۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۹۳۶۶۲
معاون اول رییس قوه قضاییه:

اجرای حدود الهی مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون اول رییس قوه قضائیه با بیان این‌که قضاوت عادلانه نقش بسیار مهمی در امنیت ملی و افزایش اعتماد عمومی به نظام دارد، اظهار داشت: افزایش اعتماد عمومی به نظام در پرتو عملکرد مدیران نظام است.
آغاز پنجاه و يکمين دوره کارآموزي قضات روحاني در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول رییس قوه قضائیه، پیش از ظهر امروز در مراسم پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی قم با اشاره به فلسفه نهضت عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین‌(ع)، گفت: عاشورا سبب احیای دین شد.

وی برای دین سه وجود حقیقی، ذهنی و عینی را متصور دانست و افزود: جریان عاشورا برای عینیت ‌بخشیدن به دین در عرصه زندگی انسان است.

حجت‌الاسلام رییسی در ادامه با بیان این‌که حقیقت نظام اسلامی حاکمیت خدا بر مردم است، خاطرنشان کرد: حقیقت کار قضایی حاکمیت خدا بر زندگی مردم و حکم براساس ما انزل الله است.

وی آموخته‌های علمی را شرط لازم اما ناکافی برای امر قضاوت دانست و با بیان این‌که تشخیص صحیح موضوع، حکم، تناسب بین موضوع و حکم و تصمیم در رابطه با رأی از شروط اصلی و تقوا مهم‌ترین شرط قضاوت است، گفت: علما از شرط اجتهاد عدول کرده‌اند؛ اما از شرط تقوا هرگز عدول نکرده‌اند.

معاون اول رییس قوه قضائیه با بیان این‌که تعریف مسایل حقوقی بدون تعریف از جهان امکان‌پذیر نیست، به مقایسه دادرسی اسلامی با دادرسی‌های غربی پرداخت و ابراز داشت: نگاه اسلام به قضاوت و انسان با نگاه غرب متفاوت است.

حجت‌الاسلام رییسی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین نظام حقوقی مدون بدون نگاه به تعریف جامعی از بشر را میسر ندانست و تصریح کرد: اجرای حدود الهی در یک نظام قضایی اسلامی مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی است.

وی تأکید امام خمینی‌(ره) درباره ورود روحانیت به دستگاه قضا را احتیاط برای ورود ندانست؛ بلکه احتیاط در عدم ورود به دستگاه قضا و مشکلاتی که برای نظام مترتب می‌شود، دانست و اذعان داشت: اگر کسی توانایی قضاوت دارد، اما وارد آن نمی‌شود، باید بداند که سختی این احتیاط از سختی قضاوت بیش‌تر است.

معاون اول رییس قوه قضائیه، تصریح کرد: عمل به تکلیف و خواستن مدد از خداوند برای نمایان شدن حق بر کسانی که خود را برای ورود به عرصه قضاوت آماده حضور کرده‌اند، ضروری است.

حجت‌الاسلام رییسی همچنین خواستار رسیدگی به دادرسی‌های مراجعان به دستگاه قضایی شد و تأکید کرد: اطاله دادرسی یکی از نکاتی است که بر درد مراجعان به دستگاه قضایی می‌افزاید و ظلم مضاعف به اصحاب دعواست.

وی خواستار عینیت‌ بخشیدن دین در زندگی انسان شد و با بیان این‌که قضاوت عادلانه نقش بسیار مهمی در امنیت ملی و افزایش اعتماد عمومی به نظام دارد، اظهار داشت: افزایش اعتماد عمومی به نظام در پرتو کارآمدی نظام و عملکرد مدیران نظام است.

معاون اول رییس قوه قضائیه در ادامه به زمینه‌های لغزش در دستگاه قضایی اشاره کرد و با بیان این‌که کار قضایی از سخت‌ترین کارهای نظام و حکومت است، خواستار شناسایی برخی از زمینه‌های آسیب در امر قضاوت شد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات