۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۹۱۳۵۳
آیت الله سبحانی:

حقیقت بزرگداشت غدیر، تداوم جریان اخوت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان این‌که همایش‌های مرتبط با غدیر سبب تقریب مذاهب می‌شود، گفت: مسلماً افراد فهمیده، منصف و بی غرض این همایش‌ها را، همایش علمی تلقی کرده و مایه تقریب می‌دانند.
آيت الله سبحاني 1/ آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله سید جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در پیامی ‌با عنوان «رویداد غدیر و تأثیر آن در تقریب مذاهب» به سومین اجلاس سالانه غدیر، برگزاری همایش های مرتبط با غدیر را سبب تقریب بین مذاهب عنوان کرد.

حضرت آیت الله سبحانی در این پیام بیان کرده است: رویداد غدیر که در هجدهم سال دهم هجرت که در سرزمین غدیر خم روی داد یک رویداد قطعی و انکار ناپذیر است زیرا این حادثه را، 120 صحابی و قریب 90 تابعی از پیامبر نقل کرده وهمگان بر صحت آن انگشت نهادند و آیه های بلاغ و اکمال درباره آن نازل شده است و 360 دانشمند از برادران اهل سنت به نقل آن پرداختند.

وی در بخش دیگر این پیام اذعان دارد: در تاریخ حدیث، هیچ حدیثی از نظر تواتر به پایه حدیث غدیر نرسیده است و تا این حد مورد توجه و عنایت نبوده است تا آنجا که تنها طبری آن را با 75 طریق نقل کرده است. گذشته از این نغزسرایان از ملت های مختلف چکیده این حدیث را در قالب شعر ریخته و در دیوان های خود آورده اند و از این راه بر حدیث ابدیت و جاودانی بخشیدند و همه این موارد حاکی از آن است که این حدیث از صحت و اتقان بالایی برخوردار بوده که هر دو گروه شیعه وسنی به نقل آن پرداخته اند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه این پیام تصریح می کند: جان حدیث این است که وظایف نبی بعد از رحلت رسول خدا (ص) بر عهده امامی گذارده شد که از روز نخست به آیین پیامبر ایمان آورده و تا آخرین لحظات زندگی رهبر همراه او بوده است. درست است که با رحلت پیامبر باب نبوت بسته شده است و دیگر پیامبری نخواهد آمد همان گونه که قرآن می فرماید: «ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما» محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است و خداوند به همه چیز آگاه است.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگر این پیام بیان کرده است: اما وظایف نبوت در قلمرو های مختلف مانند تفسیر قرآن، پاسخ به سوالات نو ظهور، دفاع از عقاید و باورهای دینی صحیح اسلامی و تأمین امنیت و نشر اسلام در سراسر جهان بعد از پیامبر تداوم داشته است.

وی تصریح کرده است: پیامبر اسلام در روز غدیر این مسئولیت بزرگ را بر دوش علی (ع) نهاد حتی به این اندازه اکتفا نکرد و روز عید غدیر را روز عید اسلامی، اعلام کرد و با گذاشتن عمامه ای بر سر علی (ع) امر فرمود: که او در خیمه ای قرار گیرد و مسلمانان به وی به عنوان امیر مومنان سلام کنند «سلموا علی علی بامرةً المومنین» به علی به عنوان امبر مؤمنان و سرپرست آنان سلام کنید.

این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگر این پیام اشاره کرده است: پیامبر (ص) برای ابلاغ این پیام مکانی را برای این کار برگزید که زائران خدا پس از بازگشت از اعمال حج در آن نقطه از هم جدا می شدند مصریان و شامیان به سمت غرب، مجدیان به سمت شمال و باقی مانده راه مدینه را در پیش می گرفتند در چنین شرایط فرمان توقف از جانب پیامبر صادر شد و همه کاورانیان در آن هوای گرم در آن مکان پیاده شدند و گوش به فرمان رهبر بزرگوار خود بودند که او با ندای بلند که پیام او را افراد متعددی به سمع دیگران می رساندند فرمود: «من کنت مولاه فهذاه علی مولا» و این جمله را فرمود در حالی که قبلا ً از آنان بر توحید و رسالت خود اقرار گرفته بود و این بدان معنی است که ولایت امام در ردیف آن دو اصل مسلم است و هرگز یک امر فردی و جانبی نیست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه می دهد: همایش هایی برای غدیر همراه با بیانات شیرین و مستدل به کتاب الهی و احادیث نورانی پیامبر و سخنان حکیمانه علما سبب می شود که از اختلاف و بدبینی کاسته شود زیرا همه افراد در پرتو بیانات مستدل به این حقیقت پی می برند که عقیده برادران شیعه خود، یک اعتقاد محکم و مستند به کتاب های معتبر است، مسلماً افراد فهمیده و منصف و بی غرض این همایش ها را، همایش علمی تلقی کرده و مایه تقریب می دانند نه تحقیر دیگران و نه دوری از اخوت اسلامی.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه این پیام آورده است: من همه برادران اسلامی را توحید کلمه و اخوت اسلامی دعوت کرده و سفارش می کنم که همگان باید تحمل سخنان یکدیگر را داشته باشیم و نباید به بهانه تقریب از بحث های علمی و منطقی فاصله بگیریم زیرا شعار ما همان آیه قرآن است که می فرماید: «بی تردید، شکیبایان پاداش خود را بی حساب (و) به تمام خواهند یافت.»

گفتنی است، حضرت آیت الله سبحانی در پایان این پیام از همه کسانی که این فضای علمی و روحانی را پدید آورده و کوشش کرده تشکر و قدرانی کرده است./934/پ202/س
ارسال نظرات