علامه طباطبایی جامع معقول و منقول بود
حجتالاسلام رضا بخشایش، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مدرسه عالی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شخصیت علمی و عملی علامه طباطبایی بیان داشت: علامه عالمی جامع الاطراف و در علوم نقلی و عقلی متتبعی برجسته بود.
وی بیان داشت: آنچه در بین حوزویان رایج است بی علاقگی افراد تحصیل کرده در علوم ظاهری به علوم عقلی و بلعکس است که می تواند دلایلی همچون فرصت کم، بی علاقگی و... باشد اما علامه توانست به خوبی بین این علوم جمع کند.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: علامه طباطبایی توانست علوم اسلامی را احیا کند و با نوشتن کتبی همچون المیزان، بدایه، نهایه و رسالههای علمی گوناگون، تحول علمی را در حوره علمیه رقم بزند.
وی بیان داشت: پرورش شاگردان برجسته مانند شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی و علامه مصباح یزدی از دیگر آثار علامه طباطبایی است.
وی تفکر علامه طباطبایی را یک تفکر جهانی عنوان کرد و با انتقاد از منحصر کردن کارکردها و آثار علامه به حوزه های علمیه گفت: هانری کربن شخصیتی مسیحی است که برای شناخت شیعه و نظام معرفتی اسلام بار سفر به قم می بندد.
این استاد فلسفه، اظهار داشت: هانری کربن با مناظراتی که با علامه طباطبایی داشت، مطالب زیادی را کسب کرد و موجب شد تا آثار علامه به کشورهای غربی برود و نظام معرفتی اسلام از دریچه نگاه شیعه بیان شود.
وی توجه به علوم عقلی در حوزه های علمیه را خواستار شد و بیان داشت: فلسفه باید یکی از ارکان اساسی علمی حوزه قرار گیرد و مقام معظم رهبری با توجه به ضرورت این علم، در سفر به قم بر آن تاکید کردند.
این استاد دانشگاه با اشاره به سفر اخیر خود به خارج از کشور گفت: امروز در نگاه بیرونی، از اسلام توقع دارند تا فلسفه فقه و علوم عقلی بیان شود.
وی ادامه داد: معارف اهل بیت و علوم عقلی، فقه اکبر است و باید بر فقه اصغر که باید و نباید ها است مقدم باشد، چرا که تا مسائل معرفتی حل نشود، نوبت به احکام ظاهری و باید و نبایدهای تکلیفی نمی رسد. /909/ت302/ع