آیت الله جوادی آملی:
صیانت از مفاهیم قرآنی راه تحقق آموزههای این کتاب آسمانی است
خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن، کتابِ صلاح و فلاح و نجاح است، حفظ الفاظ آن، تلاوت و صیانت مفاهیم آن، تعلّم و اجرای احکام فقهی و حدود آن، تحقّق عینی را به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، آیتالله جوادی آملی در پیامی به سومین همایش ملی «قرآن، سفینةالنجاه عصر» که امروز در دانشگاه تربیت معلم آذربایجانشرقی برگزار میشود، گفت: قرآن، کتابِ فلاح و نجاح است، تعلّم و اجرای احکام فقهی و حدود آن، تحقق عینی آن را به همراه دارد.
در پیام آیتالله جوادی آملی آمده است: حمد بیکران خدای را سزاست که با نزول قرآن حکیم، جامعه را از هبوط در تیه ابتذال رهایی بخشید. تحیّت بیحدّ پیامبران، بهویژه حضرت ختمی نبوّت را بجاست که با تبیین و اجرای حِکَم و احکام قرآن کریم، امّت را از سقوط در وادی بیگانهپذیری نجات دادند، درود نامحدود بر اهلبیت عصمت(ع)، مخصوصاً حضرت ختمی امامت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که همانند همتای خود؛ یعنی قرآن مجید، مآثر غیبی را فراروی سالکان صالح قرار داده و میدهند؛ به این ذوات قدسی تولّی داریم و از مخالفان لدود آنان تبرّی میجوییم.
آیتالله جوادی آملی در پیام خود به سومین همایش ملی «قرآن، سفینةالنجاه عصر» یادآور شده است: قرآن، کتابِ صلاح و فلاح و نجاح است، حفظ الفاظ آن، تلاوت و صیانت مفاهیم آن، تعلّم و اجرای احکام فقهی و حدود آن، تحقّق عینی را به همراه دارد، جوانِ آگاه و راهی طریق معرفت و سالکِ صراط محبّت، میکوشد تا معالی قرآن را با معارف عترت طاهرین(علیهمالسلام)، معارج خویش سازد و با عروج به اوج تعبّد در ساحت قدس ربوبی، دست رد به سینه نامحرم غربی و شرقی، داخلی و خارجی بزند و پاسداشتِ خون پاک شهیدان فراموشش نشود.
در ادامه پیام آمده است: ضمن تهنیت و تقدیر از حضور مشتاقانه شرکتکنندگان در همایش وزین قرآنی و تشکر از سعی بلیغ و خالصانه برگزارکنندگان آن، توجّه علاقهمندان قرآن و عترت به چند نکته پیرامون اهتمام به فراگیری و حفظ قلبی و امتثال عینی آن جلب میشود:
1. کلمات دلنواز الهی در قرآن
قرآن، کلام متکلّمی است که هماره سخن میگوید و اگر گوش جان کسی شنوا باشد، کلمات آهنگین و دلنواز الهی را میشنود و با تمام وجود هنگام شنیدنِ ندای ?یا أیّها الذین امنوا... لبیک میگوید و لذّت تکلّم خدا را بر هر لذّتی ترجیح میدهد و کامیابی اطاعت از آن را بر هر التذاذی مقدم میدارد، زیرا هم محتوای کلام بیمثیل است و هم اثرِ تکلّم بینظیر، آری! شبیه سخن خدای بیندید را چشمی ندید و گوشی نشنید:
نگ در گفته یزدان و پیمبر زن و رو --- کانچه قرآن و خبر نیست، فسانه است و هَوَس
اول و آخر قرآن ز چه «با» آمد و «سین» --- یعنی اندر رهِ دین رهبر تو قرآن بس
2. تبیین پیوند انسان و جهان پیرامون
قرآن، پیام پروردگاری است که پیوند علمی و عینی انسان با خود، انسان با جهان، و انسان با آفریدگار خویش را به بهترین روش روشن مینماید: (اللّه نزّل أحسنَ الحدیث کتاباً متشابهاً مثانی... ). پوینده راه تحقیق و جوینده صراط تحقّق کتابی همچون قرآن مجید نخواهد یافت، زیرا معارف پر مغز غیب را با الفاظ نغز شهادت آمیخت و صدق گفتار را با حق بودن گفته معجون ساخت. آری! متکلّم بیمانند در چنین کلامی چنان تجلّی نمود که هر طُور عقلی، محکوم به ریزش خواهد بود و هر کوه ستبر فکری مقهور به اندکاک
به ساحت قدمش نگذرد قیام فهوم --- نهاده قهر قدیمش بپای عقلْ عِقال
3. هماهنگی حکمت نظری و عملی در قرآن
قرآن، کتاب مُتقنی است که حکمت نظری توحید را با حکمت عملی اتحاد، هماهنگ کرده است، زیرا از یک سو با تعلیم برهانِ توحید، اعتقاد به مبدأ یگانه و یکتا را در جانها نهادینه نمود و از سوی دیگر، با تزکیه وجدانِ موحّدانْ، اتحاد ملّی و اعتصام به حبل متینِ ثقلین را دلمایه پیروان امام و رهبری قرار داد تا همگان همواره در تقویت نظام اسلامی کوشا باشند و در سطح محله و منطقه و بینالملل، بدون تنش و تشنّج، مدافع راستین استقلالِ دین و تمامیّت ارضی بوده، کوشش کنند: (لولا دفعُ اللّه الناس بعضهم ببعضٍ لَهُدّمتْ صَوامعُ و بیَعٌ و صَلواتٌ و مَساجدُ یُذکرُ فیها اسم اللّهِ).
4. راه عروج به اوج تعبد
وی در پایان آورده است: مجدّداً حضور همگان را ارج نهاده و از مسئولان این همایش باشکوه تقدیر میشود./935/د103/س
ارسال نظرات