۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۸۵۴۷۱

تاکید آیت‌الله سبحانی بر ضرورت حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، بر ضرورت حضور پرشور آحاد مختلف مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین تاکید کرد.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر پنج شنبه، در بیست ودومین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، بر ضرورت حضور پرشور اقشار و آحاد مختلف مردم در راهپیمایی روز قدس تاکید کرد.

وی با اشاره به اقدام حکیمانه و مدبرانه امام راحل در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس، خاطرنشان کرد: انشاالله فردا به فرمان و دعوت امام راحل لبیک می گوییم و با کلمه واحده قدرت اسلام را نشان می دهیم.

این مرجع تقلید در ادامه تفسیر آیات بیست و دوم تا بیست و چهارم سوره مبارکه حشر، با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی عالم الغیب و الشهاده است تاکید کرد: علم غیب خدا غیر اکتسابی است و حد و حدودی هم ندارد.

وی تصریح کرد: آن علم غیبی که محدود است مربوط به انبیاء و ائمه و اولیا(ع) است و خداوند در مواقعی خاص چنین علمی را به آنها می دهد.

حضرت آیت الله سبحانی، با اشاره به احتمالات موجود در تفسیر«الملک القدوس» گفت داد: یک احتمال در تفسیر الملک القدوس، این است که خداوند از ظلم و طغیان منزه است، احتمال دیگر نیز این است که قدوس به معنای تنزه خدا از عیب است و دراین صورت به صفات سلبیه اشاره دارد.

این مرجع تقلید در تفسیر آیه « ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت »ابراز داشت: خداوند تبارک و تعالی همه موجودات را به نحو اکمل خلق می کند و اگر می بینیم گاهی در موجودات و انسان ها نقصی وجود دارد، این از ناحیه پدر و مادر و سایر اسباب است که قانون خلقت را نمی دانند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: والدین اگر به قوانین اسلامی در خصوص آمیزش آگاه باشند، این گونه مسائل به صفر می رسد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه حشر «هوالله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن..» تاکید کرد: مهیمن یکی از صفات خداوند تبارک و تعالی است، سیطره و قدرت خدا بر عالم هستی و مخلوقات، تکوینی است و هیچ چیز اعم از ریز و درشت از قبضه قدرت او خارج نیست.

راه تشخیص احادیت صحیح از غیر صحیح، عرضه آن بر قرآن کریم است

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه قرآن کریم میزان است و بر سایر کتب آسمانی حاکم است تاکید کرد: باید قرآن و تورات را بر قرآن کریم تطبیق دهیم، اگر قرآن تصدیق کرد، فبها، اما اگر تصدیق نکرد مساله تفاوت پیدا می کند.

این مفسر برجسته قرآن کریم، در ادامه با اشاره به احادیثی که روایان مختلف از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند ابراز داشت: ما اگر بخواهیم روایات صحیح را از فاسد آن جدا کنیم و تمییز دهیم، باید آن را با قرآن کریم تطبیق دهیم.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) تاکید کرد: امام معصوم می فرماید: احادیث را بر کتاب خدا عرضه کنید، آنچه موافق بود را تصدیق کنید و آنچه مخالف بود را رها کنید و کنار بگذارید. /924/پ202/ج

ارسال نظرات