌نظر و کتابخانه معظمی مشتمل بر بیش از سی هزار جلد کتاب در زمینه علوم اسلامی به زبان‌های فارسی­، عربی و انگلیسی از وی، محققی بی‌بدیل ساخته بود.

مرحوم آیت‌الله جعفری در سامان دادن به تحقیقات متعددی دخیل بود که از آن جمله می‌توان به موسوعة‌الامام الحسین در بیست جلد و بیش از 15 هزار صفحه، اشاره کرد. تاریخ علم کلام، طبقات متکلمی الشیعه، السقیفه، فدک، تعلیقات و شرح کتاب اصول کافی به زبان انگلیسی، رساله فی الغدیر، رساله فی المعنی المولا، تعلیقات بر طبقات اعلام الشیعه مرحوم آشیخ آقا بزرگ تهرانی، تحقیق و تعلیق بر کتاب خلاصه الاقوال علامه حلی، تحقیق درباره هشام ابن حکم، تحقیق در باره فرقه اسماعیلیه و بحث و تحقیق در باب تحریف قرآن از جمله آثار وی است.

از خصوصیات بارز مرحوم آیت‌الله جعفری دفاع از مبانی امامیه و نقد و بررسی آرا و شبهات بود و شدت علاقه وی به مولایش حضرت علی‌‌(ع) و ائمه معصومین‌‌(ع) سبب شد که منزل خود را بیش از چهل سال به عنوان مرکزی برای عزاداری و عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت قرار دهد. سر انجام این پژوهشگر حوزه علمیه پس از بیماری طولانی در روز عید غدیر، به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات