۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۹۰۴۴۴
امام جمعه اهر:

دانشمندان اسلامی نقش بی بدیلی در گسترش علوم داشته اند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی گفت: امروزه دنیا پایه‌های رشد علمی خود را مدیون جهان اسلام است، از این رو هیچ محقق منصفی منکر نقشی بدیل اسلام و دانشمندان اسلامی در پیشرفت جهان غرب نیست.
حجت الاسلام حاجي زاده، امام جمعه اهر
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به شخصیت ممتاز علمی امام پنجم شیعیان اظهار داشت: این در حالی است که امام در شرایط خاص سیاسی روز جامعه اسلامی فعالیت های گسترده‌تری‌ نیز صورت دادند که تبعات آن در آن زمان و زمان های بعدی مشخص شد.

وی با اشاره به همزمانی امامت آن حضرت با خروج برادرشان زیدبن علی علیه دستگاه اموی گفت: امام در این زمان با بصیرت خاصی عمل کردند و در مقابل موج تفرقه افکنان با حرکتی سیاسی و مدبرانه ایستادند.

امام جمعه اهر خاطرنشان کرد: دشمنان امامت با مشاهده خروج نظامی زید بن علی راه را برای ایجاد تفرقه در صفوف شیعیان باز دیدند که امام با درایتی خاص مسیر امامت را برای شیعیان مشخص فرمودند که این امر در رایط حاد آن روز قابل درک است.

وی افزود: امام با حفظ آمادگی نظامی خود که در مقابل هشام آن را به نمایش گذاشت به بنی امیه فهماند که ایشان اوضاع سیاسی جامعه را به خوبی رصد می کنند و آمادگی قیام نظامی را در هر حالت محفوظ داشته اند و سرکوبی قیام زید بن علی و شهادت وی به برخی افراطی‌ها فهماند که موقعیت سنجی امام به نفع اسام ناب بوده است.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی گفت: هویت مبارزاتی امام محمد باقر در تاریخ اسلام مورد بی توجهی واقع شده است چنانچه آن حضرت در سایه مباحثات علمی پیچیده ترین محور مبارزات بر علیه دستگاه حاکم را پی ریزی کردند، بی تردید یکی از علل عمده فروپاشی بنی امیه مبارزات سیاسی امام باقر(ع) بود و توصیه ایشان به برپایی مراسم عزاداری ایشان به مدت ده سال در منا از جمله خردمندانه ترین روش‌های آگاه سازی مردم به جنایات دستگاه حاکم اموی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با با تاکید بر این‌که باید جایگاه و نقش ائمه معصومین فراتر از اندیشه های شیعه و اسلامی و در محدوده های تاثیرات جهانی دنبال شود، خاطر نشان کرد: بشریت پایه‌های رشد علمی خود را مدیون جهان اسلام است، امروز هیچ محقق منصفی منکر نقشی بدیل اسلام و دانشمندان اسلامی در پیشرفت جهان غرب نیست.

حجت الاسلام حاجی زاده تصریح کرد: صده‌های سوم و چهارم هجری که مصادف با قرون نهم و دهم میلادی بود افق‌های روشن تمدن شکوه‌مند اسلامی جهان را تحت تأثیر خود قرار داد که این افق در زمینه‌ای مختلف علمی و معرفتی بود.

امام جمعه اهر گفت: متأسفانه مسأله فراموش شده در این میان خاستگاه رشد شتابان جهان اسلام در زمینه های علمی بود و باتوجه به سیستم جبرگرایانه در نظام عقیدتی بنی امیه و تا حدوددی بنی عباس مانع از این می شد تا نظام های فکری و علمی متعالی شکل بگیرد، البته پایه ریزی روش خاصی از تحقیق و مجاهدت علمی از سوی امام محمد باقر(ع) و تداوم آن از سوی امام جعفر صادق(ع) موجب شد تا نگاه های مسلکی جبر گرایانه به سوی علم تغییر یابد./935/ت302/س
ارسال نظرات