۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۰۷۱۱
آیت الله نورمفیدی:

دغدغه رهبرمعظم انقلاب در خصوص جهانی‌شدن حوزه به صورت جدی دنبال شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در گلستان با تأکید براین که امروز جهانی شدن حوزه باید یکی از مهم ترین برنامه های مسؤولان حوزه قرار گیرد، ادامه داد: دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص باید به صورت جدی و کاملاً برنامه ریزی شده دنبال شود.
نماينده ولي فقيه در گلستان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله سید کاظم نور مفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان، امروز در مراسم معارفه نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم در استان، با اشاره به این که نخستین مدرسه ای که در اسلام بعد از رحلت رسول اکرم(ص) تأسیس شد؛ مدرسه مدینه بود، گفت: این مدرسه به مرجعیت امیر المومنین(ع) و شاگردانی که دراین مدرسه و مکتب بود انجام شد که بعد ازآن هم در دوران امام زین العابدین(ع) ادامه پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: گرچه در ابتدا میزان مشتاقان به این مدرسه تعدادشان کم بود، اما در طول سال ها گسترش پیدا کرد و این مکتب در دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) تعداد شاگردانش حد اقل به چهار هزار نفر رسیده بود که از مدرسه مدینه بهرمند شدند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که با آمدن امام صادق(ع) به کوفه  تشنگان علم به محضر امام آمدن و مدرسه کوفه تشکیل شد، خاطرنشان کرد: بعد هم به خاطر شرایطی که به وجود آمده بود عده ای از اشعاریون به سمت قم آمدند و شهر مقدس قم به یک مرکز علمی تبدیل شد و زمانی که اسلام وارد ایران شد بذر تشیع از قم به سایر نقاط ایران آرام آرام گسترش پیدا کرد.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به وضعیت حوزه های علمیه در طول تاریخ، گفت: خاندان پیامبر(ص)، علما و روحانیت در طول تاریخ رنج های بسیاری در زنده نگه داشتن مدارس علمیه کشیدند تا توانستند میراث اهل بیت(ع) را با همان سنت به نسل امروز منتقل کنند و امروز ماباید این میراث را با شرایط زمان دست به دست بگردانیم و خدمت امام عصر(عج) تحویل دهیم.

رییس شورای استانی حوزه هی علمیه گلستان در ادامه سخنان خود به نکات قابل تأمل و ارزنده رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سفر به شهر مقدس قم اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این سفر تاریخی نکات بسیار مهمی را در باب حوزه های علمیه و مسأله تحول در حوزه بیان کردند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص حوزه های علمیه و مقوله تحول در حوزه آخرین حرف و بهترین نگاه به حوزه های علمیه بود، تصریح کرد: آن سخنان ارزنده مسؤولیت سنگینی را بر دوش علما و روحانیت حوزه قرار داده است.

آیت الله نورمفیدی با تأکید براین که امروز جهانی شدن حوزه باید یکی از مهم ترین برنامه های مسؤولان حوزه قرار گیرد، ادامه داد: دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص باید به طور جدی و کاملاً برنامه ریزی شده دنبال شود.

وی با بیان این که دیگر زمان بسط نشستن در حوزه و تنها تبلیغ در مساجد و هیأت های مذهبی داخل کشور برای گسترش معارف اهل بیت(ع) گذشته است، خاطرنشان کرد: امروز مکتب اهل بیت(ع) نه فقط در ایران بلکه در کل جهان باید این صدای مکتب نورانی که پیامبر عظیم شان اسلام به عنوان میراث گذاشته است به گوش جهانیان رسانده شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان تأکید کرد: امروز حوزه علمیه برای جهانی شدن نیازمند تغییر نگاه و رویکرد است و تا تا نگاه عوض نشود با تحول کاری نمی شود کرد.

امام جمعه گرگان تحول در حوزه را یکی دیگر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سفر به قم دانست و خاطرنشان کرد: امروز مسؤولیت حوزه در بحث تحول بسیار سنگین است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مقام معظم رهبری فرمودند: تحول قطی و شدنی است، گفت: مهم آن است که این تحول مدیریت شود و حوزه علمیه باید در سبک حوزه یک تحول در خود ایجاد کند

وی ادامه داد:  منظور از تحول این است که با تکیه بر روش های سنتی حوزه و توجه به نیازهای روز دنیا، که دنیای امروز چه می خواهد پیش رویم، روش همان روش اجتهاد است اما مسائل جدید پیدا می شود و باید حوزه در عصر تکنولوژی و پیشرفت به نیازهای بشر پاسخ دهد و اگر وارد این عرصه نشود این خلع را کسی دیگری پر می کند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری مکتب اهل بیت(ع) را مکتبی غنی در دنیا معرفی کرد و ادامه داد: تنها حوزه های علمیه می تواند این مکتب غنی را در دنیا گسترش دهند./950/پ201/الف

ارسال نظرات