سیستم ساماندهی پژوهش کشوری راهاندازی شود
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، حجتالاسلام علیاکبر عبدالاحدیمقدم با اشاره به موازیکارهای فراوان در حوزه پژوهش کشور بیان داشت: برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه مالی، انسانی و زمانی باید سیستمی جامع برای ساماندهی برنامههای پژوهشی طراحی شود.
وی به ذکر برخی از موازیکاریهای صورت گرفته در این عرصه پرداخت و گفت: پژوهشهایی با صرف زمان طولانی و هزینه مالی در یک سازمان صورت گرفته است در حالیکه بعداً مشخص شده است که همان پژوهش قبلاً در سازمان دیگری انجام شده است و جالبتر اینکه هر دوی این سازمان ها با بهانههای مختلفی از ارائه نتایج پژوهش به محققان خودداری میکردند.
حجتالاسلام عبدالاحدی مقدم به ذکر تعریف اصطلاحی پژوهش پرداخت و بیان داشت: پژوهش بررسی یک موضوع یا مسئله به صورت علمی و روشمند که گاهی منجر به نوآوری و زمانی دیگر به حل یک مسئله یا موضوع میپردازد است که بر اساس این تعریف باید گفت که پژوهش همیشه منجر به نوآوری نمیشود زیرا برخی افراد معتقدند که پژوهش همیشه باید با نوآوری همراه باشد.
معاون پژوهشی موسسه ولاء منتظر با اشاره به شاخههای پژوهش اظهار داشت: پژوهش به سه بخش بنیادی، توسعهای و کاربردی تقسیم میشود که در تمام این سه بخش ضرورت پژوهش جلوگیری از هدر رفت سرمایههای انسانی، مالی و زمانی است.
وی با مقایسه وضعیت پژوهشی کشور با استانداردهای جهانی تصریح کرد: با وجود پیشرفتهای چشمگیر کمی و کیفی پژوهشی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران دولت نهم و دهم بررسی آمار نشان از فاصله قابل توجه پژوهش کشور با استانداردهای جهانی دارد.
اهمیت به پژوهش عامل توسعه کشورهای پیشرفته دنیا
حجتالاسلام عبدالااحدی مقدم با ذکر برخی از آمار وضعیت پژوهش در کشور و جهان گفت: میانگین نسبت پژوهشگر در جهان 2 هزار و 500 نفر به ازای هر یک میلیون نفرجمعیت است، در حالی که این آمار در کشور 250 نفر به ازای هر یک میلیون نفر میرسد.
وی با اشاره به دیدگاه مسولان کشورهای جهان نسبت به امر پژوهش خاطرنشان کرد: تفاوت جوامع پیشرفته با کشورهای جهان سوم در توجه به مقوله پژوهش است، به عنوان مثال در کشوری مانند ایران بودجه مصوب پژوهش کشور نیم درصد تولید ناخالص ملی است در حالیکه این رقم در کشورهای پیشرفته پنج درصد است.
معاون پژوهشی موسسه ولاء منتظر ادامه داد: بررسی میزان مقالات منتشر شده ایرانیان در ISA یکی دیگر از راههای پی بردن به فاصله وضعیت پژوهش کشور با معیارهای مطلوب جهانی در مقایسه با آمار جمعیتی مردم، تعداد دانشجویان و دانشآموزان کشور است.
حجتالاسلام عبدالاحدی مقدم درباره علل ضعف پژوهش در کشور گفت: فقدان نیاز سنجی مناسب، فقدان هماهنگی بین سازمانهای دستاندکار امر پژوهش و استاندارد نبودن شیوه اجرایی پژوهش از جمله عوامل اساسی وضعیت نامطلوب پژوهش در کشور است.
پژوهشهای کشوری با استانداردهای پژوهش جهانی منطبق شوند
وی راهکارهایی را برای ارتقاء وضعیت پژوهش کشور بیان کرد و اظهار داشت: استاندارد سازی شیوه پژوهش به صورتی که پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور قابل ارائه به سمینارها و کنفرانسهای بیناللملی باشند، حمایت مالی و معنوی از پژوهشگران تا نیرو و زمان پژوهشگر صرف کارهای اداری و دغدغههای مالی نشود و افزایش طرحهای تحقیقاتی برای توسعه کمی و کیفی پژوهش در بلندمدت برخی روشهای اجرایی افزایش سطح پژوهش کشور هستند.
حجتالاسلام عبدالاحدی مقدم افزود: البته گنجاندن واحدهای پژوهشی در برنامه درسی دانشجویان و طلاب نیز میتواند زمینهای برای بروز خلاقیتهای این اقشار جامعه و در نتیجه توسعه کشور باشد. /901/د102/ع